چگونه بیماری لثه خود را مدیریت کنید – زندگی سالمی داشته باشید


کسانی که آن را تجربه کرده اند به شما خواهند گفت که رنج بردن از بیماری لثه ممکن است یکی از بدترین تجربیات زندگی شما باشد. تا زمانی که مشکل را درمان نکنید، به سادگی در بهترین حالت خود نخواهید بود. همچنین که به عنوان بیماری پریودنتال یا پریودنتیت شناخته می شود، بیماری لثه یک عفونت لثه است که به دلیل وجود باکتری در دهان ایجاد می شود. این وضعیت عمدتاً از طریق التهاب اطراف دندان خود را نشان می دهد.

شما با تف کردن خون در هر بار مسواک زدن یا خونریزی هنگام غذا خوردن متوجه آن خواهید شد. در صورت عدم درمان، بیماری های لثه می تواند منجر به از دست دادن دندان ها و در موارد شدید باعث بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی و سرطان شود. این مقاله برخی از راه‌هایی را که می‌توانید قبل از رسیدن به چنین شرایط بحرانی مدیریت کنید، مرور می‌کند.

زن-لبخند-دندان-سلامت-دهان

علائم بیماری لثه را بشناسید

مدیریت شرایطی که از وجود آن مطمئن نیستید سخت است. به همین دلیل است که ابتدا باید با درک علائم اولیه از بیماری مطمئن شوید. اشکال رایج این علائم عبارتند از:

  • تورم و قرمزی لثه
  • خونریزی لثه ها که هنگام استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن قابل توجه است
  • بوی بد دهان
  • لثه های نامرتب.
  • کوچک شدن لثه
  • دندان های حساس
  • دندان های ضعیف

پیشگیری از بیماری لثه

کم و بیش می توان از بیماری لثه جلوگیری کرد. اگر زود تشخیص داده شود، می توانید از هزینه های هنگفت درمان از طریق جراحی جلوگیری کنید. در بیشتر موارد، بیماری لثه به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. بنابراین، بیماری لثه را می توان با تغییر روال خود پیشگیری کرد. مسواک زدن حداقل دو بار در روز یکی از بهترین روش هاست.
این کار باید با استفاده از یک خمیر دندان حاوی فلوراید و یک مسواک نرم انجام شود. نخ دندان کشیدن روزانه یکی دیگر از روش های خوب دندانپزشکی برای جلوگیری از بیماری های لثه است. اجتناب از رفتارهای سبک زندگی نامناسب مانند سیگار کشیدن نیز برای اجتناب از این بیماری حیاتی است.

یک روال معاینه دندان را حفظ کنید

اکثر مردم قرار ملاقات های منظم با دندانپزشکی را لوکس می دانند. این فرض آنها را در برابر بسیاری از بیماری های دندان آسیب پذیر می کند. به نظر می رسد که تنها آمریکایی هایی که بیمه دندانپزشکی دارند، مراجعه منظم به دندانپزشکان خود را ضروری می دانند. آنچه شما باید بدانید این است که قرار ملاقات های منظم با یک دندانپزشک حرفه ای مانند تیم دندانپزشکی Peak Family Dental Care نه تنها به پیشگیری از بیماری های جدی کمک می کند، بلکه در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

درمان بیماری لثه

هدف هر درمان بیماری لثه به حداقل رساندن عفونت باکتریایی است که باعث آن می شود. افرادی هستند که روش های خانگی را برای درمان بیماری لثه ترجیح می دهند. با این حال، باید توجه داشت که این درمان ها به عنوان اقدامات پیشگیرانه یا به عنوان گزینه های درمانی زمانی که بیماری در مراحل اولیه خود است، بهترین کار را دارد. بسته به شدت مشکل، دندانپزشک شما ممکن است یک درمان غیر جراحی یا در موارد شدید گزینه جراحی را اتخاذ کند.

درمان های غیر جراحی

اشکال رایج غیرجراحی درمان بیماری لثه عبارتند از:

  • تمیز کردن و جرم گیری عمیق

این اولین شکل درمان بیماری لثه است. این امر مستلزم تمیز کردن با استفاده از تجهیزات ویژه دندانپزشکی است که دسترسی به زیر خط لثه را ممکن می کند. پس از این، دندانپزشک جرم گیری را انجام می دهد که مستلزم حذف باکتری های مضر و جرم از سطح دندان و زیر لثه شما است. دستگاه‌های اولتراسونیک ویژه به شکستن پلاک‌هایی که خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهند، کمک می‌کنند

این عمل مستلزم جلوگیری از هر گونه تشکیل جدید باکتری و جرم در لثه شما است. این کار با از بین بردن کامل لکه های زبر و باکتری های جانبی ایجاد شده در اطراف سطح دندان انجام می شود.

شکل دیگری از درمان لثه شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت های باکتریایی است. اینها به شکل ژل، دهانشویه یا آنتی بیوتیک های خوراکی هستند.

گزینه های درمان جراحی

هنگامی که بیماری های لثه شما به حد شدید رسیده است، ممکن است نیاز به جراحی دندان روی لثه شما داشته باشد. اشکال مختلف این جراحی عبارتند از:

  • جراحی فلپ
  • پیوند استخوان
  • پیوند بافت نرم
  • بازسازی بافت هدایت شده

در نتیجه، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از بیماری های دندان ضروری است. علاوه بر این، نیاز به انجام معاینات دندانی هر چند وقت یکبار وجود دارد. این به پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری های لثه کمک می کند.