معرفی ۳۱ مورد از انواع بیماری های ارتوپدی


بیماری های ارتوپدی از دسته مشکلاتی هستند که بر سیستم اسکلتی عضلانی تاثیر می‌گذارند. آسیب و بیماری‌های مزمن می‌توانند این سیستم را دچار مشکل کنند. در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که بیماری‌های ارتوپدی چه ویژگی‌هایی دارند؟ کدام بیماری‌ها در این دسته قرار می‌گیرند؟ در صورت ابتلا به این بیماری‌ها باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟ چه گزینه‌هایی برای درمان وجود دارد؟ آیا به جز جراحی، راهی برای درمان این دسته از بیماری‌ها وجود دارد؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی‌که دچار بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی هستید، باید برای بررسی علائم و روش‌های درمان به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بیماری های ارتوپدی چیست؟

بیماری های ارتوپدی مربوط به آسیب‌ها و بیماری‌هایی هستند که سیستم اسکلتی عضلانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مفاصل، رباط‌ها، اعصاب، تاندون‌ها و سایر بافت‌های همبند می‌شود. آسیب یا بیماری مزمن در هر یک از این بخش‌ها، باید توسط متخصص ارتوپد بررسی و اقدامات درمانی برای آن انجام شود.

علائم بیماری های ارتوپدی

علائم بیماری های ارتوپدی بسیار گسترده هستند و به نوع بیماری و ناحیه آسیب‌دیده بستگی دارد. اما به‌طور کلی می‌توان نشانه‌های زیر را جز علائم مشکلات ارتوپدی دانست:

  • بدشکلی و ظاهر غیرعادی مفصل
  • درد و تورم مفصل
  • سفتی مفصل و محدود شدن حرکت آن
  • اسپاسم عضلانی
  • بی‌حسی و گزگز
  • درد خفیف تا شدید که می‌تواند مبهم، دردناک، حالت سوزن‌سوزن‌ شدن یا گرفتگی باشد.
  • تورم ناحیه آسیب‌دیده
  • قرمزی پوست در صورت عفونت یا التهاب

به نقل از healthgrades در رابطه‌ با علائم جدی و خطرناک بیماری های ارتوپدی:

اگر درد یا تورم شدید است، مفصل را نمی‌توانید تکان دهید یا در هنگام ضربه صدای کوبیدگی و ساییدگی حس کردید، باید برای پیشگیری از عوارض جدی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های ارتوپدی معمولا باعث درد و محدودشدن حرکت می‌شوند.
بیماری های ارتوپدی معمولا باعث درد و محدود شدن حرکت می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده مانند درد، اسپاسم عضلانی، گزگز و سوزن‌سوزن‌ شدن یا تورم قسمتی از بدن باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص ناحیه موردنظر را معاینه کرده و در صورت نیاز آزمایش‌های تصویربرداری تجویز می‌کند. اگر بیماری ارتوپدی تشخیص داده شود، باید گزینه‌های درمانی بررسی شود.

برای بررسی علائم بیماری های ارتوپدی باید به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم بیماری ارتوپدی باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. متخصص ارتوپد در زمینه بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی تخصص دارد. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین دکتر ارتوپد در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

انواع بیماری های ارتوپدی

بیماری های ارتوپدی انواع مختلفی دارند. برخی از آنها استخوان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و برخی دیگر مفصل، تاندون، ماهیچه یا اعصاب را دچار مشکل می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی را عنوان می‌کنیم و در مورد هر بیماری توضیح می‌دهیم.

۱. آرتریت

بیماری آرتریت انواع مختلفی دارد و باعث محدود شدن حرکت، درد و تورم می‌شود. آرتریت، مفاصل و بافت‌های همبند اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به ناحیه‌ای که دو یا چند استخوان به هم می‌رسند، مفصل می‌گویند. تورم و قرمزی مفصل نشانه آرتریت است. این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد. رایج‌ترین آنها عبارتند از:

علل هر یک از انواع آرتریت متفاوت است. آرتروز به دلیل ساییدگی مفصل ایجاد می‌شود. بیماری‌هایی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید به دلیل حمله سیستم ایمنی به بافت‌ها بدن ظاهر می‌شوند. تجمع کریستال‌ها در مفاصل بیماری نقرس را ایجاد می‌کند.

آرتروز یا استئو آرتریت

آرتروز یکی از انواع بسیار رایج بیماری آرتریت است. این بیماری باعث درد و التهاب مفاصل می‌شود. آرتروز بیماری مفصلی مزمن است، با گذشت زمان بدتر می‌شود و معمولا در افراد مسن شایع‌تر است. ممکن است هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر مفاصل دست، زانو، باسن و ستون فقرات را درگیر می‌کند.

