درمان آندومتریوز چیست؟ معرفی جدیدترین و بهترین روش های درمان آن


آیا بهترین روش درمان اندومتریوز را می‌دانید؟ اندومتریوز نوعی بیماری است که در آن بافتی شبیه لایه داخلی رحم خارج از رحم رشد می‌کند و به خاطر التهاب ایجاد شده باعث درد شدید در لگن خانم‌ها شده و بارداری را سخت‌تر می‌کند. این بیماری با اولین دوره قاعدگی شروع شده و ممکن است تا یائسگی ادامه داشته باشد. علت اصلی بروز این بیماری نامشخص است و هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد. به این ترتیب، درمان آندومتریوز به صورت قطعی ممکن نخواهد بود اما می‌توان علائم بیماری را با دارو یا جراحی کنترل و مدیریت نمود. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با روش های درمان اندومتریوز بیشتر آشنا شوید. برای درمان این بیماری می‌توانید از طریق سایت با متخصص زنان در ارتباط باشید.

درمان اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز (Endometriosis) بیماری است که در آن بافتی که در داخل رحم یعنی روی آندومتر قرار دارد، به صورت ناهموار و غیرطبیعی در در تخمدان ها، لوله فالوپ، و سرویکس (دهانه رحم) ظاهر می‌شود. علت بیماری اندومتریوز هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما عوامل ژنتیکی، ایمنی، و تغییرات هورمونی را می‌توان از علل شایع ابتلا دانست.

درمان اندومتریوز به صورت ترکیبی انجام می شود و هدف آن کاهش علائم، مدیریت درد و افزایش بازدهی بهداشتی است. روش‌های درمان شامل مصرف دارو برای کنترل درد و کاهش التهاب، داروهای هورمونی برای کاهش رشد بافت ناهموار، جراحی لاپاراسکوپی جهت برداشت بافت ناهموار و در موارد شدیدتر جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم) می‌شود. همچنین، درمان های تکمیلی مانند تغییر در رژیم غذایی و تمرینات فیزیکی نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.

درمان سریع آندومتریوز چیست؟درمان سریع آندومتریوز چیست؟
بهترین درمان برای آندومتریوز به شدت بیماری، نوع آندومتریوز، سن، تمایلات بیمار و سایر عوامل بستگی دارد.

آیا اندومتریوز درمان دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان مشخصی برای اندومتریوز وجود ندارد و هدف از پروسه درمان صرفا کنترل علائم بیماری، و مدیریت بیماری و کنترل رشد بافت ناهموار است.

متن انگلیسی:
Access to early diagnosis and effective treatment of endometriosis is important, but is limited in many settings, including in low- and middle-income countries
ترجمه متن:
دسترسی به تشخیص زودهنگام و درمان موثر آندومتریوز مهم است، اما در بسیاری از موارد، از جمله در کشورهای با درآمد کم و متوسط، محدود است.

who

۱. داروهای اندومتریوز (بهترین دارو برای درمان اندومتریوز)

در درمان اندومتریوز، استفاده از داروها می‌تواند به کاهش علائم و کنترل رشد بافت ناهموار کمک کند. اما باید توجه داشت که هیچ دارویی به تنهایی قادر به درمان کامل اندومتریوز نیست و هدف از درمان دارویی کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی است. نوع دارویی که تجویز می‌شود، به شدت علائم، سن، تمایل به باروری و عوامل دیگر بستگی دارد. در زیر، بهترین داروها برای درمان اندومتریوز را آورده‌ایم:

  • آنالوگ‌های گنادوتروپین-رلیزین
  • آنالوگ‌های پروژستین
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک
  • کنتراسپتیو‌ها (قرص‌های کنترل تولید مثلی)

قرص برای آندومتریوز

در درمان اندومتریوز، استفاده از قرص‌ها می‌تواند مفید باشد که بیشتر از دسته داروهای هورمونی هستند و باعث کاهش رشد بافت ناهموار و کنترل علائم اندومتریوز می‌شوند. از قرص‌های زیر برای آندومتریوز استفاده می‌کنند:

  • قرص‌های کنترل تولید مثل حاوی استروژن و پروژستین
  • قرص‌های ضد آندروژن مانند سپترولین و فلوتامید
  • قرص‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک

نمی‌دونی چه قرصی برات بهتره؟

قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کن.

درمان اندومتریوز با قرص visanne

قرص visanne  حاوی هورمون‌های پروژسترون است که مصرف روزی یک عدد از آن باعث کوچک شدن بافت اندومتریوز شده و مشکلات و عوارض جانبی این بیماری مانند درد لگنی و قاعدگی دردناک را کاهش می‌دهد.

آمپول زولادکس برای اندومتریوز

آمپول زولادکس (Zoladex) یک داروی ضد هورمونی برای درمان اندومتریوز است که به شکل زیرجلدی یا عضلانی تزریق می‌شود. این دارو با تثبیت فعالیت تخمدان‌ها و کاهش سطح هورمون‌های تخمدانی (استروژن و پروژسترون)، موجب کاهش رشد بافت ناهموار در رحم می‌شود. آمپول زولادکس که برای درمان کوتاه مدت (چند ماه) استفاده می‌شود علائم اندومتریوز مانند درد، خونریزی و التهاب را تسکین می‌دهد و فعالیت تخمدان‌ها را به صورت موقت متوقف می‌کند.

آمپول دیفرلین و آندومتریوز

یکی دیگر از داروهای تجویزی برای درمان آندومتریوز، آمپول دیفرلین است که به صورت زیرجلدی یا عضلانی تزریق می‌شود. عملکرد دیفرلین مشابه آمپول زولادکس است که با تثبیت فعالیت تخمدان‌ها و کاهش سطح هورمون‌های تخمدانی مانند استروژن، باعث کاهش رشد بافت ناهموار در رحم می‌شود.

آمپول واریوپپتیل برای آندومتریوز

آمپول واریوپپتیل یک داروی ضد ویروس است که برای درمان آندومتریوز در برخی موارد خاص استفاده می‌شود. این دارو حاوی ماده موثره ایمونوگلوبولین واریسلایت است که برای پیشگیری از عفونت ویروس واریسلا زوستر تجویز شده که عامل بیماری آندومتریوز محسوب می‌شود. این آمپول در مواردی تجویز می‌گردد که اندومتریوز ناشی از عفونت ویروس واریسلا زوستر باشد، و علائم و عفونت ناشی از اندومتریوز را کاهش می‌دهد.

شیمی درمانی اندومتریوز

شیمی درمانی معمولا برای مراحل پیشرفته اندومتریوز تجویز می‌شود و در مراحل خفیف بیماری نیازی به شیمی درمانی نخواهد بود مگر آنکه نشانه‌های خاص سرطان رحم در بیمار دیده شوند.

آیا اندومتریوز درمان دارد؟آیا اندومتریوز درمان دارد؟
درحال حاضر هیچ درمان مشخصی برای اندومتریوز وجود ندارد.

۲. عمل آندومتریوز

عمل آندومتریوز روش جراحی به منظور درمان و برطرف کردن مشکلات اندومتریوز است که در آن، پزشک به طور مستقیم به رحم دسترسی دارد و تغییرات پاتولوژیک در داخل رحم را برطرف می‌کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است ترجیح دهد به جای لاپاروسکوپی، عمل جراحی باز انجام دهد. در این عمل آندومتریوز، یک برش بزرگتر در ناحیه شکمی انجام می‌شود تا به رحم دسترسی داشته باشد و تغییرات پاتولوژیک را برطرف کند.

عمل لاپاراسکوپی کیست اندومتریوز

عمل لاپاراسکوپی کیست‌ اندومتریوز از طریق چند سوراخ کوچک در ناحیه شکمی انجام می‌شود. انسداد کانال‌های گردن رحم می‌تواند باعث ایجاد کیست اندومتریوز شود که با علائمی مانند درد شدید پریودی، خونریزی نامنظم، تورم شکم و ناراحتی هنگام رابطه جنسی همراه خواهد بود.

پزشک پس از ورود به ناحیه شکم با ابزار ظریف کیست اندومتریوز را خارج کرده، بریده یا می‌سوزاند. لاپاراسکوپی به عنوان یک روش جراحی کم تهاجمی شناخته شده است که مزایایی از قبیل زمان بهبودی سریع، جراحی و زخم کمتر، عفونت کمتر و آسیب دیدگی کمتر بافت‌های اطراف را دارد.

متن انگلیسی:
In fact, not only do endometriomas usually fail to resolve on their own, they may continue to grow quite large –grapefruit size or larger – as they fill with blood each month in response to menstrual cycles
ترجمه متن:
در حقیقت، نه تنها اندومتریوز معمولا به خودی خود برطرف نمی‌شود، بلکه ممکن است به رشد و بزرگ شدن خود- اندازه گریپ فروت یا بزرگتر – ادامه دهد. چراکه هر ماه در اثر چرخه قاعدگی پر از خون می‌شود.

nezhat

۳. درمان اندومتریوز در خانه

درمان اندومتریوز در خانه به عنوان یک راهکار موقت و تسکین‌دهنده می‌تواند مفید باشد، اما درمان کامل و قطعی این بیماری نیاز به مراجعه به پزشک و دریافت درمان حرفه‌ای دارد. در هر صورت، درمان خانگی به کنترل علائم و کاهش ناراحتی کمک می‌کند:

  • کمپرس گرم روی ناحیه پایین شکم
  • ماساژ نرم از پایین به بالا روی ناحیه شکم
  • استراحت کافی و کاهش فعالیت‌های سنگین و استرس‌زا
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی و دارویی مانند زنجبیل، رازیانه و نعناع
  • تغذیه سالم و متعادل حاوی میوه‌ها، سبزیجات، محصولات غنی از فیبر و آب

اصلاح سبک زندگی برای اندومتریوز

اصلاح سبک زندگی می‌تواند در کنترل و مدیریت اندومتریوز مفید باشد. در زیر چند راهکار ساده اصلاح سبک زندگی برای اندومتریوز را آورده‌ایم:

  • تغذیه مناسب و سالم
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا یا تمرینات استقامتی
  • کاهش استرس
  • مدیریت درد
  • خواب کافی و با کیفیت بالا
  • مصرف مکمل‌های غذایی

می‌خوای برای درمان آندومتریوز، سبک زندگیت رو تغییر بدی؟ پس کلیک کن.

ورزش و اندومتریوز

ورزش منظم می‌تواند در کاهش علائم اندومتریوز و بهبود وضعیت عمومی بدن مفید باشد. با این حال، در انتخاب نوع و شدت ورزش باید با پزشک مشورت کنید، زیرا شرایط بدنی افراد باهم فرق می‌کند و ممکن است نیازهای ورزشی متفاوتی داشته باشند.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و تمرینات استقامتی می‌توانند بهبود جریان خون و کاهش التهاب در ناحیه شکم را به دنبال داشته باشند. تمریناتی مانند تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن می‌توانند به تسکین درد و کاهش تنش عضلانی کمک کنند.

برای درمان اندومتریوز چه بخوریم؟ (رژیم غذایی برای آندومتریوز)

رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند در کاهش علائم اندومتریوز و بهبود وضعیت بیمار موثر باشد. رژیم غذایی برای آندومتریوز باید موارد زیر را درنظر بگیرد:

رژیم غذایی آندومتریوز نمونه‌ها
مواد غذایی ضد التهاب مانند ماهی چرب
مواد مغذی سبزیجات تازه، میوه‌، مغز و تخمه‌ها، زیره سبز، زنجبیل و زعفران
غذاهای پرفیبر مانند غلات کامل، برنج قهوه‌ای، لوبیا و نخود
مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ مانند میوه‌های قرمز، توت‌ها، سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج و کلم، بروکلی و کلم قرمز
کاهش مصرف مواد ناسالم مانند مواد غذایی چرب و فراوری شده
پرهیز از مصرف دخانیات و الکل
مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، جوانه‌ها، نخود، لوبیا، اسفناج، برگ‌های گیاهان دارویی و مواد غذایی غنی از ویتامین C
مصرف خوراکی‌های ضداسترس مانند زعفران و چای آویشن
مصرف خوراکی‌های ضدالتهابی مانند زردچوبه، زنجبیل، سیر، پیاز، گشنیز، رزماری و تمر هندی
کاهش میزان مصرف قند مانند شیرینی و آبنبات
رژیم غذایی برای آندومتریوز

‏درمان اندومتریوز با سیر

سیر یکی از مواد غذایی دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که برای کاهش علائم اندومتریوز مفید است. اما باید توجه داشت که سیر به تنهایی نمی‌تواند درمان کامل اندومتریوز باشد و باید در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده شود. مصرف سیر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در کاهش التهاب‌ها و میکروب‌ها مؤثر باشد. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که سیر می‌تواند به بهبود عملکرد رویه رحمی کمک کند.

عسل درمانی اندومتریوز

عسل یکی از مواد طبیعی با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که برای کاهش علائم اندومتریوز مفید است و باعث تسکین درد و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. میزان مصرف عسل در درمان اندومتریوز ممکن است متفاوت باشد و به وضعیت شخصی و شدت علائم بستگی دارد.

پیاز درمانی برای آندومتریوز

پیاز یک ماده غذایی با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می‌تواند بهبود علائم اندومتریوز را تسریع کند. پیاز حاوی مواد فیتوشیمیایی مانند فلاوونوئیدها و کوئرسیتین است که خواص ضد التهابی قوی دارند و نقش موثری در کاهش التهاب رحم و تسکین درد‌های مربوط به اندومتریوز ایفا می‌کنند. همچنین، پیاز با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند عوارض مرتبط با اندومتریوز را کاهش دهد.

معجزه درمان اندومتریوز چیست؟معجزه درمان اندومتریوز چیست؟
طب سوزنی باعث تسکین درد و کاهش التهاب می‌شود. در صورتی که تصمیم به استفاده از طب سوزنی برای درمان اندومتریوز دارید، باید به متخصص طب سوزنی مراجعه کنید.

۴. درمان اندومتریوز با طب سوزنی

درمان اندومتریوز با طب سوزنی می‌تواند در برخی موارد مفید باشد، اما تاکنون شواهد علمی کافی برای تایید کامل اثربخشی این طب در این بیماری وجود ندارد. طب سوزنی باعث تسکین درد و کاهش التهاب می‌شود. در صورتی که تصمیم به استفاده از طب سوزنی برای درمان اندومتریوز دارید، باید به متخصص طب سوزنی مراجعه کنید تا بر اساس وضعیت شما، نقاط مناسب جهت سوزن‌گذاری را تعیین کرده و روش‌های مناسب طب سوزنی را توضیح دهد.

‏۵. درمان قطعی آندومتریوز با طب سنتی

درمان آندومتریوز با طب سنتی موضوع مورد بحث و بررسی است و تاکنون شواهد علمی قطعی در این زمینه وجود ندارد. در طب سنتی برخی روش‌ها و مکمل‌ها برای مدیریت علائم آندومتریوز مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند استفاده از گیاهان دارویی، تغذیه مناسب، ماساژ، تمرینات آرامشی و استفاده از تکنیک‌های روانشناختی. این روش‌ها به تسکین علائم مرتبط با آندومتریوز کمک می‌کنند، اما نمی‌توانند به طور قطعی بیماری را درمان کنند.

عنبر نسارا و اندومتریوز

عنبر نسارا یکی از محصولات طب سنتی است که در برخی موارد به عنوان تسکین‌دهنده درد و التهاب استفاده می‌شود. عنبر نسارا در طب سنتی برخی کشورها مانند مصر، عراق و ایران برای درمان برخی از مشکلات زنان از جمله آندومتریوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آندومتریوز یک بیماری پیچیده است که نیاز به تشخیص دقیق و درمان مناسب دارد و ممکن است نیاز به روش‌های پزشکی مدرن داشته باشد.

۶. قویترین داروی گیاهی برای درمان اندومتریوز (درمان گیاهی آندومتریوز)

در حال حاضر، هیچ داروی گیاهی قوی برای درمان آندومتریوز به طور قطعی شناخته نشده است. برخی از گیاهان دارویی که به‌طور سنتی برای مشکلات زنان مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • شاه‌تره
  • زیره سبز
  • زعفران
  • پونه

گل مغربی و اندومتریوز

گل مغربی گیاه دارویی است که در طب سنتی به عنوان یک گزینه درمانی برای برخی از مشکلات زنان، از جمله آندومتریوز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به صورت عصاره، قرص، ترکیبات گیاهی یا همراه با گیاهان دیگر مانند کالندولا و آلوئه‌ورا برای تسکین درد و التهاب‌های مرتبط با آندومتریوز، تنظیم هورمون‌های زنانه و تنظیم دوره پریودی تجویز می‌شود. همچنین، به گفته برخی، ممکن است علائم اضطراب و افسردگی ناشی از آندومتریوز را نیز تسکین دهد.

درمان آندومتریوز با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یک روغن گیاهی در طب سنتی است که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های التهابی، عفونی و پوستی استفاده می‌شود. روغن سیاه دانه ممکن است برای تسکین علائم مرتبط با آندومتریوز مفید باشد، اما تا به امروز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است و اثربخشی آن در درمان آندومتریوز به طور علمی ثابت نشده است.

بهترین دارو برای درمان اندومتریوزبهترین دارو برای درمان اندومتریوز
در درمان اندومتریوز، استفاده از داروها می‌تواند به کاهش علائم و کنترل رشد بافت ناهموار کمک کند.

بهترین درمان اندومتریوز

بهترین درمان برای آندومتریوز به شدت بیماری، نوع آندومتریوز، سن، تمایلات بیمار و سایر عوامل بستگی دارد. بهترین درمان آندومتریوز روش ترکیبی است که از دارو، درمان هورمونی، جراحی لاپاراسکوپی، جراحی باز برداشتن رحم و جایگزینی رحم استفاده می‌کند. در هر صورت، برای تعیین بهترین درمان اندومتریوز، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا با توجه به وضعیت و تاریخچه پزشکی، بهترین گزینه درمانی را تجویز کند.

جدیدترین روش درمان اندومتریوز

در حال حاضر، روش‌های متعددی برای درمان آندومتریوز وجود دارد:

  • درمان هورمونی مانند داروهای ضد استروژنی با عملکرد جدید و بهبود یافته
  • جراحی روباتیک با استفاده از روبات‌ها و ابزارهای کوچک
  • نورومودولاسیون با استفاده از تکنیک‌های تحریک الکتریکی برای تنظیم عملکرد عصب‌های مربوط به آندومتر
  • درمان سوپراویدنسی با استفاده از فناوری تصویربرداری سوپراویدنسی

بهترین دکتر برای درمان آندومتریوز

انتخاب بهترین دکتر برای درمان آندومتریوز به مواردی مانند مکان و موقعیت جغرافیایی، تخصص دکتر، تجربه و تخصص او در زمینه آندومتریوز و سابقه موفقیت در درمان بستگی دارد. برای پیدا کردن بهترین دکتر برای درمان آندومتریوز این موارد را درنظر بگیرید:

  • مشاوره با پزشکان متخصص زنان و زایمان
  • مراجعه به مراکز تخصصی درمانی و بیمارستان‌هایی که دارای تخصص در درمان آندومتریوز هستند.
  • بررسی نظرات و تجربه بیماران قبلی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان آندومتریوز بسته به شدت بیماری، نوع آندومتریوز و وضعیت بالینی فرد مبتلا متغیر است. اما در کلیت، درمان آندومتریوز ترکیبی از دارودرمانی برای کنترل التهاب و تسکین درد مرتبط با آندومتریوز، ضدالتهاب‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای هورمونی برای تنظیم تولید هورمون‌ها و کاهش علائم آندومتریوز است. در موارد شدیدتر که باید توده برداشته شود روش درمان با جراحی لاپاراسکوپی یا هیسترکتومی مطرح می‌شوند.

باید توجه داشت که انتخاب روش درمانی براساس وضعیت بیمار و توصیه پزشک انجام می‌شود. مراجعه به دکتر متخصص زنان با تخصص در آندومتریوز کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای شرایط خود انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع