خلبان بوئینگ که در آزمایش مکس مشارکت داشت در تگزاس شارژ می شود


یک خلبان بوئینگ که در آزمایش هواپیمای 737 مکس شرکت داشت روز پنجشنبه توسط یک هیئت منصفه بزرگ فدرال متهم به کلاهبرداری از تنظیم کننده های ایمنی در ارزیابی هواپیما شد ، که بعداً در دو تصادف مرگبار شرکت داشت.

دالاس (AP) – یک هیئت منصفه بزرگ فدرال روز پنجشنبه یک خلبان سابق بوئینگ را متهم به کلاهبرداری از تنظیم کننده های ایمنی هواپیمای 737 Max کرد ، که بعداً در دو تصادف مرگبار شرکت داشت.

این کیفرخواست مارک آ. فورکنر را متهم می کند که اطلاعات نادرست و ناقصی را در اختیار اداره هوانوردی فدرال در مورد سیستم کنترل پرواز خودکار قرار داده است که در تصادفات منجر به کشته شدن 346 نفر نقش داشته است.

دادستان ها گفتند که به دلیل فریب فورکنر ، این سیستم در کتابچه های راهنمای خلبان یا مطالب آموزشی ذکر نشده است.

وکیل فورکنر بلافاصله به نظرات پاسخ نداد. بوئینگ از اظهارنظر خودداری کرد.

فورکنر 49 ساله به دو مورد کلاهبرداری از قطعات هواپیماهای بین ایالتی و چهار فقره تقلب در سیم متهم شده است. دادستان های فدرال گفتند انتظار دارند اولین جلسه خود را روز جمعه در فورت ورث ، تگزاس برگزار کنند. در صورت محکومیت از هر نظر ، ممکن است تا 100 سال زندان محکوم شود.

کیفرخواست ادعا می کند که او اطلاعات مربوط به یک سیستم کنترل پرواز را که به اشتباه فعال شده و بینی هواپیماهای مکس را که در سال 2018 در اندونزی و در سال 2019 در اتیوپی سقوط کرده بود ، فشار داده است ، پنهان کرده است. خلبانان تلاش کردند تا کنترل خود را به دست آورند ، اما هر دو هواپیما چند دقیقه پس از بلند شدن وارد چاقوها شدند.

فورکنر خلبان فنی اصلی بوئینگ در برنامه Max بود. دادستان ها گفتند که فورکنر از تغییر عمده ای در سیستم کنترل پرواز برای افزایش ویژگی های مانور در سال 2016 مطلع شد ، اما اطلاعات FAA را مخفی کرد. این باعث شد که آژانس مرجع MCAS را از یک گزارش فنی حذف کند و به نوبه خود ، در کتابچه های راهنمای آزمایشی ظاهر نشده است. اکثر خلبانان تا قبل از اولین حادثه از MCAS اطلاع نداشتند.

دادستان ها پیشنهاد کردند که فورکنر قدرت سیستم را برای اجتناب از الزام خلبانان به بازآموزی گسترده و پرهزینه ، که هزینه آموزش برای خطوط هوایی را افزایش می دهد ، نادیده گرفت. محققان کنگره پیشنهاد کرده اند که آموزش های اضافی 1 میلیون دلار به قیمت هر هواپیما اضافه می کند.

چاد میچام ، وکیل ایالات متحده در ناحیه تگزاس شمالی می گوید: “در تلاش برای صرفه جویی در هزینه بوئینگ ، ظاهراً فورکنر اطلاعات حیاتی را از نهادهای نظارتی مخفی کرده است.” “انتخاب سخت او برای گمراه کردن FAA مانع از توانایی آژانس برای محافظت از مردم پرواز شد و خلبانان را در معرض خطر قرار داد ، بدون اینکه اطلاعاتی در مورد برخی از پروازهای 737 MAX داشته باشد.”

فورکنر در سال 2016 به یکی دیگر از کارکنان بوئینگ گفت که MCAS هنگام آزمایش آن در شبیه ساز پرواز “آشکار” و “دونده” بود ، اما FAA چنین چیزی نگفت.

فورکنر در پیامی که در سال 2019 منتشر شد ، نوشت: “بنابراین من عملاً به نهادهای نظارتی دروغ گفتم (بدون اینکه بدانم).”

فورکنر که در حومه فورت ورث زندگی می کند ، پس از خروج از بوئینگ به خطوط هوایی ساوت وست پیوست ، اما حدود یک سال پیش این شرکت هواپیمایی را ترک کرد.

بوئینگ مستقر در شیکاگو با تسویه 2.5 میلیارد دلار موافقت کرد تا تحقیقات وزارت دادگستری درباره اقدامات این شرکت پایان یابد. دولت موافقت کرده است که در صورت رعایت مفاد توافقنامه ژانویه 2020 ، اتهام توطئه علیه بوئینگ را پس از سه سال لغو کند. این قرارداد شامل 243.6 میلیون دلار جریمه ، تقریبا 1.8 میلیارد دلار برای شرکت های هواپیمایی که هواپیما را خریداری کرده اند و دلار است. مبلغ 500 میلیون برای جبران خسارت خانواده های مسافران کشته شده.

ده ها خانواده مسافر از بوئینگ در دادگاه فدرال در شیکاگو شکایت می کنند.

تحقیقات اتفاقی نقش MCAS را برجسته کرد ، اما اشتباهات خطوط هوایی و خلبانان را نیز نشان داد. هواپیماهای مکس بیش از یک سال و نیم در سراسر جهان زمین گیر شده اند. FAA این هواپیما را برای پرواز مجدد در اواخر سال گذشته پس از تغییر بوئینگ در MCAS تأیید کرد.

___

می توانید با دیوید کونیگ در www.twitter.com/airlinewriter تماس بگیرید

حق چاپ © 2021 آسوشیتدپرس. همه حقوق محفوظ است. این مطالب نمی تواند منتشر ، پخش ، نوشته یا توزیع مجدد شود.



دیدگاهتان را بنویسید