آرتروز در دو نوع اولیه و ثانویه است. علت نوع اولیه مشخص نیست. اما نوع ثانویه بیماری به علت عفونت، آسیب یا تغییر شکل ظاهر می‌شود. در این بیماری غضروف شروع به تجزیه می‌کند. با از بین‌ رفتن غضروف، انتهای استخوان رشد می‌کند که به آن خار استخوانی می‌گویند. افرادی که دچار آسیب مفصل می‌شوند یا اضافه‌وزن دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند. از گزینه‌های درمان آرتروز می‌توان به ورزش، فیزیوتراپی، کاهش وزن، دارو، تزریق روان‌کننده مفصل یا جراحی اشاره کرد.

آرتروز ممکن است هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد. اما بیشتر مفاصل دست، زانو، باسن و ستون فقرات را درگیر می‌کند.

در افراد مسن ممکن است مفصل زانو دچار آتروز شود.
در افراد مسن ممکن است مفصل زانو دچار آتروز شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید نوعی بیماری مزمن است که باعث التهاب مفصل می‌شود. گاهی التهاب به‌قدری شدید است که بر عملکرد مفاصل و قسمت‌های دیگر بدن تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌ مثال روماتیسم مفصلی در دست باعث بدشکلی انگشتان می‌شود و کار با دست را مشکل می‌کند.

نوعی از این بیماری به نام آرتریت روماتوئید نوجوانان، در افراد کمتر از ۱۶ سال ایجاد می‌شود و علائم آن بیشتر از ۶ هفته ادامه دارد. اما روماتیسم مفصلی در بزرگسالان مزمن بوده و یک بیماری خودایمنی به شمار می‌رود. سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم حمله می‌کند و باعث التهاب مفاصل می‌شود.

۲. فتق دیسک کمر

میان مهره‌های ستون فقرات دیسک‌هایی قرار دارند. مرکز آنها نرم و ژله‌مانند بوده و قسمت خارجی سفت‌تر است. گاهی دیسک دچار لغزش یا پارگی می‌شود. اگر قسمت بیرونی دیسک پاره شود و بخشی از آن بیرون بزند، شخص دچار فتق دیسک کمر شده است. این عارضه باعث درد، بی‌حسی یا ضعف در پاها و بازوها می‌شود.

در هر قسمتی از ستون فقرات ممکن است دیسک کمر اتفاق بیفتد. اما این عارضه معمولا در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود. وزن بالا، مشاغل سخت با فعالیت فیزیکی بالا، سیگار کشیدن، رانندگی مکرر و بی‌تحرکی احتمال فتق دیسک را افزایش می‌دهند. برای تسکین درد داروهای مسکن، نوروپاتیک و شل‌کننده عضلات تجویز می‌شود. اما برای درمان پزشک فیزیوتراپی یا جراحی را توصیه می‌کند.

‌۳. کمر درد

کمر درد یکی از مشکلات رایج در افراد محسوب می‌شود. گاهی درد خفیف و مبهم و گاهی شدید و ناتوان‌کننده است. درد در این ناحیه می‌تواند بر عملکرد تاثیر داشته باشد و حرکت را مشکل کند. کمردرد علل زیادی دارد و باید علت آن توسط متخصص ارتوپد تشخیص داده شود. از مهم‌ترین علل درد کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت شدید یا وضعیت نامناسب کمر
  • صدمه
  • فشار به مهره‌ها
  • عفونت
  • رشد تومور
  • چاقی
  • عضلات ضعیف کمر
  • اسپاسم عضلانی
  • رگ‌به‌رگ شدن
  • پارگی رباط
  • تنگی کانال نخاع
  • فتق دیسک کمر
  • مشکلاتی مانند آرتروز یا شکستگی

اگر احساس درد، سوزش یا گرفتگی در کمر دارید یا درد کمر به باسن و پاها منتقل می‌شود، باید برای درمان به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. معمولا پزشک برای تشخیص آزمایش‌های تصویربرداری تجویز می‌کند. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر ارتوپد وجود دارد.

۴. تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی وضعیتی است که فضای داخل ستون فقرات تنگ است و به نخاع و اعصاب ستون فقرات فشار وارد می‌شود. از علائم آن می‌توان به درد، سوزن‌سوزن‌ شدن، بی‌حسی و ضعف عضلانی اشاره کرد. البته برخی از این بیماری علامتی ندارند.

آسیب‌دیدگی ناشی از آرتریت باعث ایجاد خارهای استخوان و تنگ شدن کانال نخاعی می‌شود. فتق دیسک، ضخیم‌ شدن رباط‌ها، تومور و آسیب به ستون فقرات از دیگر علل ایجاد این عارضه هستند. اگر تنگی کانال نخاعی شدید باشد، تنها راه درمان آن جراحی است. البته با جراحی نمی‌توان مشکل آرتریت را برطرف کرد و احتمالا کمردرد ادامه خواهد داشت.

