مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک شامل چه مواردی است؟ ۱۳ نکته مراقبتی مهم


مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک را باید جدی گرفت و رعایت کرد تا عوارض احتمالی تا حد ممکن کاهش یابد. لیزر کراتومیلوزیس درجا (laser in-situ keratomileusis) با کمک فمتو نوعی جراحی لیزر چشم است که همراه با سایر روش‌های جراحی شکل قرنیه چشم را برای رفع مشکلات بینایی تغییر می‌دهد. برای انجام این عمل حساس باید زیر نظر یک پزشک باتجربه قرار بگیرید تا عوارض آن را به کمترین حالت خود کاهش دهید. اگر از وبسایت کمک بگیرید و با مقایسه پزشکان چشم پزشک نوبت ویزیت خود را دریافت کنید، قطعا بهترین انتخاب را خواهید داشت.

مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک چیست؟

عمل فمتولیزیک چیست؟ لیزر فمتو که در اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، به جراحان اجازه داد تا فلپ قرنیه مورد استفاده در لیزیک را با لیزر به جای ابزار برش مکانیکی ایجاد کنند. پس از جراحی، فلپ را می‌توان بدون بخیه تعویض کرد که امکان بهبود سریع‌تر را فراهم می‌کند. این موارد را توضیح دادیم تا پس از آن به سراغ مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک برویم؛ پس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

پس از جراحی چشم، مهم است که اقداماتی را برای کاهش خطر عوارض پس از جراحی و بهبود سریع‌تر انجام دهید. در اینجا چند نکته درباره این موضوع وجود دارد:

مراقبت های بعد از فمتولیزیک را باید جدی بگیرید.مراقبت های بعد از فمتولیزیک را باید جدی بگیرید.
توصیه می‌شود که مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک را برای بهبودی سریع‌تر رعایت کنید.

‏۱. استفاده منظم از قطره چشم و داروها

طبق دستور جراح از قطره‌های چشمی و سایر داروها استفاده کنید. در تمام نوبت‌های ویزیت بعدی برای نظارت بر روند بهبودی به طور منظم شرکت کنید تا اگر نیاز به تغییر دارو هست پزشک اعمال کند.

برای تزریق قطره چشمی پلک پایینی خود را پایین بکشید. بطری را فشار دهید تا ۱ قطره در حفره بین کره چشم و پلک پایین قرار گیرد. بین هر نوع دارو ۵ دقیقه صبر کنید. به طور کلی میزان مصرفی قطره چشمی به این صورت است:

  • روز اول پس از جراحی هر ۱۵ دقیقه
  • ۲ تا ۷ روز پس از جراحی هر ۳۰ دقیقه
  • ۸ تا ۱۴ روز بعد هر ساعت یک بار

در طول ۶ ماه اول توصیه می‌شود که از قطره چشمی صبح‌ها و همچنین هر بار در صورت احساس سوزش یا خارش در چشم استفاده کنید.

متن انگلیسی:
Prescription-strength eye drops prevent eye infections and minimize post-op inflammation
ترجمه متن:
قطره‌های چشمی قوی از عفونت چشم جلوگیری کرده و التهاب پس از عمل را به حداقل می‌رسانند.

providenceeye

‏۲. پرهیز از مالش چشم

به عنوان یک قاعده کلی باید در دو هفته اول پس از عمل از مالش چشم‌ها کاملاً خودداری کنید. پس از این مدت مالش ملایم چشم‌ها اشکالی ندارد، اگرچه بهتر است در صورت امکان همیشه از مالش چشم خودداری کنید. مالیدن چشم‌ها می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

‏۳. استفاده از عینک آفتابی استاندارد

لازم است که پس از عمل فمتولیزیک از چشم‌ها در برابر نور خورشید و سایر عوامل تحریک کننده محافظت کنید. استفاده از عینک آفتابی باکیفیت برای حداقل چهار هفته پس‌ از عمل‌ واجب است. شما به مرور زمان این کار را به یک عادت تبدیل می‌کنید تا چشمانتان به صورت مادام‌العمر در برابر‌ نور خورشید محافظت شوند.

‏۴. رانندگی بعد از عمل فمتولیزیک

حتی اگر بینایی شما پس از عمل خوب بود اجازه رانندگی کردن ندارید. بهبودی هر فردی متفاوت است اما با این حال توصیه می‌شود برای روز عمل یک همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به جای شما رانندگی کند. تا چند روز پس از عمل هم از رانندگی دوری کنید.

‏۵. عدم انجام فعالیت های سنگین

حتی انجام فعالیت‌های کوچک و ملایم هم می‌تواند چشمان شما را تحت فشار یا تشدید علائم گذشته قرار دهد. بنابراین بهتر است در چند روز اول از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. هر فعالیت شدیدی که چشم بیمار را در معرض فشار بالا قرار می‌دهد، در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن باید پس از ۱۲ هفته انجام شود.

تصمیمت برای عمل لیزیک قطعی شده؟

برای مشورت با پزشک کلیک کن.

‏۶. نحوه خوابیدن بعد از عمل فمتولیزیک

روزهای اول پس از عمل می‌توانید به هر شکلی که به چشمانتان فشار وارد نکند بخوابید. اگر در طول خواب احساس ناراحتی یا تحریک داشتید به پشت بخوابید و سر خود را بالا قرار دهید. در این حالت چشمان شما استراحت کرده، بهبود می‌یابند و به طور مداوم در حال بهبود هستند. حداقل ۶ ساعت خوابیدن در طول شبانه‌روز به بهبود قرنیه شما پس از عمل فمتولیزیک کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
If you have insomnia, or “just don’t need much sleep,” you should consult with your surgeon to discuss the best way to give your eyes the rest they need during the first couple of nights after your LASIK surgery
ترجمه متن:
اگر دچار بی‌خوابی هستید یا «فقط به خواب زیادی نیاز ندارید»، باید با جراح خود مشورت کنید تا بهترین راه را برای استراحتی که به چشمانتان در طول دو شب اول پس از عمل لیزیک نیاز دارید، ارائه دهد.

providenceeye

‏۷. استفاده از گوشی بعد از عمل فمتولیزیک

پس از جراحی فمتولیزیک درک این نکته مهم است که چشمان شما در مرحله بهبودی هستند و باید مراقبت های ویژه‌ای را برای اطمینان از بهبودی آن‌ها انجام دهید. از آنجایی که چشمان شما هنوز در حال بهبود هستند، در ۲۴ ساعت اول پس از عمل لیزیک حساس خواهند بود. به همین دلیل، توصیه می‌شود حداقل ۲۴ ساعت بعد از عمل از تماشای کامپیوتر، تبلت یا تلویزیون خودداری کنید.

‏۸. استحمام بعد از عمل فمتولیزیک

روز بعد از عمل لیزیک چشم، حمام یا دوش گرفتن معمولی اشکالی ندارد. با این حال، برای هفته اول پس از عمل لیزیک، مهم است که آب، صابون، محصولات مراقبت از مو یا محصولات شست‌وشوی صورت و بدن را از چشم دور نگه دارید. به این نکته هم‌ دقت داشته باشید که نباید بعد از لیزیک هنگام استحمام یا دوش گرفتن چشم‌های خود را مالش دهید.

‏۹. استفاده نکردن از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی شکل قرنیه را تغییر می‌دهند. اگر استفاده از لنز را متوقف کنید شکل قرنیه به حالت قبل خود برمی‌گردد اما این تغییرات ممکن است چندین هفته طول بکشد.

میخوای بعد از فمتولیزیک از لنز استفاده کنی؟ حتما با متخصص مشورت کن.

‏۱۰. آرایش بعد از عمل فمتولیزیک

در مورد آرایش کردن بعد از عمل فمتولیزیک موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • ممکن است توصیه شود تا دو هفته پس از درمان از ریمل زدن خودداری کنید. ما به خصوص توصیه می‌کنیم از استفاده از هر نوع ریمل ضدآب در این مدت خودداری کنید زیرا ‌تک کردن این ریمل‌ها دشوارتر است و ممکن است چشم را تحریک کنند.
  • از مصرف محصولاتی مانند سایه چشم و خط چشم باید حداقل برای چند روز و شاید تا چند هفته پس از عمل اجتناب شود. مدل ضدآب سایه چشم و خط چشم ضرر بیشتری دارد.
  • شما می‌توانید دو روز بعد از عمل استفاده از کرم پودر یا کانسیلر سبک را روی صورت شروع کنید.
  • رژگونه‌های پودری را می‌توان پنج روز بعد از عمل فمتولیزیک استفاده کرد.
  • در صورت امکان تا دو هفته از مصرف کرم‌های دور چشم و مرطوب کننده‌هایی که در اطراف چشم استفاده می‌شوند خودداری کنید.
  • لوسیون‌ها را می‌توان بعد از دو روز استفاده کرد، اما باید از تماس مستقیم با چشم و پلک‌ها اجتناب شود.
  • هنگام پاک کردن آرایش، مراقب باشید که از هرگونه حرکات مالشی خشن و تهاجمی خودداری شود.
  • ابزارهای آرایشی مانند برش‌های قبلی که ممکن است حاوی باکتری و میکروب باشند با انواع جدیدی از برس عوض کنید.

‏۱۱. ویزیت های منظم و طبق برنامه بعد از عمل

تعدادی ویزیت بعد از جراحی خواهید داشت. این ویزیت‌ها بر اساس پروتکل‌های درمانی استاندارد برای شما برنامه ریزی می‌شوند. مهم است که شما هم به این برنامه‌ها اهمیت دهید و به طور منظم برای ویزیت به مطب یا کلینیک مراجعه کنید.

‏۱۲. شروع فعالیت های روزمره بعد از عمل فمتولیزیک

در پاسخ به این سوال که شروع فعالیت‌های روزمره بعد از عمل فمتولیزیک از چه زمانی مجاز است می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پزشکان توصیه می‌کنند که فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های بدون تماس و سایر فعالیت‌های سنگین را برای یک تا سه روز پس از عمل کنار بگذارید.
  • یک تا دو هفته پس از جراحی باید از شنا یا استفاده از جکوزی خودداری کنید.
  • حداقل چهار هفته پس از جراحی باید از ورزش‌های تماسی و سایر فعالیت‌های شدید خودداری کرد.
تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک کاملا طبیعی است.تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک کاملا طبیعی است.
تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک طبیعی بوده و پس از مدتی از بین می‌رود.

۱۳. رفع تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک

ممکن است حدود ۲ تا ۳ ماه طول بکشد تا بینایی شما به طور کامل تثبیت شود و چشمان شما به طور کامل بهبود پیدا کنند. پس ممکن است در این‌ مدت دچار تاری دید شده باشید. این موضوع کاملا طبیعی است و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

‏مراقبت های قبل و بعد از عمل فمتولیزیک

مراقبتهای قبل و بعد از عمل فمتولیزیک عبارتند از:

‏مراقبت های قبل از عمل فمتولیزیک ‏مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک
مراجعه منظم و براساس برنامه به پزشک مصرف منظم داروها و قطره‌های چشمی
رعایت نکات گفته شده توسط پزشک خودداری از شنا یا استفاده از جکوزی یک تا دو هفته پس از جراحی
تمیز بودن صورت و استفاده نکردن از مواد آرایشی پیش از عمل عدم تحرک زیاد و ورزش سنگین تا چهار هفته پس از جراحی
عدم استفاده از لنز تماسی تا چند هفته بعد از عمل
خوابیدن به پشت تا مدتی پس از عمل
استفاده از عینک و نگاه نکردن مستقیم به نور خورشید
جدول ‏مراقبت های قبل و بعد از عمل فمتولیزیک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پس از آشنایی با انواع مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک شاید تصمیم به انتخاب یک پزشک جدید یا حتی مشورت با یک پزشک دیگر برای اطمینان از روند درمان خود گرفته‌اید. همیشه در زمان انتخاب یک پزشک، همه ما با دغدغه‌های زیادی روبه‌رو هستیم. از نظرات سایر مراجعین گرفته تا ویژگی‌ها و شرایط مختلف پزشک و از همه مهمتر میزان تخصص پزشک.

به عنوان پلتفرمی جامع برای دریافت نوبت از متخصصین مختلف در سرتاسر ایران، به شما امکان دریافت سریع نوبت از فوق تخصص چشم پس از مقایسه پزشکان مختلف را می‌دهد. شما می‌توانید نوبت پزشک مورد نظرتان را به راحت‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین شکل ممکن دریافت کنید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر چشم پزشک آنلاین وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع