قرص سیناریزین چیست؟ نحوه مصرف، عوارض، کاربرد و تداخلات دارویی آن


داروی سیناریزین در چه مواردی تجویز می‌شود؟ طیف گسترده‌ای از داروهای آنتی‌هیستامینی وجود دارد که می‌توانند از طریق مقابله با اثر هیستامین در مغز، علائم آلرژی و واکنش‌های حساسیتی در بدن را تسکین دهد. واکنش‌های آلرژی ممکن است در اثر مواجه شدن با فاکتورهای مختلف ایجاد شود و شامل عطسه، سرفه، تهوع، استفراغ و مواردی از این دست می‌شود. بسته به نوع علائم می‌توان از داروهای آنتی‌هیستامینی مختلف استفاده کرد. یکی از داروهای آنتی‌هیستامینی مورد استفاده در علم پزشکی، داروی سیناریزین است. این دارو می‌تواند از احساس بیماری، تهوع، استفراغ و سرگیجه جلوگیری کند و کار خود را با مسدود کردن اثرات هیستامین در مغز انجام می‌دهد. در این مقاله بیشتر با کاربردهای این دارو و موارد استفاده از آن آشنا می‌شویم. قبل از مصرف این دارو می‌توانید از طریق سایت با متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر مشاوره دارویی در ارتباط باشید.

داروی سیناریزین چیست؟

سیناریزین یک داروی آنتی‌هیستامینی خواب‌آور یا آرامش‌بخش است که با نام تجاری Sturgeon عرضه می‌شود. این داروی آنتی‌هیستامینی در دسته مسدودکننده‌های کانال کلسیم از گروه دی فنیل متیل پیپرازین قرار می‌گیرد و می‌تواند حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه را تسکین دهد. در موارد مختلفی از این دارو برای از بین بردن حس سرگیجه و تهوع و استفراغ استفاده می‌شود.

اسامی رایج دارو:

  • قرص سینازین ۲۵ میلی گرم
  • قرص سینازین ۷۵ میلی گرم
  • قرص اسوه-سیناریزین ۲۵ میلی گرم
  • قرص اسوه-سیناریزین ۷۵ میلی گرم

نحوه مصرف داروی سیناریزین

نحوه مصرف هر دارویی توسط پزشک تعیین می‌شود. همچنین دوز مصرفی و روش استفاده از دارو در بسته‌بندی یا بروشور همراه آن مشخص شده است. پزشک بر اساس شرایط هر فرد و نوع مشکلی که دارد تعیین می‌کند که هر فرد چه دوزی از دارو را باید مصرف کند و روش استفاده به چه صورت است. بهتر است داروی سیناریزین بعد از وعده‌های غذایی و با معده پر مصرف شود تا دستگاه گوارش تحریک نشود. معمولاً در صورت نیاز به مصرف دارو برای جلوگیری از بروز عوارض سفر باید یک قرص را در اول مسیر مصرف کرد.

پزشک یا داروساز تعیین می‌کند که چه تعداد قرص را باید با چه فاصله زمانی استفاده کرد. می‌توانید قرص‌ها را بمکید یا بجوید یا آن‌ها را به طور کامل با نوشیدن آب ببلعید. با این حال در کل دوز مصرفی هر فرد بسته به این دارد که دلیل استفاده از سیناریزین برای او چیست. همچنین مدت‌زمان مصرف سیناریزین به دلیل مصرف آن بستگی دارد. برای سفر، باید قبل و در طول سفر سیناریزین را مصرف کنید. اگر سیناریزین را برای درمان بیماری و سرگیجه ناشی از مشکلات گوش داخلی مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد آن را برای چند ماه مصرف کنید.

نحوه مصرف سیناریزین رو نمی‌دونی؟

از متخصص سوال کن.

طریقه مصرف قرص سیناریزین ۲۵

رایج‌ترین دوز مصرفی سیناریزین، قرص سیناریزین ۲۵ است. در بزرگسالان مصرف این قرص می‌تواند سه بار در روز و هر هشت ساعت یک‌بار باشد. کودکان زیر ۱۲ سال بهتر است دوز مصرفیشان ۱۲.۵ باشد. در نتیجه می‌توانند در طول سفر هر هشت ساعت یک‌بار نصف قرص سیناریزین ۲۵ را مصرف کنند.

موارد مصرف داروی سیناریزین (قرص سیناریزین برای چیست؟)

این داروی آنتی‌هیستامینی می‌تواند اثر سرگیجه و حالت تهوع را کاهش دهد. از این دارو در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • استفاده از دارو برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از سفر یا بیماری حرکت
  • درمان تهوع و استفراغ ناشی از بیماری منیر یا سایر مشکلات گوش داخلی مانند سرگیجه، وزوز گوش یا زنگ زدن گوش
  • درمان بیماری‌های عروق محیطی و عروق مغزی

متن انگلیسی:
Cinnarizine is mainly used for the treatment of nausea and vomiting due to Meniere disease or due to other inner ear problems such as vertigo (dizzy spells) or tinnitus (ringing in the ear)
ترجمه متن:
سیناریزین عمدتاً برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بیماری منیر یا سایر مشکلات گوش داخلی مانند سرگیجه یا وزوز گوش (زنگ در گوش) استفاده می‌شود.

healthhub

سیناریزین قرص برای تقویت عصب گوش

در برخی موارد از قرص سیناریزین برای تقویت عصب گوش هم استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند موجب بهبود جریان خون در گوش داخلی شود. به این ترتیب هم سرگیجه و حالت بیماری را کم می‌کند و هم می‌تواند موجب تقویت عصب گوش شود.

طریقه مصرف قرص سیناریزین ۲۵ را از پزشک بپرسید.طریقه مصرف قرص سیناریزین ۲۵ را از پزشک بپرسید.
قرص سیناریزین برای از بین بردن تهوع و استفراغ در سفر، درمان مشکلات گوش داخلی و بیماری‌های عروق محیطی استفاده می‌شود.

دوز مصرفی داروی سیناریزین

دوز مصرفی دارو باید بر اساس سن و دلیل استفاده از سیناریزین توسط پزشک تعیین شود. اگر برای پیشگیری از بیماری حرکت این دارو را مصرف می‌کنید، اولین دوز را باید ۲ ساعت قبل از شروع سفر و در صورت نیاز برای سفر طولانی‌تر هر ۸ ساعت مصرف کنید. دوز مصرفی در این شرایط برای بزرگسالان و کودکان به صورت زیر است:

  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال باید ۲ قرص ۱۵ میلی‌گرمی یا یک قرص ۲۵ میلی‌گرمی را ۲ ساعت قبل از سفر و سپس ۱ قرص هر ۸ ساعت در طول سفر در صورت نیاز مصرف کنند.
  • کودکان ۵ تا ۱۱ ساله – ۱ قرص ۱۵ میلی‌گرمی ۲ ساعت قبل از سفر و سپس نصف قرص هر ۸ ساعت در طول سفر در صورت نیاز.

قرص سیناریزین ۲۵

رایج‌ترین فرم در دسترس این دارو، بسته سی عددی سیناریزین ۲۵ میلی گرم است. این دارو در بزرگسالان به‌صورت یک قرص کامل یا دو قرص قبل از سفر مصرف می‌شود. در کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال یک قرص ۲۵ میلی‌گرمی سیناریزین و در کودکان زیر ۱۲ سال هم باید نصف قرص ۲۵ میلی‌گرمی سیناریزین مصرف شود.

کبسولات سیناریزین ۷۵

داروی سیناریزین در دوز ۷۵ میلی‌گرم برای رفع مشکلات گوش میانی تجویز می‌شود. این دارو همچنین می‌تواند در درمان بیماری‌های عروق محیطی و سندروم رینود هم تجویز شود. این دوز مصرفی معمولاً برای بزرگسالان تجویز می‌شود و مصرف آن باید سه بار در روز باشد.

عوارض جانبی مصرف داروی سیناریزین

یک سری از عوارض جانبی این دارو طبیعی است و در برخی از افراد آن هم به‌صورت نادر رخ می‌دهد. این علائم شامل موارد زیر است:

  • احساس خواب‌آلودگی در طول روز
  • احساس بیماری، استفراغ و تهوع
  • ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی

عوارض جانبی جدی‌تر شامل حرکات بدن آهسته، سفتی عضلات، لرزش خصوصا در افراد مسن که برای مدتی طولانی سیناریزین را مصرف کرده‌اند، زرد شدن سفیدی چشم یا پوست و مواردی از این دست است. ادرار تیره می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات کبدی ناشی از مصرف سیناریزین باشد.

درد مفاصل همراه با بثورات پوستی قرمز، به‌ویژه در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند، مانند بازوها، گونه‌ها و بینی هم یکی از عوارض مصرف این داروست. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به سیناریزین ایجاد شود.

می‌خوای برای درمان حالت تهوع این دارو رو مصرف کنی؟ قبلش با پزشک مشورت کن.

قرص سیناریزین چاق کننده است؟

یکی از عوارض رایج در برخی از افراد افزایش وزن است. از هر ۱۰۰ نفر یک نفر ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت از قرص سیناریزین اضافه وزن و چاقی را تجربه کند. البته این اتفاق معمولاً در مواردی که دارو برای مدتی طولانی مصرف می‌شود اتفاق می‌افتد و در مواردی که مصرف دارو محدود و برای چند روز است، بروز چنین عارضه‌ای بسیار نادر است.

موارد احتیاط و منع مصرف سیناریزین

در صورتی که از سیناریزین استفاده می‌کنید باید مصرف الکل را قطع کرده تا از بروز واکنش‌های شدید جلوگیری کنید. مصرف الکل همزمان با این دارو می‌تواند خواب‌آلودگی را تشدید کند. کسانی که به این دارو یا داروهای مشابه آن حساسیت دارند، نباید این دارو را مصرف کنند. کسانی که اختلالات کبدی یا مشکل کلیه دارند هم نباید این دارو را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند. در افراد مسن هم مصرف این دارو باید حتماً با مشورت پزشک انجام شود. سایر موارد منع مصرف سیناریزین شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • پورفیری (یک بیماری خونی ارثی)
  • بیماری شدید کبدی
  • مشکلات ادرارکردن یا تخلیه مثانه
  • صرع یا هر مشکل سلامتی دیگری که باعث حملات یا تشنج شود.
  • یک مشکل چشمی به نام گلوکوم
  • بیماری پارکینسون، زیرا سیناریزین می‌تواند علائم را بدتر کند
  • افراد مبتلا به فشارخون بالا یا پایین
  • کسانی که سابقه انسداد روده دارند.
  • مشکلات پروستات

علاوه بر این مصرف سیناریزین ممکن است با تست‌های آلرژی اختلال داشته باشد؛ بنابراین اگر فردی طی روزهای آینده تست آلرژی داشته باشد، احتمالاً نباید این دارو را مصرف کند.

مصرف داروی سیناریزین در بارداری

به صورت کلی مصرف داروی سیناریزین در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و این دارو به‌عنوان یک داروی ایمن برای زنان باردار در نظر گرفته نشده است. با این حال در صورت لزوم مصرف چنین داروهایی می‌توان با پزشک در مورد گزینه‌های مناسب دیگر مشورت کرد. احتمالاً پزشک از داروهای کم‌ضررتر جایگزین سیناریزین استفاده می‌کند. علاوه بر این اگر قصد بارداری دارید، بهتر است در صورت مصرف دارو با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف داروی سیناریزین در شیردهی

مصرف سیناریزین در دوران شیردهی باید با نظر پزشک انجام شود. مشخص نیست که چه مقدار سیناریزین وارد شیر مادر می‌شود. از طرفی از آنجایی که این دارو یک آنتی‌هیستامین است که موجب خواب‌آلودگی می‌شود، باید دوزها را بافاصله بیشتر و در صورت نیاز برای مدت زمانی کوتاه مصرف کرد، زیرا ممکن است موجب خواب‌آلودگی کودک هم شود.

اگر در حال تغذیه با شیر مادر هستید یا قصد شیردهی دارید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید؛ زیرا ممکن است داروهای دیگر در دوران شیردهی گزینه ایمن‌تر و مناسب‌تری باشند و احتمال خواب‌آلوده شدن کودک با مصرف آنها کمتر باشد.

داروی سیناریزین در کودکان

در کودکان بالای ۵ سال می‌توان از این دارو استفاده کرد. کودکان زیر ۵ سال مجاز به مصرف داروی سیناریزین نیستند. در کودکان بالای ۵ سال هم دوز مصرفی باید توسط پزشک تعیین شود و باید از دادن دارو بدون تجویز پزشک به کودکان خودداری کرد. با این حال پزشک در صورت نیاز برای درمان مشکلات و اختلالات گوش میانی ممکن است این دارو را برای کودکان بالای ۵ سال تجویز کند.

عوارض جانبی مصرف داروی سیناریزین خواب آلودگی است.عوارض جانبی مصرف داروی سیناریزین خواب آلودگی است.
احساس خواب‌آلودگی در طول روز از جمله عوارض شایع مصرف داروی سیناریزین است.

اختلالات دارویی داروی سیناریزین

سیناریزین می‌تواند بر نحوه عملکرد سایر داروها تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند تحت تأثیر داروهای دیگر قرار گیرد که هر دوی حالت‌ها می‌توانند احتمال عوارض جانبی را افزایش دهند. مصرف سیناریزین با داروهایی که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند، موجب خشکی دهان خواهند شد، داروهایی که ادرار کردن را دشوار می‌کنند و مواردی مشابه می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی را بیشتر کند.

مکمل‌هایی مانند انواع ویتامین‌ها و داروهای گیاهی هم ممکن است با سیناریزین تداخل داشته باشند. علاوه بر این دارو ممکن است با باربیتورات‌ها، مخدرها، داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب و مهارکننده‌های مونو آمینو اکسیدازی تداخل داشته باشد.

متن انگلیسی:
There might be a problem taking some herbal remedies and supplements alongside cinnarizine, especially ones that cause side effects such as sleepiness, a dry mouth or making it difficult to pee
ترجمه متن:
ممکن است مصرف برخی از داروهای گیاهی و مکمل‌ها در کنار سیناریزین، به‌ویژه آنهایی که عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی، خشکی دهان یا مشکل ادرار کردن را ایجاد می‌کنند، مشکل داشته باشد.

nhs.uk

اطلاعات دارویی سیناریزین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص سیناریزین را مشاهده کنید.

اسامی رایج دارو عوارض جانبی تداخلات دارویی
قرص سینازین ۲۵ میلی گرم خواب‌آلودگی مهارت کننده‌های مونو آمینو اکسیدازی
قرص سینازین ۷۵ میلی گرم مشکلات کبدی ضداضطراب‌ها
قرص اسوه-سیناریزین ۲۵ میلی گرم مشکلات گوارشی باربیتورات‌ها
قرص اسوه-سیناریزین ۷۵ میلی گرم داروهای ضدافسردگی
مخدرها
اطلاعات دارویی سیناریزین

مکانیسم اثر قرص سیناریزین

سیناریزین با مسدود کردن کانال‌های کلسیمی با ولتاژ نوع L و T از انقباض سلول‌های ماهیچه صاف عروقی جلوگیری می‌کند. سیناریزین همچنین در اتصال به گیرنده‌های دوپامین D2، گیرنده‌های هیستامین H1 و گیرنده‌های استیل‌کولین موسکارینی نقش دارد. این دارو می‌تواند با خنثی کردن اثر هیستامین در مغز، با حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری حرکت مقابله کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر سیناریزین را برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از سفر مصرف می‌کنید، بهتر است حتماً قبل از مصرف دارو با یک پزشک یا داروساز در این زمینه مشورت کنید. این دارو می‌تواند موجب خواب‌آلودگی شود، بنابراین نباید در زمان رانندگی این دارو را مصرف کرد. سیناریزین تنها برای بیماری حرکت استفاده نمی‌شود و در مواردی پزشک آن را برای درمان مشکلات مختلف گوش میانی تجویز می‌کند.

از آن جایی که در این شرایط هم دوره مصرف دارو طولانی‌تر است و هم احتمالاً دوزهای مصرفی بیشتر است، نباید دارو را بدون نظر پزشک مصرف کرد یا اینکه مصرف آن را قطع کرد. یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند در این زمینه نظرات تخصصی لازم را بدهد.

شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و همچنین دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع