سوختگی پای نوزاد را چگونه درمان کنیم؟ علت بروز این مشکل چیست؟


سوختگی پای نوزاد نوعی درماتیت و التهاب پوستی در نواحی باسن، ران و اندام تناسلی نوزاد است که به‌خاطر استفاده از پوشک خیس یا کثیف برای مدت طولانی ایجاد می‌شود. حساسیت پوستی و اصطکاک نیز می‌تواند باعث سوختگی پای نوزاد شود. این اتفاق معمولا در نوزادان شایع است و با مراقبت‌های خانگی ساده مانند تعویض زود به زود پوشک و مصرف پماد و کرم‌های ضدسوختگی بهبود پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا بیشتر با سوختگی پای نوزاد، علائم و عوارض این التهاب پوستی آشنا شوید. در صورتی که سوختگی پاهای نوزاد شما شدید است، می‌توانید از طریق سایت از متخصص اطفال یا دکتر پوست نوبت دریافت کنید.

‏سوختگی پای نوزاد چیست؟

این مسئله، از انواع سوختگی شایعی در نوزادان و کودکان است که پوست پاهای نوزاد به طور موضعی تحت تاثیر عواملی مانند رطوبت، فشار، اصطکاک، تماس با مواد آلرژنی، عدم تهویه مناسب و غیره به خشکی، قرمزی، التهاب و در برخی موارد حتی ترک‌ها و زخم‌ منجر می‌شود. مراقبت نامناسب از پوست، استفاده از محصولات شوینده، لوازم بهداشتی و پوشک‌های حساسیت‌زا می‌توانند باعث این مسئله شوند.

سوختگی در نوزادان به دلایل مختلف است.سوختگی در نوزادان به دلایل مختلف است.
مراقبت نامناسب از پوست، استفاده از محصولات شوینده، لوازم بهداشتی و پوشک‌های حساسیت‌زا می‌توانند باعث این مسئله شوند.

‏عرق سوز شدن ناحیه تناسلی نوزاد

پوست نوزادان بسیار حساس است و ممکن است به عواملی مانند مواد شوینده، پوشک‌های حاوی عطر یا مواد آلرژنی، مواد شیمیایی یا الیاف ناسالم و حتی ماندن ادرار یا مدفوع روی پوشک حساسیت نشان داده و دچار عرق سوز شدن ناحیه تناسلی شوند. 

‏علائم سوختگی پای نوزاد

ادرار سوختگی نوزاد نوعی اگزما است (اگزمای پوستی چیست؟). از اصلی‌ترین علائم این نوع از سوختگی باید به قرمزی پوست، تاول، ورم دردناک، ملتهب شدن پوست در ناحیه ران، باسن و دستگاه تناسلی، خارش و حساسیت پوست در ناحیه پوشک، زخم در ناحیه پوشک و ناراحتی، بیقراری یا گریه نوزاد به خصوص حین تعویض پوشک اشاره کنیم.

متن انگلیسی:
The burned area is red and blistered, and can swell and be painful. The blisters sometimes break open and the area is wet looking with a bright pink to cherry red color
ترجمه متن:
ناحیه سوخته قرمز و تاول زده است و می‌تواند گاهی متورم و دردناک باشد. گاهی اوقات تاول‌ها باز می‌شوند و ناحیه با رنگ صورتی روشن تا قرمز گیلاسی و خیس به نظر می‌رسد.

kidshealth

علت سوختگی پای نوزاد

این مسئله یکی از شایع‌ترین اختلالات پوستی در نوزادان است که علت اصلی آن درماتیت تماسی تحریک کننده است که به‌خاطر استفاده طولانی مدت از پوشک کثیف و پر از مدفوع و ادرار است. دومین علت سوختگی پای نوزاد، عفونت است و رتبه سوم هم به عفونت ناشی از میکروارگانیسم‌های باکتریایی می‌رسد. 

علت سوختگی مقعدی نوزاد

یکی از نواحی که در سوختگی پای نوزاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، قسمت باسن و ناحیه مقعدی است. علت سوختگی مقعدی نوزاد، خیس بودن پوشک از ادرار یا مدفوع در طولانی مدت است که باعث ایجاد التهاب پوستی و سوختگی مقعدی می‌شود. از علل شایع این مشکل در نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • استفاده زیاد از پوشک خیس یا کثیف
  • اصککاک یا خراش
  • استفاده از پوشک جدید
  • عفونت باکتریایی
  • مصرف خوراکی یا غذای جدید
  • حساسیت پوستی
  • مصرف آنتی بیوتیک

فرزندت دچار ادرار سوختگی شدید شده؟

چرا با پزشک متخصص مشورت نمی‌کنی؟

‏راه های تشخیص سوختگی پای نوزاد

معاینه بالینی توسط پزشک، راه تشخیص این مسئله است. البته در بیشتر موارد، سوختگی نیازی به درمان پزشکی خاصی ندارد و معمولا با روش‌های سنتی و خانگی می‌توان آن را درمان کرد. 

‏راه های درمان سوختگی پای نوزاد

راه‌های درمان سوختگی پاهای نوزاد عبارتند از: 

  • خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه ملتهب 
  • تعویض فوری پوشک خیس یا کثیف
  • تمیز کردن و شستن محل پوشک با آب و پارچه نرم
  • پرهیز از مالش ناحیه تناسلی
  • پرهیز از پوشک‌های عطری
  • از یک لایه ضخیم پماد یا کرم‌های محافظ استفاده کنید.
  • پوشک را زیاد سفت نکنید؛ به‌خصوص شب‌ها.

‏بهترین پماد سوختگی پای نوزاد

محصولات و کرم‌های حاوی درصد بالای زینک اکسید یا وازلین از پمادهای سوختگی پای نوزاد هستند که از پوست در مقابل رطوبت محافظت می‌کنند. دیگر پمادهای مناسب برای این مسئله عبارتند از:

  • پماد آلوئه‌ورا، خواص التیام‌بخش و ضد التهابی دارد
  • پماد دیپانتنول با نام تجاری Bepanthen برای التیام سریع پوست و کاهش التهاب
  • پماد هیدروکرتیزون برای سوختگی و التهاب شدید
  • پماد A+D 
  • پماد بالمکس
  • پماد دسیتین
  • پماد تریپل
راه تشخیص سوختگی پای نوزاد بررسی قرمزی روی پوست است.راه تشخیص سوختگی پای نوزاد بررسی قرمزی روی پوست است.
معاینه بالینی توسط پزشک، راه تشخیص این مسئله است.

‏پماد برای ادرار سوختگی شدید نوزاد

سوختگی ناحیه تناسلی نوزاد به دلیل ادرار ممکن است نیاز به مراقبت و درمان داشته باشد. پمادهای مناسب برای ادرار سوختگی شدید نوزاد عبارتند از:

  • پماد سیلور سولفادیازین
  • پماد متیل‌پردنیزولون
  • پماد لیدوکائین

‏پماد ان ان برای سوختگی نوزاد (پماد تریامسینولون اِن اِن برای سوختگی نوزاد)

پماد تریامسینولون اِن اِن (Triamcinolone acetonide) یک پماد استروئیدی است که برای کاهش التهاب و حساسیت در برخی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. اما، استفاده از پماد تریامسینولون اِن اِن برای این مسئله باید تحت نظر پزشک باشد و مصرف آن بدون مشورت پزشک توصیه نمی‌شود.

‏پماد زینک اکساید برای سوختگی پای نوزاد

پماد زینک اکساید ۵ درصد برای کاهش علائم این مشکل در نوزادان ناشی از اسهال تجویز می‌شود. این پماد به‌خاطر داشتن پتاسیم و خواص ضدتعریق به عنوان عامل مانع و درمان موضعی در ناحیه پوشک استفاده می‌شود.

‏پماد هیدروکورتیزون برای سوختگی پای نوزاد

بهترین درمان برای این مسئله این است که پوست بدن نوزاد را تا حد امکان خشک و تمیز نگه دارید. در صورتی که این مشکل با درمان خانگی بهبود پیدا نکند، پزشک می‌تواند روش‌های درمانی تخصصی‌تری را امتحان کند مانند پماد هیدروکورتیزون ۰.۵ تا ۱ درصد. پماد هیدروکورتیزون نوعی پماد استروئیدی است که باید روزی دوبار به مدت ۳ تا ۵ روز مصرف شود.

‏پماد سیلور سولفادیازین برای سوختگی پای نوزاد

پماد سیلور سولفادیازین، پماد ضدعفونی کننده برای درمان سوختگی‌های پوستی است که خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضدالتهابی دارد و برای کاهش التهاب و پیشگیری از عفونت در ناحیه درگیر این مسئله موثر است.

‏کالاندولا بهترین پماد سوختگی پای نوزاد

کالاندولا، عصاره گل همیشه بهار است که باعث التیام و بهبود پوست ملتهب و سوخته می‌شود. بهترین نوع پماد برای این مشکل، کرم‌های برپایه آب است. کاندولا پماد آنتی میکروبی است که با رشد ارگانیسم مبارزه کرده و به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی باعث تسکین این مسئله می‌شود.

‏پماد آلفا برای سوختگی پای نوزاد

پماد آلفا (Alpha ointment) یک پماد ضدعفونی کننده و التیام بخش است که برای درمان جراحت‌ها و سوختگی‌های پوستی استفاده می‌شود. این پماد دارای خواص ضدباکتریال و ضدالتهابی است و برای تسکین و التیام این مسئله تجویز می‌شود.

سوختگی پای نوزادت شدید شده؟ برای تجویز بهترین پماد نوبت بگیر.

‏بتامتازون برای سوختگی پای نوزاد

بتامتازون پماد بسیار قوی و استروئیدی است که مصرف آن باعث نازک شدن پوست و از بین رفتن اپیدرم می‌شود که درنتیجه التهاب و سوختگی را تشدید می‌کند. مصرف بتامتازون گزینه مناسبی برای مصرف در کودکان زیر ۱۲ سال نیست.

‏درمان سوختگی پای نوزاد از اسهال

برای درمان این مسئله از اسهال، اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هر چیز، ناحیه سوختگی پای نوزاد را با آب ملایم شسته و به آرامی خشک کنید.
  • از پماد‌های ضدالتهابی مانند زینک اکساید یا کالاندولا استفاده کنید. 
  • در صورت وجود اسهال، تعویض پوشک را بیشتر و زودتر انجام دهید.
  • پوست نوزاد در مناطق سوختگی را خشک و تمیز نگه دارید.

‏درمان سوختگی مقعدی نوزاد

سوختگی مقعدی به علت تماس طولانی پوست مقعد با پوشک خیس و کثیف، عدم تهویه مناسب، تحرک بیش از حد و یا عفونت قارچی رخ می‌دهد. برای درمان این مشکل می‌توانید مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

  • هنگام تعویض پوشک نوزاد، پوست مقعد را با آب ولرم و ملایم و بدون صابون بشویید. سپس با دستمال نرم و تمیز خشک کنید تا از التهاب و تحریک آن جلوگیری کنید.
  • از پوشک‌های نرم و تنفس‌پذیر برای نوزاد خود استفاده کنید. این نوع پوشک‌ها به تهویه مناسب پوست کمک می‌کنند و از تماس طولانی پوست با رطوبت و خیسی جلوگیری می‌کنند.
  • پس از تمیز و خشک کردن مقعد نوزاد، از کرم محافظ مانند پماد زینک اکساید استفاده کنید.
  • به نوزاد خود فرصتی بدهید تا بدون پوشک در محیط آزاد باشد. این کار به پوست مقعد اجازه می‌دهد تا تنفس کند و از رطوبت و خیسی دور شود. مدت زمانی که نوزاد بدون پوشک است به تدریج افزایش دهید.

‏درمان سنتی سوختگی پای نوزاد

درمان سنتی این مسئله می‌تواند به عنوان مکمل درمان های پزشکی استفاده شود. اما مهم است که قبل از استفاده از هر روش سنتی، با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که روش سنتی انتخاب شده برای شرایط خاص نوزاد مناسب است. درمان‌های سنتی زیر برای این مسئله تجویز می‌شوند:

درمان سنتی سوختگی پای نوزاد توضیحات
عصاره آلوئه‌ورا یک برگ آلوئه‌ورا را ببرید و گوشت آن را استخراج کنید. سپس عصاره را به آرامی روی ناحیه سوختگی بمالید.
عصاره هندوانه تکه‌های هندوانه را خرد کرده و آب آن را به عنوان کمپرس روی ناحیه سوختگی قرار دهید.
عصاره چای سبز یک کیسه چای سبز را در آب جوش قرار داده و بعداز خنک شدن، کمپرس آن را روی ناحیه سوختگی پوستی قرار دهید.
روغن نارگیل چند قطره روغن نارگیل را روی ناحیه سوختگی پوستی نوزاد بمالید.
درمان سوختگی پای نوزاد با طب سنتی

‏گلاب برای سوختگی پای نوزاد

گلاب یکی از محصولات طبیعی است که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود. اما در مورد استفاده از گلاب برای این مسئله، باید با احتیاط عمل کنید و بهتر است با پزشک مشورت کنید چرا که ممکن است استفاده از گلاب باعث تحریک بیشتر پوست یا واکنش آلرژیک شود. بهتر است گلاب طبیعی و خالص، بدون مواد افزودنی مضر را انتخاب کنید.

‏شیر مادر برای سوختگی پای نوزاد

نتیجه مطالعات علمی نشان می‌دهد که استفاده از شیر مادر، روش مناسب و بی خطری برای درمان این مشکل است و به اندازه استفاده از پماد هیدروکورتیزون موثر است. 

‏روغن جامد برای سوختگی پای نوزاد

یک قاشق چای‌خوری روغن جامد نارگیل یا نباتی روی ناحیه سوخته پای کودک بمالید. بهتر است روغن جامد را از قبل بین دست‌ها گرم کنید.

‏وازلین برای سوختگی پای نوزاد

یکی دیگر از کرم‌های موضعی برای این سوختگی، وازلین است که خاصیت التیام بخشی آن می‌تواند التهاب پوستی ناشی از سوختگی پای نوزاد را تسکین دهد.

‏درمان فوری سوختگی پای نوزاد

تقریبا ۸۸ درصد مادران معتقدند که سریع‌ترین درمان فوری این مشکل، پماد دسیتین (DESITIN) است. سه راهکار برای درمان فوری این مسئله عبارتند از:

  • تمیز کردن ملایم پوست
  • خشک نگه داشتن پوست
  • محافظت از پوست از آسیب و سوختگی بیشتر
انواع سوختگی پا با توجه به علت بروز آن وجود دارد.انواع سوختگی پا با توجه به علت بروز آن وجود دارد.
این مشکل با توجه به دلیل بروز به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود.

‏انواع سوختگی پای نوزاد

انواع سوختگی پای نوزاد عبارتند از:

  • سوختگی پای ناشی از تحریک پوستی
  • سوختگی پای کاندیدا ناشی از رشد بیش از حد قارچ کاندیدا 
  • سوختگی پای نوزاد باکتریایی که به آن زخم زرد هم می‌گویند.
  • سوختگی پای نوزاد ناشی از واکنش آلرژیک

‏عوارض سوختگی پای نوزاد

از عوارض شایع این مسئله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • التهاب و قرمزی پوست
  • حساسیت و درد همراه با تورم
  • خارش و تحریک پوستی
  • واکنش آلرژیک
  • خشکی و ترک پوستی
  • عفونت

‏راه های پیشگیری از سوختگی پای نوزاد

روش‌های مختلف پیشگیری این مسئله عبارتند از: 

  • تعویض سریع و زود پوشک
  • خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه پوشک
  • هر از گاهی قسمت باسن و تناسلی نوزاد را در معرض هوای آزاد قرار دهید.
  • استفاده از شوینده‌های ملایم برای شستن لباس‌های نوزاد
  • هرگونه تغییر در پوست و گوارش نوزاد را با دقت زیر نظر بگیرید.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سوختگی پای نوزاد در واقع، التهاب پوستی ناشی از خیس یا کثیف بودن پوشک است که با عوارضی مانند التهاب، قرمزی، خارش، تحریک، خشکی، ترک‌ و در موارد شدیدتر عفونت همراه خواهد بود. معمولا، سوختگی پای نوزاد با درمان خانگی طی چند روز برطرف می‌شود. اما در صورت شدت علائم این مشکل، بهتر است به پزشک معالج مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب را تعیین کند. برای مراقبت مناسب از پوست نوزاد، ناحیه سوخته را خشک و تمیز نگه دارید و زود به زود پوشک را عوض کنید.

اگر نوزاد شما دچار سوختگی شدید پا شده است، حتما به متخصص پوست و مو یا دکتر اطفال خوب مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر اطفال آنلاین وجود دارد.

مراقب سلامتی کودک شماست!



منبع