تنگی کانال نخاعی باعث درد یا گزگز کمر می‌شود.
تنگی کانال نخاعی باعث درد یا گزگز کمر می‌شود.

۵. سرطان نخاع

در این شرایط تومور در کانال نخاعی یا استخوان‌های ستون فقرات رشد می‌کند. اگر سرطان در بخش کانال نخاعی ظاهر شده باشد، به آن تومور طناب نخاعی یا تومور اینترادورال گفته می‌شود. از علائم سرطان نخاع می‌توان به درد در محل تومور، کمردرد، حساسیت کمتر به درد، گرما و سرما، کاهش عملکرد روده و مثانه و مشکل در راه‌ رفتن اشاره کرد.

۶. خار پاشنه

یکی‌دیگر از بیماری های ارتوپدی، خار پاشنه است و زمانی ایجاد می‌شود که در ناحیه پاشنه، استخوان رشد کند. در قسمت کف پا نوار طولانی از بافت همبند وجود دارد. گاهی اوقات دویدن، پوشیدن کفش نامناسب و اضافه‌وزن باعث کشیدگی این بافت می‌شود. با گذشت زمان بدن برای پاسخ به این التهاب، استخوان جدید می‌سازد و شخص دچار خار پاشنه می‌شود. ممکن است پزشک برای درمان داروهای ضدالتهابی تجویز کند. کفش مناسب و تزریق کورتیکواستروئید به تسکین این عارضه کمک می‌کنند. در موارد شدید جراحی توصیه می‌شود.

۷. بیماری کیفوز یا گوژ پشتی

ستون فقرات در حالت عادی صاف دیده می‌شود. اما در افراد مبتلا به بیماری کیفوز، ستون فقرات در قسمت فوقانی به سمت جلو خم می‌شود و حالت گرد پیدا می‌کند. به این وضعیت قوز هم گفته می‌شود. در رادیوگرافی زاویه انحنای ستون فقرات بررسی می‌شود. در حالت عادی این انحنا باید ۲۰ تا ۴۵ درجه باشد، اما در این بیماران بیشتر از ۵۰ درجه انحنا وجود دارد.

مشکلات مادرزادی مانند نقص لوله عصبی، مشکلات عصبی عضلانی، مشکلات متابولیک و بیماری شوئرمن باعث کیفوز می‌شوند. اگر انحنا بیشتر از ۷۵ درجه باشد، تنها راه درمان عمل جراحی است.

ستون فقرات در حالت عادی صاف دیده می‌شود. اما در افراد مبتلا به بیماری کیفوز، ستون فقرات در قسمت فوقانی به سمت جلو خم شده و حالت گرد پیدا می‌کند.

۸. سندروم مارفان

سندروم مارفان یک اختلال ارثی است و بر بافت همبند تاثیر می‌گذارد. معمولا این عارضه در ناحیه قلب، چشم، اسکلت و رگ‌های خونی دیده می‌شود. علائم این بیماری می‌تواند خفیف تا شدید باشد. این بیماران، قدبلند و لاغر هستند و دست‌ها و پاهای بسیار بلندی دارند. اگر رگ آئورت تحت تاثیر سندروم مارفان قرار بگیرد، تهدیدکننده زندگی است.

اگر سندروم مارفان روی استخوان‌ها تاثیر بگذارد، ممکن است شخص دچار انحنای غیرطبیعی ستون فقرات مانند اسکولیوز شود. گاهی ممکن است دنده‌ها غیرطبیعی رشد کنند و استخوان سینه بیرون‌زده یا فرورفته شود. کمردرد و پادرد در این بیماران شایع است.

در بیماران مبتلا به سندروم مارفان شکل استخوان تغییر کرده و معمولا دست‌های بلندتری دارند.
در بیماران مبتلا به سندروم مارفان شکل استخوان تغییر کرده و معمولا دست‌های بلندتری دارند.

۹. بیماری اولیر

رشد غیر سرطانی در غضروف وضعیتی است که بیماری اولیر را ایجاد می‌کند. در این عارضه غضروف داخل استخوان‌ها رشد می‌کند و بیشتر هم در استخوان دست و پا دیده می‌شود. اما گاهی هم استخوان‌های جمجمه، دنده و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط استخوان‌ها بدشکل می‌شوند، اندام‌ها کوتاه هستند و احتمال شکستگی وجود دارد.

معمولا این بیماری بعد از ۵ سالگی تشخیص داده می‌شود. این افراد در معرض ابتلا به سرطان‌های استخوانی هستند.

به نقل از medlineplus در رابطه‌ با وضعیت افراد مبتلا به بیماری اولیر:

افراد مبتلا به بیماری اولیر معمولا طول عمر طبیعی دارند و هوش آنها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. میزان نقص جسمانی به ناهنجاری‌های اسکلتی آنها بستگی دارد. اما در بیشتر موارد محدودیت عمده‌ای در فعالیت‌های خود ندارند.

۱۰. دیسک گردن

دیسک‌های گردن در میان مهره‌های گردن قرار دارند و باعث انعطاف‌پذیری حرکات سر می‌شوند. شرایط مختلفی مانند افزایش سن، باعث سفتی دیسک گردن می‌شود و انعطاف‌پذیری آنها را کاهش می‌دهد. این شرایط باعث بیرون‌ زدن هسته داخلی دیسک و تماس با عصب نخاعی می‌شود. دیسک گردن باعث بروز علائمی مانند درد، سوزن‌سوزن‌ شدن و بی‌حسی می‌گردد.

۱۱. درد گردن

گردن درد ممکن است از حالت خفیف تا شدید متغیر باشد. به دلیل موقعیت و دامنه حرکت گردن، این عارضه برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. آسیب‌ها و بیماری‌های مختلفی باعث گردن درد می‌شوند. از جمله:

  • آسیب به ماهیچه، تاندون‌ها و رباط‌ها
  • فتق دیسک گردن
  • انواع آرتریت مانند آرتروز یا روماتیسم مفصلی
  • مشکلات مادرزادی مهره‌ها و استخوان‌ها
  • تومور

درد گردن با داروهای ضدالتهاب و مسکن، فیزیوتراپی، ورزش، ماساژدرمانی و عمل جراحی تسکین پیدا می‌کند. پزشک باتوجه‌ به علت درد، بهترین روش درمان را انتخاب خواهد کرد.

ممکن است علت درد گردن آسیب به ماهیچه، فتق دیسک یا آرتروز باشد.
ممکن است علت درد گردن آسیب به ماهیچه، فتق دیسک یا آرتروز باشد.

۱۲. درد پا

درد پا یکی از مشکلات رایج در انواع بیماری های ارتوپدی محسوب می‌شود. پا یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن است که ۲۶ استخوان دارد. ماهیچه‌ها، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌های زیادی در پاها به هم وصل شده‌اند. مشکلات مختلف می‌تواند باعث درد، التهاب و آسیب به پا شود. از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث درد پا می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خار پاشنه
  • میخچه
  • پیچ‌خوردگی مچ پا
  • شکستگی پا
  • مورتون نوروما

۱۳. درد دست

استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و رباط‌های مختلفی در دست وجود دارند که به حرکت و مهارت‌های دست کمک می‌کنند. مشکلات مختلفی ممکن است باعث دست درد شوند. از جمله:

اگر درد دست شما شدید است یا چند روز ادامه دارد، باید برای تشخیص علت آن به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

۱۴. درد زانو

مفصل زانو بسیار آسیب‌پذیر است و هر روز در فعالیت‌های مختلف به آن فشار وارد می‌شود. دو استخوان ساق بلند در قسمت زانو با ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها به هم وصل شده‌اند. پا به‌وسیله عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ از قسمت زانو خم می‌شود.

بسیاری از افراد با افزایش سن و ساییدگی مفصل زانو، دچار زانو درد می‌شوند. گاهی هم آسیب یا حرکت ناگهانی درد در این ناحیه ایجاد می‌کند. از مشکلات رایج زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رگ‌به‌رگ شدن یا کشیدگی رباط‌ها و عضلات زانو
  • پاره شدن غضروف زانو
  • پاره شدن رباط
  • بورسیت
  • تاندونیت
  • آرتروز

گاهی درمان‌های اولیه درد زانو را تسکین نمی‌دهد. اگر مشکل از مفصل باشد، ممکن است پزشک جراحی تعویض مفصل زانو را پیشنهاد دهد.

۱۵. درد شانه

صدمه و التهاب مفصل شانه باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود. تحرک این مفصل زیاد است و حرکات زیاد احتمال آسیب را افزایش می‌دهد. شانه متحرک‌ترین مفصل را دارد و این مفصل به ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها وصل شده است. به همین دلیل آنها نیز در معرض آسیب هستند. آسیب به هر یک از این بافت‌ها باعث درد شانه می‌شود.

علاوه بر این گاهی ممکن است یک بیماری پیش‌رونده باعث مشکل در شانه شود. برخی مشکلات نیز می‌توانند دردی در امتداد اعصاب شانه ایجاد کنند. معمولا علت درد شانه یکی از موارد زیر است:

  • دررفتگی مفصل شانه
  • پارگی رباط متصل به استخوان ترقوه
  • بورسیت (التهاب کیسه بورس در شانه)
  • تاندونوز (التهاب تاندون دو سر بازو)
  • کپسولیت چسبنده (رشد بافت اسکار به دلیل عدم استفاده)
  • شکستگی استخوان

باتوجه‌به نوع مشکل ممکن است درد شانه در یک ناحیه خاص باشد یا تا پایین بازو گسترش پیدا کند. پزشک برای تشخیص مشکل شانه از تست‌های تصویربرداری مختلف استفاده می‌کند.

بیماری‌های مختلفی باعث صدمه به مفصل شانه می‌شوند.
بیماری‌های مختلفی باعث صدمه به مفصل شانه می‌شوند.

۱۶. سندروم تونل کارپال

زمانی که عصب میانی در تونل کارپال فشرده می‌شود، علائم سندروم تونل کارپال به وجود می‌آید. تونل کارپال در مچ دست قرار دارد. عملکرد حسی و حرکتی انگشت شست و سه انگشت وسط با عصب میانی کنترل می‌شود. معمولا حرکات مکرر و تکراری مانند تایپ‌ کردن باعث بروز این عارضه می‌شود. اما گاهی بیماری مانند آرتریت، تغییرات هورمونی و تغییر سطح قند خون در این بیماری نقش دارند.

سندروم تونل کارپال در زنان سه برابر مردان دیده می‌شود. اگر مشکلاتی مانند دیابت یا نارسایی کلیه دارید، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرید. از علائم آن می‌توان ضعف هنگام گرفتن اشیا، درد، بی‌حسی، سوزن‌سوزن‌ شدن و تورم انگشتان دست اشاره کرد. معمولا برای درمان داروهای ضدالتهاب تجویز می‌شود و باید فعالیت‌های تکراری را کمتر کنید.

سندروم تونل کارپال در زنان سه برابر مردان دیده می‌شود. اگر مشکلاتی مانند دیابت یا نارسایی کلیه دارید، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرید.

۱۷. سندروم تونل کوبیتال

عصب اولنار، از تونل کوبیتال در آرنج می‌‎گذرد. زمانی‌که این عصب ملتهب، متورم و تحریک شود، علائم سندروم تونل کوبیتال ظاهر خواهد شد. احتمالا زمانی‌که به استخوان آرنج شما ضربه‌ای وارد شده، درد مبهمی حس کرده‌اید. سندروم تونل کوبیتال نیز چنین دردی را ایجاد می‌کند.

افرادی که زیاد به آرنج خود فشار می‌آورند یا مدام آن را خم می‌کنند، بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. همچنین سابقه آرتریت، خار استخوان، شکستگی یا دررفتگی آرنج می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. از علائم آن می‌توان به بی‌حسی دست یا انگشت کوچک، ضعف عضلات و درد در قسمت داخلی آرنج اشاره کرد.

۱۸. شکستگی استخوان

یکی از بیماری های ارتوپدی رایج، شکستگی استخوان در قسمت‌های مختلف است. زمانی‌که فشاری بیشتر از تحمل استخوان به آن وارد شود، ممکن است شکستگی اتفاق بیفتد. ضربه یا آسیب به استخوان باعث شکستگی می‌شود. برخی بیماری‌ها مانند پوکی‌ استخوان و سرطان استخوان احتمال بروز این عارضه را بیشتر می‌کنند. شکستگی ممکن است باز یا بسته باشد که به‌صورت زیر تعریف می‌شوند.

  • شکستگی باز (مرکب): در این نوع شکستگی، استخوان از پوست عبور می‌کند یا زخم عمیقی ایجاد می‌شود و استخوان قابل‌مشاهده است.
  • شکستگی بسته (ساده): در این نوع شکستگی پوست سالم است.

درد ناگهانی، عدم تحمل وزن، تورم و بدشکلی آشکار از علائم شکستگی استخوان هستند. معمولا برای درمان این عارضه از آتل استفاده می‌کنند. گاهی ممکن است عمل جراحی توصیه شود.

اگر فشار به استخوان بیش از حد تحمل باشد، باعث شکستگی می‌شود.
اگر فشار به استخوان بیش از حد تحمل باشد، باعث شکستگی می‌شود.

۱۹. پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان باعث ضعیف و نازک شدن استخوان‌ها می‌شود. این بیماری بیشتر ستون فقرات، مچ دست و باسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در زنان ۴ برابر بیشتر از مردان دیده می‌شود. افزایش سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، داروهای خاص و سابقه خانوادگی پوکی‌ استخوان در ایجاد این بیماری نقش دارند.

پوکی‌ استخوان در بسیاری از مواقع علامتی ندارد. گاهی ممکن است باعث مشکلاتی مانند کمردرد شود. برای درمان باید وزن خود را کاهش دهید. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی گزینه خوبی است. باید کلسیم و ویتامین D بیشتری دریافت کنید. برخی داروها به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کنند. معمولا این داروها برای زنان مبتلا به پوکی‌ استخوان در سنین یائسگی تجویز می‌شود.

۲۰. پارگی مینیسک

انتهای استخوان‌ها در قسمت زانو با غضروف پوشیده شده‌اند. با وجود غضروف، مفصل بدون درد حرکت می‌کند. دیسک هلالی‌شکلی از جنس بافت همبند نیز بین استخوان‌های زانو وجود دارد. به این دیسک، مینیسک گفته می‌شود. مینیسک به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند.

گاهی حرکت چرخشی ناگهانی در حالتی که کف پا ثابت مانده است، باعث پارگی مینیسک می‌شود. در برخی موارد زیر فعالیت‌های عادی مانند دویدن در مدت‌زمان طولانی به دلیل افزایش سن یا آرتریت این عارضه را ایجاد می‌کند. از علائم آن می‌توان به درد هنگام صاف‌ کردن زانو، سفتی و تورم، قفل‌ شدن زانو و دامنه حرکتی کمتر اشاره کرد.

۲۱. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا نوعی بیماری مزمن است که باعث درد عضلات و بافت‌های نرم در کل بدن می‌شود. ممکن است علائم آن در گردن، شانه‌ها، کمر، باسن، بازوها و پاها ظاهر شود. معمولا درد صبح و عصر شدت پیدا می‌کند. این بیماری بیشتر افراد ۲۰ تا ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رطوبت، سرما و استرس وضعیت آن را بدتر می‌کند.

علت دقیق این بیماری مشخص نیست. اما احتمال دارد، مشکلات خواب، استرس، مشکلات سیستم ایمنی و غدد درون‌ریز باعث بروز آن شوند. از علائم آن می‌توان به خستگی، استقامت پایین در ورزش، مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب، سردرد و پاهای بی‌قرار اشاره کرد.

۲۲. بورسیت

به التهاب بورس، بورسیت گفته می‌شود. بورس کیسه پر از مایع است که برای کاهش اصطکاک بین بافت‌های بدن در نزدیکی مفاصل بزرگ و تاندون‌ها قرار دارد. این بیماری کوتاه‌مدت است و حرکت را محدود می‌کند. اما باعث تغییر شکل نمی‌شود. بیماری بورسیت در هر قسمتی از بدن می‌تواند ایجاد شود. اما شایع‌ترین نواحی عبارتند از:

  • تاندون آشیل قدامی
  • بورسیت هیپ که بیشتر در اثر آسیب یا جراحی ایجاد می‌شود.
  • بورسیت آرنج
  • تاندون آشیل خلفی
  • بورسیت زانو
  • بورسیت کاسه زانو

استفاده بیش از حد از مفاصل و عفونت از دلایل اصلی بیماری بورسیت است. از علائم اصلی آن می‌توان به درد، حرکات محدود و تورم اشاره کرد.

به نقل از myhealth در رابطه‌ با پیشگیری از بیماری بورسیت:

برای جلوگیری از بیماری بورسیت قبل از ورزش یا حرکات تکراری، بدن خود را گرم کنید. تمرینات ورزشی جدید را به‌آرامی شروع کنید. هنگام انجام فعالیت‌های تکراری زمانی را به استراحت اختصاص دهید و فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شود را متوقف کنید.

بیماری بورسیت باعث محدود شدن حرکت مفصل می‌شود.
بیماری بورسیت باعث محدود شدن حرکت مفصل می‌شود.

۲۳. بیماری پاژه استخوان

پاژه استخوان نوعی اختلال استخوانی مزمن است. این بیماری باعث بزرگ‌ شدن و تغییر شکل استخوان‌ها می‌شود. در افراد بالای ۵۰ سال بعد از پوکی‌ استخوان، بیماری پاژه استخوان جزو شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی به شمار می‌رود، ولی دلیل آن مشخص نیست. اما پزشکان احتمال می‌دهند که عفونت ویروسی یا ژنتیک باعث بروز این مشکل می‌شود.

از علائم اصلی پاژه استخوان می‌توان به آرتروز، بدشکلی استخوان، درد و شکستگی استخوان اشاره کرد. این بیماری با آزمایش خون و اسکن و بیوپسی استخوان تشخیص داده می‌شود. فیزیوتراپی، دارو و جراحی گزینه‌های درمان پاژه استخوان هستند.

۲۴. اسکولیوز

در حالت عادی ستون فقرات صاف دیده می‌شود. اما در افراد مبتلا به بیماری اسکولیوز، انحنا پهلوبه‌پهلو است و ستون فقرات شبیه S یا C دیده می‌شود. گاهی هم انحنا به شکلی است که شخص به یک طرف خم می‌شود. این مشکل ممکن است در طرف راست، چپ یا هر دو طرف ستون فقرات ظاهر شود.

دلیل اصلی این بیماری مشخص نیست. اما در افراد مبتلا به پوکی‌ استخوان یا آرتریت احتمال شکستگی دیسک ستون فقرات وجود دارد. در این شرایط ستون فقرات دچار انحنا می‌شود.

۲۵. آسیب دیدگی بافت نرم

آسیب‌دیدگی بافت نرم شامل آسیب به عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها می‌شود. بسیاری از فعالیت‌ها می‌توانند این عارضه را به‌وجود آورند و علامت آن درد، تورم و کبودی است. این آسیب‌ها به‌صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • کبودی: اغلب افتادن، ضربه دیدن یا لگد زدن باعث کبودی می‌شود. علت آن خونریزی در بافت است و منجر به درد و تورم خواهد شد.
  • رگ‌به‌رگ شدن: رگ‌به‌رگ شدن معمولا به دلیل پیچ‌خوردگی ایجاد می‌گردد و در این وضعیت رباط دچار پارگی جزئی می‌شود.
  • تاندونیت: التهاب تاندون است. معمولا حرکات تکراری یا استفاده زیاد از ناحیه‌ای خاص باعث این عارضه می‌شود.
  • بورسیت: التهاب بورس است. بورس بالشتکی بین استخوان‌ها، ماهیچه‌ها یا رباط‌ها است. مانند تاندونیت استفاده بیش از حد یا حرکات تکراری باعث بروز این عارضه می‌شود.
  • کشیدگی: آسیبی که به عضله یا تاندون وارد می‌شود. استفاده زیاد از عضله، زور یا کشش این عارضه را ایجاد می‌کند.

۲۶. رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن وضعیتی است که رباط‌ها کشیده یا پاره می‌شوند. شایع‌ترین محل رگ‌به‌رگ شدن مچ پا است. اگر این عارضه خفیف باشد، با استراحت در خانه و کمپرس یخ می‌توان درد را تسکین داد. اما گاهی پارگی رباط‌ها به‌قدری شدید است که جراحی توصیه می‌شود. از علائم اصلی آن می‌توان به درد، تورم، کبودی و محدود شدن حرکت مفصل اشاره کرد. معمولا افراد در زمان ورزش یا زمین‌ خوردن دچار این عارضه می‌شوند.

شایع‌ترین محل رگ‌به‌رگ شدن مچ پا است. اگر این عارضه خفیف باشد با استراحت در خانه و کمپرس یخ می‌توان درد را تسکین داد.

مچ پا ممکن است هنگام ورزش رگ‌به‌رگ شود. معمولا کمپرس یخ پیشنهاد می‌شود.
مچ پا ممکن است هنگام ورزش رگ‌به‌رگ شود. معمولا کمپرس یخ پیشنهاد می‌شود.

۲۷. کشیدگی عضلات

آسیب به عضله یا تاندون باعث کشیدگی عضلات می‌شود. اگر آسیب خفیف باشد، عضله یا تاندون فقط کشیده می‌شوند. اما در آسیب شدید پارگی اتفاق میفتد. معمولا کشیدگی عضلات در قسمت پایین کمر یا عضلات پشت پا ایجاد می‌شود. کشیدگی خفیف با استراحت و کمپرس یخ درمان می‌گردد. اما کشیدگی شدید عضلات ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

۲۸. گرفتگی عضلات

انقباض ناگهانی و غیرارادی در ماهیچه باعث گرفتگی عضلات می‌شود و درد شدیدی ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد این عارضه شب‌ها ظاهر می‌شود و عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما ممکن است تا چند روز نتوانید از عضله آسیب‌دیده استفاده کنید. ورزش زیاد و فعالیت‌های شدید به‌ویژه در هوای گرم احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهند.

۲۹. سل استخوان

سل استخوان بیماری عفونی شدیدی است که بیشتر در کشورهای توسعه‌نیافته دیده می‌شود. در این بیماری مفاصل، آسیب‌ می‌بینند و دچار آبسه و سفتی می‌شوند. این بیماری بیشتر مفاصل لگن و زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سل استخوان انواع مختلفی دارد و نوع درمان هر یک متفاوت است. برخی از انواع رایج آن عبارتند از:

  • سل ستون فقرات
  • سل مفصل ران
  • آرنج
  • مفصل زانو
  • مفصل مچ پا
  • سل اندام فوقانی

علت بروز این بیماری ابتلا به سل است. زمانی‌که شخص به سل مبتلا می‌شود، ممکن است استخوان‌ها نیز آسیب ببینند. اگر سل به‌درستی درمان نشود، باکتری به منبع عروقی استخوان‌های بلند می‌رسند و باعث سل استخوان می‌شود. از علائم آن می‌توان درد مفصل، کمردرد، سندروم تونل کارپال، ناراحتی قفسه سینه و قوز ستون فقرات اشاره کرد.

عوامل خطر بیماری های ارتوپدی

هرکدام از بیماری های ارتوپدی دلیل خاصی دارد. اما مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند خطر ایجاد این مشکلات را افزایش دهند. از جمله:

  • بالا رفتن سن
  • اضافه‌وزن یا چاقی که باعث ایجاد فشار بیشتر به استخوان‌ها و مفاصل می‌شود.
  • بیماری مزمن مانند دیابت
  • ورزش یا شرکت در فعالیت‌های تفریحی
  • سیگار کشیدن
  • بلند کردن اجسام در وضعیت نامناسب
  • شغلی که هر روز فشار زیادی به بدن وارد می‌شود.

درمان بیماری های ارتوپدی

درمان بیماری های ارتوپدی باتوجه‌ به نوع بیماری و شدت آن متفاوت است. در تمامی روش‌های درمان، هدف اصلاح مشکلات جسمی، تسکین درد، افزایش کیفیت زندگی و جلوگیری از تشدید بیماری است. معمولا گزینه‌های درمان شامل موارد زیر است:

  • داروهای بدون نسخه و نسخه‌ای
  • تزریق دارو
  • استراحت و کمپرس یخ
  • فیزیوتراپی
  • جراحی ارتوپدی
در بسیاری از موارد برای درمان بیماری های ارتوپدی فیزیوتراپی توصیه می‌شود.

برای درمان بیماری های ارتوپدی باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

برای درمان این دسته از بیماری‌ها باید به فوق‌تخصص ارتوپد مراجعه کنید. بعد از تشخیص بیماری و شروع روند درمان ممکن است پزشک شما را به متخصصان دیگر هم ارجاع دهد. اگر نیاز به فیزیوتراپی باشد، شما به دکتر فیزیوتراپی ارجاع داده می‌شوید. گاهی برای کاهش وزن لازم است به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

سوالات متداول شما

اگر دچار یکی از بیماری های ارتوپدی هستید، احتمالا با سوالاتی در مورد این بیماری، علائم و راه‌های درمان آن روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

چه زمانی باید برای درمان بیماری های ارتوپدی به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار درد، گزگز یا بی‌حسی در ناحیه‌ای از بدن خود هستید و این درد شدید است یا چندین روز ادامه دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند کبودی، تورم، بدشکلی استخوان و اسپاسم عضلات هم نیاز به بررسی پزشک دارد.

مشکل در کدام اندام ها جز بیماری های ارتوپدی محسوب می شود؟

بیماری های ارتوپدی مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی می‌شود. آسیب یا بیماری در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اعصاب، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها جز بیماری های ارتوپدی محسوب می‌شوند.

آیا درد پا جز بیماری های ارتوپدی است؟

درد پا می‌تواند به دلیل مشکل در مفاصل، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها یا تاندون‌های این ناحیه ایجاد شود. به همین دلیل باید برای تشخیص علت آن به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

برای درمان بیماری های ارتوپدی چه باید کرد؟

بعد از تشخیص بیماری ارتوپدی پزشک باتوجه‌ به نوع و شدت بیماری، برای درمان اقدام می‌کند. برخی از مشکلات با درمان خانگی بهبود پیدا می‌کنند و برخی نیاز به مصرف دارو دارند. در برخی مواقع پزشک فیزیوتراپی را تجویز می‌کند. اگر بیماری شدید باشد و با این روش‌ها درمان نشود، جراحی گزینه آخر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری های ارتوپدی انواع مختلفی دارد و سیستم اسکلتی عضلانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سیستم شامل استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و بافت همبند می‌شود. علائم باتوجه‌ به نوع بیماری متفاوت خواهند بود، اما نشانه‌های کلی این دسته از بیماری‌ها شامل درد، سوزن‌سوزن‌ شدن، گزگز، کبودی، تورم، بدشکلی استخوان و اسپاسم عضلات می‌شود.

از مهم‌ترین بیماری‌های ارتوپدی می‌توان به فتق دیسک کمر، آرتروز، روماتیسم مفصلی، شکستگی استخوان، سندروم تونل کارپال و گرفتگی عضلات اشاره کرد. برای درمان این بیماری‌ها ممکن است پزشک دارو، فیزیوتراپی یا جراحی را پیشنهاد دهد.

برای تشخیص و درمان بیماری های ارتوپدی باید به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک معاینات و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و گزینه درمانی مناسب را انتخاب می‌کند. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین متخصص ارتوپد در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع