چگونه بر سلامت جنسی مردان تأثیر می گذارد و چه چیزی شناخته شده است


COVID-19: چگونه بر سلامت جنسی مردان تأثیر می گذارد
COVID-19 و افزایش نرخ خودکشی

اشتراک گذاری مراقبت است!

COVID-19: چگونه بر سلامت جنسی مردان تأثیر می گذارد. تب، تنگی نفس، خستگی و از دست دادن بویایی یا چشایی با علائم رایج COVID-19 برای ما آشنا هستند. تحقیقات نوظهور نشان داده است که COVID-19 ممکن است به اختلال نعوظ (ED) نیز منجر شود.

مشخص شده است که در بازماندگان COVID-19 ممکن است مشکلات سلامت جنسی و باروری ایجاد شود. ویروس در بیضه شناسایی شده است، بنابراین می تواند بر عملکرد بیضه شما تأثیر بگذارد. این می تواند بر تولید اسپرم و تولید تستوسترون تأثیر بگذارد.

محققان در مورد ارتباط بین COVID-19 و ED مطمئن نیستند. اما چندین عامل می تواند منجر به شروع بالقوه ED پس از COVID-19 شود.

یکی از عوامل این است که ویروس باعث ایجاد مشکلاتی در رگ های خونی بدن می شود. این ویروس به عنوان یک پاسخ دفاعی باعث ایجاد سطح بالایی از التهاب در بدن می شود. سطح بالای التهاب می تواند باعث ایجاد لخته های خونی کوچک و همچنین التهاب پوشش رگ های خونی شود. ترکیب این دو ویژگی می تواند جریان خون را مختل کند – یکی از مهم ترین عوامل در دستیابی به نعوظ.

به‌طور غیرمستقیم، COVID-19 می‌تواند یک بیماری قلبی از قبل موجود مانند التهاب قلب یا ضربان قلب نامنظم را بدتر کند. داروهایی برای درمان این شرایط، مانند بتابلوکرها، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ED شوند.

همچنین بخوانید: COVID-19 و اختلال نعوظ: آنچه مردان باید بدانند

اثرات احتمالی بر آلت تناسلی و بیضه ها

فرضیه دیگر این است که عوارض طولانی مدت COVID-19 ممکن است منجر به زخم شدن بافت نعوظ شود.

COVID-19 باعث استرس شدید فیزیولوژیکی و روانی می شود که منجر به کاهش سطح تستوسترون و افزایش ترشح هورمون های استرس می شود. در حالی که سطح تستوسترون باید پس از فروکش بیماری به حالت عادی بازگردد، از دست دادن تستوسترون ممکن است منجر به فیبروز بافت آلت تناسلی شود که درمان مشکل تر و کمتر برگشت پذیر است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا روی بیضه‌ها تأثیر می‌گذارد. ویروس با کمک پروتئینی که در بیضه ها وجود دارد وارد سلول ها می شود. بیضه ها جایی هستند که اکثر تستوسترون در مردان ساخته می شود و بنابراین COVID-19 ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن شود.

سطوح پایین تستوسترون می تواند به اختلال نعوظ و همچنین کاهش انرژی، میل جنسی و توده عضلانی کمک کند. سطوح پایین تستوسترون همچنین می تواند پاسخ التهابی بدن را تشدید کند و باعث آسیب شدید به رگ های خونی شود.

نقش سلامت روان

حتی اگر مبتلا به کووید-19 نباشید، استرس ناشی از اختلالات روتین به دلیل همه‌گیری می‌تواند عوارض غیرمنتظره‌ای بر زندگی جنسی شما وارد کند.

داشتن چارچوب ذهنی مناسب بخش مهمی از توانایی درگیر شدن در فعالیت جنسی و دستیابی به نعوظ است. استرس، اضطراب و افسردگی می توانند از علل بالقوه اختلال نعوظ باشند. همانطور که این احساسات در طول همه گیری طولانی مدت افزایش می یابد، مردان بیشتری ممکن است ED را نیز تجربه کنند.

از اینکه COVID-19 را خواندید متشکریم: چگونه بر سلامت جنسی مردان تأثیر می گذارد.