هفته ۲۴ بارداری چگونه است؟ علائم مادر، وضعیت جنین و تغذیه


شما در هفته ۲۴ بارداری شش ماه است که حامله هستید. در این هفته جنین به‌سرعت در حال‌ رشد است، صداهای اطراف را می‌شوند و به آن واکنش نشان می‌‎دهد. اگر در هفته بیست و چهارم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ چه علائمی ظاهر می‌شوند و کدام علائم از بین می‌روند؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر رشد کرده است؟ بدن شما چه تغییری می‌کند و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ این آزمایش‌ها برای چه افرادی ضروری است؟ چگونه می‌توانید از خودتان و جنین در این هفته مراقبت کنید و تغذیه باید چگونه باشد؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا در دوران بارداری علائم مشکوکی دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های این دوره به دکتر زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۲۴ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۴ بارداری جنین به‌سرعت در حال‌ رشد است. شما بیشتر از هفته‌های قبل می‌توانید لگد زدن جنین را احساس کنید. حرکات جنین در برخی زمان‌ها زیاد می‌شود و در زمان خواب جنین، به حداقل می‌رسد. بر اساس تقویم بارداری جنین در هفته ۲۴ حاملگی به مرحله‌ای رسیده است که اگر به دنیا بیاید، با استفاده از مراقبت‌های پزشکی تخصصی می‌تواند زنده بماند.

شما اکنون در ماه ششم بارداری هستید. مغز و ریه‌های جنین به‌سرعت رشد می‌کند. حرکات جنین بیشتر شده و ممکن است با گذاشتن دست خود روی شکم، این حرکات را حس کنید. انقباضات رحم از این هفته بیشتر می‌شود. بسیاری از زنان باردار تا زمان زایمان این انقباضات را با انقباضات زایمان اشتباه می‌گیرند.

علائم هفته ۲۴ بارداری

برخی علائم در سه‌ماهه دوم بارداری رایج است. ممکن است شما در هفته بیست و چهارم بارداری علائم زیر را تجربه کنید:

  • انقباضات براکستون هیکس: این انقباضات رحمی در طول بارداری رایج بوده و معمولا خفیف و نامنظم است.
  • ویار: ممکن است در طول بارداری هوس غذاهای خاص کنید و نسبت به برخی مواد غذایی دچار تنفر غذایی شوید.
  • گرفتگی عضلات پا: تغییرات هورمونی و افزایش فشار به پا ممکن است باعث گرفتگی عضلات پا به‌ویژه در شب شود.
  • فراموشی: برخی زنان باردار در سه‌ماهه دوم بارداری دچار فراموشی یا گیجی می‌شوند.
  • گرفتگی بینی: تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون باعث افزایش تولید مخاط بینی می‌شود.
  • درد رباط گرد: رشد رحم به رباط‌های اطراف فشار وارد می‌کند و باعث درد در یک یا دو طرف شکم می‌شود.
  • سوزش سر دل: با رشد رحم، به معده فشار وارد می‌شود و ممکن است در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری دچار سوزش سر دل، سوءهاضمه یا رفلاکس شوید.
  • تنگی نفس: این عارضه در حد خفیف جای نگرانی ندارد. با رشد رحم ممکن است به ریه‌ها فشار وارد شود. همچنین اگر فشار خون بالا باشد، ممکن است دچار تنگی نفس شوید.

انقباضات براکستون هیکس در طول بارداری رایج بوده و معمولا خفیف و نامنظم است.

گرفتگی بینی در طول بارداری طبیعی است. تغییرات هورمونی باعث افزایش مخاط بینی می‌شوند.
گرفتگی بینی در طول بارداری طبیعی است. تغییرات هورمونی باعث افزایش مخاط بینی می‌شوند.

علائم سقط جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

احتمال سقط جنین در هفته بیست و چهارم بارداری نسبت به هفته‌های قبل کمتر می‌شود. در این هفته معمولا ناهنجاری‌های رشد جنین علت اصلی سقط است. از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقباضات شدید، مکرر یا طولانی رحم
  • خروج مایعات یا بافت از واژن
  • خونریزی واژینال خفیف یا شدید
  • گرفتگی زیر شکم
  • توقف یا کند شدن حرکات جنین

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم دوران بارداری شدید شده است یا چندین روز ادامه دارد، می‌توانید برای کاهش این علائم به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی انجام شود. به‌عنوان‌ مثال اگر تورم پا خیلی شدید بوده یا به‌ صورتتان رسیده است، باید به پزشک اطلاع دهید. تنگی نفس شدید و انقباضات رحمی طولانی و مکرر نیز ممکن است خطرناک باشند. در صورتی‌که علائم مشکوکی مانند خونریزی واژینال یا توقف حرکت جنین داشتید، برای بررسی احتمال سقط جنین به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته بیست و چهارم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت شدت‌ گرفتن علائم بارداری یا ظاهر شدن علائم مشکوک باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۴ بارداری

جنین در ۲۴ هفتگی حدود ۲۱ سانتی‌متر می‌شود. اگر بخواهیم قد جنین از سر تا نوک پا را اندازه بگیریم، ۳۰ سانتی‌متر است. وزن جنین در هفته ۲۴ حاملگی تقریبا ۶۶۰ گرم می‌شود. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنین سریعا رشد می‌کند و هر هفته حدود ۸۰ تا ۱۷۰ گرم به وزن او اضافه می‌شود. این افزایش وزن بیشتر به دلیل تولید بافت چربی است. چربی باعث صاف‌ شدن چین‌وچروک پوست می‌شود و گرمای بدن جنین را حفظ می‌کند.
  • ریه جنین در حال رسیدن به تکامل است. شاخه‌های ریه رشد می‌کنند و سلول‌های تولیدکننده سورفکتانت ریه‌ها را می‌پوشانند. سورفکتانت ماده طبیعی است که کیسه‌های هوایی ریه را می‌پوشاند و تنفس را ممکن می‌کند.
  • گوش داخلی جنین به رشد خود ادامه می‌دهد. شنوایی و تعادل مربوط به این بخش گوش است. در این هفته جنین بیشتر به صداها پاسخ می‌دهد.
  • پلک‌های جنین در هفته ۱۱ بارداری کامل شده و به هم چسبیده‌اند. از هفته ۲۰ بارداری به‌مرور از هم جدا شده‌اند و در هفته بیست و چهارم حاملگی کامل از هم جدا می‌شود و شکل نهایی خود را می‌گیرند.

به نقل از verywellfamily در رابطه‌ با تکامل ریه‌ها در هفته بیست و چهارم بارداری:

در هفته بیست و چهارم بارداری مقدار سورفکتانت هنوز کم بوده و ریه‌ها نابالغ است. به همین دلیل نوزاد نارسی که در این هفته به دنیا می‌آید، به‌سختی نفس می‌‎کشد.

در هفته 24 بارداری ریه و گوش داخلی جنین به رشد ادامه داده و بافت چربی زیر پوست بیشتر می‌شود.
در هفته 24 بارداری ریه و گوش داخلی جنین به رشد ادامه می‌دهند و بافت چربی زیر پوست بیشتر می‌شود.

در هفته بیست و چهارم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در هفته ۲۴ حاملگی حدود ۲۱ سانتی‌متر بوده و اندازه یک بلال کوچک است. پوست جنین هنوز نازک و شفاف است. اما بافت چربی در حال شکل‌گیری است و به‌مرور جنین چاق می‌شود. ابروها از چند هفته قبل روی صورت رشد کرده‌اند. جنین تمرین عضلات صورت را شروع کرده و ممکن است ابروها را به سمت بالا و پایین حرکت دهد.

تغییرات بدن در هفته ۲۴ بارداری

با رشد سریع جنین در هفته 24 بارداری، به وزن شما هم اضافه می‌شود. تا این هفته باید حدود ۷ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. وزن شما باید هر هفته حدود ۰٫۵ کیلوگرم بیشتر شود. به همین دلیل دکتر زنان در هر جلسه معاینه وزن شما را اندازه می‌گیرد. اگر وزن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی افزایش پیدا کرده باشد، ممکن است به جنین آسیب وارد شود.

شما همچنین در طول سه‌ماهه دوم بارداری ممکن است متوجه خط سیاهی روی شکم خود شوید. این خطر عمودی از استخوان شرمگاهی تا ناف ادامه دارد. علت آن تغییرات هورمونی است و جای نگرانی ندارد. معمولا چند هفته یا چند ماه بعد از زایمان برطرف می‌شود.

شکم شما در هفته بیست و چهارم بارداری برجسته‌تر شده و حرکات جنین بیشتر می‌شود.
شکم شما در هفته بیست و چهارم بارداری برجسته‌تر شده و حرکات جنین بیشتر می‌شود.

آزمایش های هفته ۲۴ بارداری

در هفته ۲۴ حاملگی احتمالا نوبت ویزیت روتین شما است. در این ویزیت سوالات خود را در مورد علائم و نکات مراقبتی بپرسید. متخصص زنان یا پزشک مامایی اقدامات زیر را در این جلسه انجام می‌دهد و آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند:

  • وزن و فشار خون اندازه گرفته می‌شود.
  • آزمایش ادرار تجویز می‌شود تا دیابت، فشاررخون و عفونت ادراری بررسی شود.
  • میزان تورم پاها و قسمت‌های دیگر بدن در معاینات بررسی می‌شود.
  • ضربان قلب جنین باید شنیده شود.
  • میزان رشد شکم ارزیابی می‌شود.

