معرفی ۱۴ روش درمان سالک


درمان سالک از همه چیز مهمتر است. اما راه درمان چیست؟ این سوال همان چیزی است که در این مقاله به پاسخی جامع درباره آن خواهیم پرداخت. اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، قطعا که تمام دغدغه شما درمان و رهایی از اثرات آن است. تا انتهای این مقاله را بخوانید تا علاوه‌بر آشنایی با روش‌های درمان بیماری سالک، با روش دریافت نوبت پزشکان متخصص در این زمینه از طریق وبسایت هم آشنا شوید. روند دریافت نوبت مشاوره آنلاین و ویزیت حضوری از تمامی متخصصین با تجربه پوست و مو و پزشکان عفونی را راحت کرده است.

درمان بیماری سالک چیست؟

رویکرد درمانی تا حدی به عوامل میزبان و انگل بستگی دارد. برخی از رویکردهای درمانی تنها در برخی مناطق جغرافیایی خاص قابل انجام هستند. گروه‌های خاص (مانند کودکان خردسال، افراد مسن، زنان باردار و شیرده و افرادی که نقص ایمنی یا سایر بیماری‌ها را دارند.) ممکن است به داروها و رژیم‌های متفاوتی نیاز داشته باشند.

متن انگلیسی:
It’s important to tell your doctor if you lived in or visited a place where leishmaniasis is common. That way your doctor will know to test you for the parasite. If you have leishmaniasis, your doctor will use other tests to determine which species of Leishmania is the cause
ترجمه متن:
اگر در مکانی که لیشمانیوز (بیماری سالک) شایع است زندگی می‌کنید یا از آن بازدید می‌کنید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. به این ترتیب پزشک می‌داند که باید از شما آزمایش انگل بگیرد. اگر مبتلا به سالک هستید، پزشک از آزمایش‌های دیگری استفاده می‌کند تا مشخص کند کدام گونه لیشمانیا علت آن است.

healthline

در ادامه انواع روش درمان سالک را بیشتر توضیح داده‌ایم:

۱. درمان دارویی زخم سالک

برخی از داروهایی که ممکن است برای درمان لیشمانیوز مناسب باشند به صورت تجاری در ایالات متحده در دسترس هستند، اما نشانه‌های تاییدیه توسط FDA را ندارند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از عوامل تزریقی آمفوتریسین B deoxycholate و pentamidine isethionate و همچنین آزول‌های خوراکی (کتوکونازول، ایتراکونازول و فلوکونازول).

ترکیبات آنتیمونیال پنج ظرفیتی (SbV)، از جمله استیبوگلوکونات سدیم (Pentostam®)، از دهه ۱۹۴۰ به عنوان داروهای اصلی برای درمان لیشمانیوز شناخته می‌شوند. این داروها توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نشده‌اند و به صورت تجاری در ایالات متحده موجود نیستند.

به صورت کلی داروهایی که پزشکان برای درمان لیشمانیوز تجویز می‌کنند عبارتند از:

نام داروها توضیحات
آمفوتریسین B آنتی‌بیوتیک پلی‌ین که برای درمان عفونت‌های جدی قارچی و پروتوزوآل استفاده می‌شود.
میلتفوسین آنتی‌پروتوزوآل که به صورت خوراکی مصرف می‌شود و برای درمان لیشمانیوز استفاده می‌گردد.
آنتی‌مونوان‌های پنج‌ظرفیتی، مانند استیبوگلوکونات سدیم داروهای ضدلیشمانیوز که شامل ترکیباتی با عنصر آنتیموان هستند و برای درمان انواع خاصی از لیشمانیوزیس به کار می‌روند.
پارومومایسین یک آنتی‌بیوتیک آمینوگلیکوزیدی که به صورت موضعی و تزریقی برای درمان لیشمانیوزیس استفاده می‌شود.
استیبوگلوکونات سدیم (پنتوستام) نمک سدیم استیبوگلوکونات که یکی از شکل‌های آنتی‌مونوان‌های پنج‌ظرفیتی است و برای درمان لیشمانیوزیس به کار می‌رود.
ایملتفوسین (Impavido) یکی دیگر از اشکال داروی میلتفوسین که به صورت خوراکی است و برای درمان لیشمانیوزیس در نظر گرفته شده است.
انواع دارو برای درمان سالک

۲. درمان سالک با پماد

پارومومایسین موضعی در برابر سالک جلدی ناشی از L ماژور و L mexicana موثر است. از آنجایی که این گونه‌ها تمایلی به ایجاد بیماری احشایی یا پوستی مخاطی ندارند، پارومومایسین موضعی می‌تواند از عوارض جانبی سیستمیک مرتبط با داروهای تزریقی بکاهد.

در صورت ابتلا به سالک دارو تجویز می شود.در صورت ابتلا به سالک دارو تجویز می شود.
در صورت نیش زدن لیشمانیا و ابتلا به سالک راه درمان دارویی وجود دارد.

۳. لیزر فرکشنال

در این روش پزشک متخصص از یک دستگاه دستی برای اعمال لیزر بر زخم و ناحیه اطراف آن استفاده می‌کند.

۴. حرارت درمانی

در روش حرارت درمانی پزشک برای کمک به درمان سریع‌تر سالک، گرما را روی زخم و ناحیه اطراف آن اعمال می‌کند.

۵. جراحی

هر گونه زخم پوستی ناشی از سالک که باعث تغییر شکل شود، احتمالا به جراحی پلاستیک نیاز خواهد داشت.

۶. درم ابریژن

درم ابریژن برای رفع اسکار، بهبود جای زخم و اثرات ناشی از سالک انجام می‌شود. البته که امروزه با روی کار آمدن لیزرها، از این روش کمتر استفاده می‌شود.

۷. لیزر دی اکسید کربن (CO2)

سالک جلدی را می‌توان به طور موثر با استفاده از لیزر CO2 درمان کرد. این روش درمانی نتایجی عالی همراه با مدت زمان بهبودی کوتاه به همراه دارد.

۸. درمان با آمپول گلوکانتیم

گلوکانتیم (مگلومین آنتی‌مونیات) یک محلول تزریقی ۱.۵ گرم در ۵ میلی‌لیتر است. این دارو در درمان سالک احشایی (کالاآزار) و لیشمانیوز جلدی استفاده می‌شود. برای اطلاعات تکمیلی در مورد دوز و مدت درمان، با یک متخصص مشورت کنید.

۹. انجماد درمانی یا فریز

در انجماد درمانی یا فریز که به کرایوتراپی هم معروف است، پزشک زخم و ناحیه اطراف آن را برای ۱۰ تا ۳۰ ثانیه خنک می‌کند.

می‌خوای برای درمان سالک، کرایوتراپی رو امتحان کنی؟

قبلش مشاوره بگیر.

۱۰ درمان سالک با زردچوبه

کورکومین، پلی فنول به دست آمده از ریزوم زردچوبه، لیشمان کشی را علیه گونه‌های مختلف لیشمانیا نشان می‌دهد. اگرچه مکانیسم اثر زردچوبه در درمان سالک هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما روند درمانی آن ممکن است با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مرتبط باشد.

۱۱. درمان خانگی سالک با عسل

مصرف موضعی عسل می‌تواند در درمان سالک موثر باشد. این ماده طبیعی بر تشکیل کلاژن، انقباض زخم و اپیتلیال شدن با حداقل تشکیل اسکار تأثیر گذاشته و دارای اثرات ضد میکروبی هم هست. عسل می‌تواند سرعت بهبود زخم را افزایش دهد؛ بنابراین می‌تواند به طور موثر در بیماران مبتلا به سالک استفاده شود.

۱۲. درمان سالک با سیر

سیر اثر ضد میکروبی داشته و آلیزین موجود در آن رشد سالک ماژور را کنترل می‌کند.

۱۳. درمان قطعی سالک در طب سنتی

در طب سنتی برای بیماران مبتلا به سالک درمان کامل ‌شناخته شده‌ای وجود دارد. فلوس یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای بیماری سالک است. باید فلوس را شکست، در آب خیساند تا هسته از شیره آن جدا شود. شیره حل شده در آب را با حرارت کم بپوشانید تا غلظت پیدا کند و روی زخم قرار دهید. در مرحله آخر هم روی آن را با پارچه تمیز بپوشانید. این روند را ادامه دهید و روز بعد مجددا تکرار کنید. 

درمان جای لک سالک را می توان با روش خانگی بهبود داد.درمان جای لک سالک را می توان با روش خانگی بهبود داد.
درمان جای لک ناشی از زخم سالک با طب سنتی ممکن است.

۱۴. درمان جای سالک قدیمی

در مواردی که زخم سالک قدیمی شده باشد، ممکن است برای برطرف کردن آن نیاز به جراحی داشته باشید. در جراحی، ناحیه آسیب دیده پوست برداشته شده و پوست اطراف آن کشیده و بخیه می‌شود. بعضی موارد جای بخیه باقی می‌ماند اما به کمک روش‌های درمانی دیگر می‌توان آن را محو کرد و از بین برد. در صورت باقی ماندن زخم یا جای بخیه آن ممکن است اعتماد بنفس فرد کاهش یابد. به همین دلیل ضروری است که درمان سالک را خیلی زود شروع کنید و جدی بگیرید.

درمان قطعی سالک

آمفوتریسین B deoxycholate به عنوان درمان قعی برای لیشمانیوز جلدی و مخاطی استفاده می‌شود. فرمول‌های لیپیدی آمفوتریسین B معمولاً بهتر از آمفوتریسین B معمولی است. این دارو باید زیر نظر پزشک و با دوز گفته شده توسط متخصصین مصرف شود.

متن انگلیسی:
Cutaneous and mucosal leishmaniasis can cause substantial morbidity, whereas visceral leishmaniasis can be life threatening
ترجمه متن:
سالک جلدی و مخاطی می‌تواند عوارض قابل توجهی ایجاد کند. در حالی که لیشمانیوز احشایی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

cdc

طول درمان سالک چقدر است؟ (مدت زمان درمان سالک)

مدت درمان بیماری سالک جلدی حدود ۲۰ و در برخی موارد ۱۰ روز است. برای لیشمانیوز مخاطی و احشایی هم این زمان ۲۸ روزه اعلام شده است.

مدت درمان بیماریت طولانی شده؟ برای درمان سریع سالک نوبت بگیر.

برای درمان سالک به کجا مراجعه کنیم؟

جهت درمان سالک باید به مراکز پوست یا یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. این متخصصین و مراکز تجربه کافی درباره بیماری سالک داشته و می‌توانند بهترین روند درمانی را برای شما برنامه‌ریزی کنند. همچنین می‌توانید از متخصص بیماری های عفونی کمک بگیرید.

بهترین دکتر برای درمان سالک

بهترین پزشک برای درمان سالک باید تخصص کافی در درمان این بیماری داشته باشد. این پزشک را باید به دقت انتخاب کرد و‌ از تبحر‌ او در این زمینه مطمئن شد.

می‌توانید در این زمینه از وبسایت به عنوان مرجعی جامع از تمامی پزشکان کمک بگیرید. به کمک با خیال راحت پزشکتان را انتخاب خواهید کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

از روش‌های درمان سالک از درمان‌ دارویی گرفته تا طب سنتی و روش‌های خانگی اطلاعاتی کافی بدست آورده‌اید. حالا شاید زمان آن رسیده باشد که برای درمان بیماری خود پزشکی مناسب پیدا کنید. 

شما می‌توانید باتجربه‌ترین پزشکان متخصص پوست یا متخصص عفونی که تخصص لازم در زمینه درمان سالک را دارند در وبسایت بیابید. سری به این وبسایت بزنید و پس از اعمال فیلترهای مورد نظرتان مناسب‌ترین پزشکان را برای خود بیابید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از وبسایت به راحتی نوبت ویزیت دکتر پوست آنلاین و دکتر عفونی آنلاین یا نوبت حضوری را ثبت کنید.

مراقب سلامتی شماست!



منبع