احتمالا ویزیت بعدی در هفته ۲۸ بارداری یعنی سه‌ماهه سوم بارداری انجام شود.

۱. بررسی رشد شکم در هفته ۲۴ بارداری

در معاینات هفته ۲۴ حاملگی پزشک بالای رحم (فوندوس) را لمس می‌کند. این ناحیه کمی بالاتر از ناف قرار دارد. ارتفاع پایه یا ارتفاع رحم باید اندازه‌گیری شود. این ارتفاع فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم است. ارتفاع رحم اندازه رحم و میزان رشد جنین را مشخص می‌کند. ارتفاع پایه تقریبا با هفته‌های بارداری تطابق دارد. به‌عنوان‌ مثال در هفته ۲۴ بارداری باید ارتفاع رحم حدود ۲۴ سانتی‌متر باشد.

در هفته ۲۴ بارداری ارتفاع رحم باید حدود ۲۴ سانتی‌متر باشد.

۲. تست غربالگری گلوکز در هفته ۲۴ بارداری

بهتر است تمامی زنان باردار برای تشخیص دیابت بارداری این غربالگری را انجام دهند. برای غربالگری دیابت حاملگی، پزشک باید یک شرح‌ حال از شما، همسرتان و خانواده تهیه کند. عوامل خطر بررسی می‌گردد و آزمایش خون انجام می‌شود. اگر شما در معرض خطر دیابت بارداری باشید، احتمال دارد تست غربالگری گلوکز خیلی زودتر انجام شود. اما اگر در خطر دیابت نباشید، غربالگری بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام می‌شود.

برای انجام آزمایش غربالگری گلوکز باید یک محلول شربتی گلوکز را بنوشید. یک ساعت بعد نمونه خون گرفته و میزان گلوکز خون بررسی می‌شود. این آزمایش فقط احتمال دیابت بارداری را بررسی می‌کند. اگر نتیجه آزمایش مشکوک باشد، برای تشخیص دیابت بارداری باید آزمایش تحمل گلوکز سه‌ساعته انجام شود.

در هفته 24 حاملگی باید برای بررسی دیابت بارداری آزمایش خون بدهید.
در هفته 24 حاملگی باید برای بررسی دیابت بارداری آزمایش خون بدهید.

۳. سونوگرافی در هفته بیست و چهارم بارداری

ممکن است در این هفته پزشک سونوگرافی هم تجویز کند. اگر در هفته‌های قبل سونوگرافی انجام داده‌اید، احتمالا در حال حاضر نیازی به این تست تصویربرداری نخواهید داشت. سونوگرافی حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. برخی افراد فقط برای داشتن عکس یادگاری سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی انجام می‌دهند. این سونوگرافی‌ها ممکن است برای جنین خطرناک باشد. از طرف دیگر ممکن است به دلیل موقعیت نامناسب تصویر خوبی از جنین ایجاد نشود.

خود مراقبتی در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته ۲۴ بارداری بیشتر از هفته‌های قبل باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.
  • آب زیاد بنوشید تا بدن هیدراته بماند.
  • در روز کمی ورزش کنید. پیاده‌روی و یوگا گزینه خوبی در دوران بارداری است.
  • برای کاهش سوءهاضمه تا یک ساعت بعد از غذا دراز نکشید.
  • بلافاصله بعد از خوردن غذا به تخت‌خواب نروید.
  • اگر تا این هفته تمرینات کگل را انجام نداده‌اید، از امروز برای تقویت عضلات کف لگن تمرینات کگل را شروع کنید.

در ماه‌های آخر بارداری احتمال نشت ادرار وجود دارد. تمرینات کگل عضلات مثانه را تقویت می‌کند. با این تمرینات احتمال ایجاد هموروئید کمتر می‌شود. زایمان آسان‌تر شده و بعد زایمان بهبودی سریع‌تر اتفاق میافتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و نکات مراقبتی باید به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با این پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

تغذیه در هفته ۲۴ بارداری

در دوران بارداری برای کاهش مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل باید به تغذیه خود اهمیت دهید. غذاهای تند، چرب و اسیدی مصرف نکنید. سعی کنید وعده‌های غذایی را کوچک کنید و آنها را در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. غذا را خوب بجوید تا مشکلی در هضم غذا نداشته باشید.

باید و نبایدهای هفته ۲۴ بارداری

از هفته بیست و چهارم بارداری احتمال زایمان زودرس وجود دارد. به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنا باشید تا در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه کنید. ترشحات غیرمعمول، خونریزی واژینال، گرفتگی شکم و کمردرد می‌توانند از نشانه‌های زایمان زودرس باشند.

شما باید بلافاصله بعد از زایمان نوزاد را نزد پزشک اطفال ببرید. بهتر است از همین هفته برای پیداکردن بهترین دکتر اطفال اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید.

حرکات جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته بیست و چهارم بارداری جنین فعال‌تر می‌شود. جنین بیشتر رشد می‌کند و عضلات و استخوان‌ها قوی شده‌اند. بافت چربی افزایش پیدا کرده و موقعیت جنین مدام تغییر می‌کند. شما می‌توانید با لمس شکم این حرکات را احساس کنید. همچنین جنین نسبت به صدا و نور حساس می‌شود و برای پاسخ به این شرایط تکان می‌خورد.

ترشحات در هفته ۲۴ بارداری

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی افزایش ترشحات واژن طبیعی است. اما اگر ترشحات بوی بدی می‌دهد یا به رنگ قهوه‌ای، سبز یا قرمز است، حتما به پزشک اطلاع دهید. ترشحات چسبناک، شفاف و سفید در بارداری طبیعی است.

تولد نوزاد نارس در هفته 24 بارداری

اگر نوزاد در هفته بیست و چهارم حاملگی به دنیا بیاید، می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. این نوزاد، نارس است و در تنفس مشکل دارد. مشکلات سلامتی در این نوزادان زیاد است و باید مراقبت‌های پزشکی در سطح پیشرفته انجام شود. در این هفته ۴۲ تا ۵۹٪ از نوزادان زنده می‌مانند. اگر جنین زودتر از این هفته به دنیا بیاید، احتمال مشکلاتی مانند فلج مغزی و نابینایی زیاد است.

اگر جنین در هفته بیست و چهارم حاملگی به دنیا بیاید، ممکن است زنده بماند. اما تنفس برای نوزاد مشکل است.
اگر جنین در هفته بیست و چهارم حاملگی به دنیا بیاید، ممکن است زنده بماند. اما تنفس برای نوزاد مشکل خواهد بود.

سوالات متداول شما

اگر در هفته ۲۴ بارداری هستید، احتمالا با سوالاتی در مورد علائم بارداری و نکات مراقبتی در این هفته روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

هفته بیست و چهارم بارداری یعنی چند ماهگی؟

در حال حاضر شما در ماه ششم بارداری هستید. تنها سه ماه تا زایمان باقی مانده است.

چرا در هفته ۲۴ بارداری ترک پوستی ظاهر شده است؟

با افزایش وزن و کشیدگی پوست در ناحیه شکم، سینه، ران و باسن ترک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. ممکن است بعد از زایمان این ترک‌ها از بین بروند.

آیا کمر درد در هفته ۲۴ بارداری طبیعی است؟

با رشد جنین و رحم به کمر فشار وارد می‌شود و ممکن است دچار کمر درد شوید. تقریبا از هر ۳ زن باردار، دو نفر این عارضه را در طول بارداری تجربه می‌کنند.

علت خارش بدن در هفته بیست و چهارم حاملگی چیست؟

خارش بدن در بارداری به‌ویژه در ماه‌های آخر حاملگی طبیعی است. با رشد رحم و آماده‌ شدن سینه‌ها برای شیردهی پوست شکم و سینه کشیده می‌شود و دچار خارش می‌شوید. اما اگر همراه با خارش برآمدگی یا کهیر روی پوست مشاهده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است علت آن آلرژی یا عفونت پوستی باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۴ بارداری فعالیت جنین بیشتر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید حرکات جنین را احساس کنید. ریه جنین و گوش داخلی در حال‌ رشد هستند و پلک‌ها کامل از هم جدا می‌شوند. اندازه جنین تقریبا ۲۱ سانتی‌متر و به اندازه یک بلال کوچک است. بافت چربی زیر پوست تشکیل شده و جنین به‌مرور چاق می‌شود.

شکم شما در هفته بیست و چهارم بارداری نسبت به قبل برجسته‌تر می‌شود و احتمالا روی شکم خط تیره عمودی مشاهده خواهید کرد. این خط به علت تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود و خطرناک نیست. ممکن است در هفته ۲۴ بارداری دچار سوزش سر دل، سوءهاضمه، ویار، گرفتگی عضلات پا و تنگی نفس شوید. احتمال دارد پزشک در این هفته آزمایش غربالگری گلوکز را تجویز کند. این آزمایش برای بررسی احتمال دیابت بارداری انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم این دوران و آزمایش‌ها باید به متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع