چگونه رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا درست کنیم

تو رژیم کتوژنیک چی بخوریم اما نکته مهم اینجاست، چه برای بدنسازان و چه برای افرادی که به دنبال لاغری هستند، داشتن یک برنامه غذایی کتوژنیک اصولی و یک برنامه مکملی مناسب اسرار لاغری سریع برتر رژیم کتوژنیک قطعا ضروری است. نکته مثبتی که در مورد این رژیم وجود داره این هست که عوارضش نسبت به خیلی از رژیم های دیگه، خطرناک و مشکل ساز نیستن. رژیم های غذایی سیکلی یا هدفمند، روش های پیشرفته تری هستند و در درجه اول توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند. رژیم کتو در درجه اول به عنوان راهی برای کمک به افراد مبتلا به تشنج استفاده میشد.

در واقع در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدراتها (فرآوردههای قندی، نشاسته، برنج، نان و… ) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مانند کتوژنیک استاندارد است که فقط پروتئین بیشتری دارد. مغز شما به گلوکز نیاز دارد، زیرا برخی از قسمت های آن فقط می توانند این نوع قند را بسوزانند. اما وقتی شما دریافت کربوهیدراتها را در رژیم کتوژنیک کاهش می دهید ( روزانه کمتر از 50 گرم کربوهیدرات ) در بدن شما گلوکز کافی برای تامین انرژی وجود ندارد ، بنابراین بدن مجبور است برای تامین انرژی خود سراغ سوزاندن چربی ها و پروتئین ها برود و زمانی که بدن شروع به تجزیه چربی ها برای تولید انرژی می کند موادی به نام کتون ها تولید می شود .

رژیم کتوژنیک برنامه

در این رژیم طی دوره هایی مصرف کربوهیدرات بیشتر می شود مثلا 5 روز رژیم کتوژنیک و بعد از آن دو روز با کربوهیدرات بالا . عاشق کتاب خوندن هستم و بیشترین وقتم را با کتاب، طبیعت گردی و عکاسی از طبیعت می گذرانم. وقتی بیش از حد محدود باشید، ممکن است متوجه شوید که “من برای ناهار همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده داشتم، بنابراین ممکن است برای شام پیتزا بخورم.” در عوض، سعی کنید بگویید ، “من یک ناهار بزرگ خوردم، بنابراین باید یک شام سالم تر را بخورم”. اولی طبیعی است، در حالی که دومی فقط در دیابت کنترل نشده رخ می دهد.

شام:استیک و تخم مرغ با سالاد جانبی.

علاوه بر این خیلی از عوارض این رژیم، فقط مربوط به هفته اول میشن و بعد از گذشت هفته اول، همه چیز به حالت عادی خودش برمیگرده. معمولا شامل 75% چربی ، 20% پروتئین و فقط 5% کربوهیدرات است . برنامه غذایی این رژیم شامل ۵ درصد کربوهیدرات، ۲۰ درصد پروتئین و ۷۵ درصد چربی می باشد. جایگزین کردن چربیهای اشباع شده در رژیم غذایی با چربیهای چند اشباع نشده PUFA میتواند باعث کاهش ۹/۴ درصدی کلسترول تام شود. شام:استیک و تخم مرغ با سالاد جانبی. شما میتوانید از این سالاد در میان وعدهها و یا قبل از میل کردن غذای اصلی استفاده کنید.

البته نتایج تحقیقات صورت گرفته در حوزه رژیم کتوژنیک، میزان کاهش وزن آن را در هفته اول برای برخی افراد بین 0.5 تا 5 کیلوگرم عنوان کرده و برای برخی دیگر ابتدا مقداری افزایش و سپس کاهش وزن را به دنبال داشته است. مثلا 5 روز از رژیم کتوژنیک پیروی میکنید و در 2 روز باقی مانده مصرف کربوهیدرات را افزایش میدهید. در این رژیم ، شما می بایست مصرف کربوئیدرات خود را به کمتر از 20 تا 50 گرم در روز کاهش دهید.به خاطر داشته باشید که یک موز با اندازه متوسط حدود 27 گرم کربوهیدرات دارد.

به این ترتیب، با استفاده از رژیم کتوژنیک میتوان احساس گرسنگی را کاهش داد؛ دیابت نوع دو را میتوان کنترل کرد؛ بیماری صرع مقاوم به دارو را درمان کرد؛ فشارخون بهبود مییابد و کلسترول و تری گلیسیرید که رایجترین شیوه ذخیره چربی در بدن هستند، نیز کم میشود. رژیم کتو برای برخی بیماریهای خاص، به ویژه دیابت نوع 2 بسیار موثر بوده است. ممکن است شما در رژیم کتوز موفقر نباشید یا از چربیها و کتونها به طور موثر استفاده نکنید.

ناهار:سالاد مرغ با روغن زیتون و پنیر فتا.

ناهار:گوشت گاو سرخ شده در روغن نارگیل با سبزیجات. روغن های سلامتی: در ابتدا روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو. روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن کنجد و کره نارگیل. ناهار:سالاد مرغ با روغن زیتون و پنیر فتا. صبحانه:ماست بدون قند با کره بادام زمینی، پودر کاکائو و استویا. ناهار:شیر بادام، کره بادام زمینی، پودر کاکائو و میلک شیک استویا. آجیل و دانه: بادام، گردو، بذر کتان، دانه کدو تنبل، تخم چیا، و غیره.

بادام ، گردو ، تخم کتان ، دانه کدو تنبل ، دانه چیا و غیره. کلم بروکلی، گل کلم، لوبیا سبز، فلفل دلمه ای، کدو سبز و اسفناج از جمله سبزیجات مناسب رژیم کتوژنیک هستند. املت با آووکادو ، سالسا ، فلفل ، پیازو ادویه . شام:همبرگر با بیکن، تخم مرغ و پنیر. گوشت قرمز ، استیک ، ژامبون ، سوسیس ، بیکن ، مرغ و بوقلمون. وعده های غذایی مبتنی بر تخم مرغ نیز گزینه بسیار خوبی هستند؛ مانند: املت یا تخم مرغ و بیکن.

رژیم کتوژنیک در بارداری

تخم مرغ: بهترین انتخاب تخم مرغ های ارگانیک هستند اما می توان از انواع معمولی نیز استفاده کرد. پس باید حتماً در انتخاب نوشیدنی ها حساسیت بیشتری به خرج دهید. روزهداری متناوب یعنی پرهیز از خوردن غذا در دورههای زمانی معین. همچنین زمانی که شما یک رژیم غذایی با چربی و پروتئین بالا دریافت می کنید ، اشتهای شما به غذا خوردن کمتر می شود و این مورد نیز کمک میکند که بیشتر وزن کم کنید .

پیش از آغاز رژیم ، به خصوص اگر مبتلا به دیابت نوع یک هستید ، حتما با پزشک خود مشورت کنید . این یک مزیت مهم برای در نظر گرفتن ارتباط بین وزن و دیابت نوع 2 است. سندرم تخمدان پلیکیستیک: همان طور که گفتیم رژیم کتوژنیک میتواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که ممکن است نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. رژیم کتو چربی بالا با کربوهیدرات بسیار کم است و به همین دلیل میتواند به کاهش چربیها خصوصا در نواحی شکم کمک کند. علاوه بر این، 95.2٪ از گروه کتوژنیک همچنین قادر به توقف و یا کاهش داروهای دیابتی بودند، در مقایسه با 62% در گروه کربوهیدرات بالا.

در رژیم کتوژنیک صبحانه چی بخوریم

این کار، شما را در وضعیت کتوزیس قرار میدهد؛ یک فرایند طبیعی که در آن بدن شما برای تولید انرژی بهجای کربوهیدراتها، چربی میسوزاند. رژیم کتوژنیک تاکنون برای درمان برخی از سرطانها و تأخیر در رشد تومورها مورد استفاده قرار گرفته است. سرطان: در حال حاضر این رژیم برای درمان انواع مختلف سرطان و کاهش رشد تومور مورد استفاده قرار می گیرد. در این رژیم هر غذایی که دارای کربوهیدرات بالایی باشد ممنوع است. اغلب افراد از رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می کنند ، اما رعایت این نوع رژیم می تواند به کنترل سایر بیماری ها نظیر صرع نیز کمک کند .

جگر در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک می تواند به شما، در از دست دادن چربی اضافی، که با دیابت نوع 2، پارا دیابت و سندرم متابولیک مرتبط است، کمک کند. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا شامل 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات میشه. شبیه رژِیم کتوژنیک استاندارد است اما پروتئین بیشتری دارد ؛ شامل 60% چربی ، 35% پروتئین و 5 % کربوهیدرات . این حالت شامل محدود کردن مصرف کربوهیدرات به حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز و پر کردن ان با چربیها، مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخممرغ، آجیل و روغنهای سالم است. صبحانه:املت با آووکادو، سالسا، فلفل، پیاز و ادویه جات.

خاکشیر در رژیم کتوژنیک

همونطور که میدونید، ابتدای مقاله در مورد دلیل ساخته شدن رژیم کتوژنیک و ارتباط این رژیم غذایی با بیماری صرع صحبت کردیم. همچنین این عامل باعث تبدیل چربی به کتون در کبد میشود که میتواند انرژی لازم را برای مغز فراهم می کند. همچنین در درصد کمی از افراد ، رعایت رژیم های کم کربوهیدرات می تواند منجر به تشکیل سنگ های کلیوی یا افزایش میزان اسید در بدن ( اسیدوز ) شود . رژیم کتوژنیک همچنین می تواند تعادل آب و مواد معدنی بدن شما را تغییر دهد، بنابراین اضافه کردن نمک به وعده های غذایی و یا مصرف مکمل های معدنی می تواند کمک خوبی باشد.

رژیم کتوژنیک دکتر طبیبی

مشورت با پزشک به ویژه در مواردی که محدودیتهای غذایی دارید مانند گیاهخواری یا داشتن برخی آلرژیهای غذایی بسیار مهم است. به علاوه با تبدیل چربی به کتون در کبد ، انرژی مورد نیاز مغز تامین می شود ( 6 منبع معتبر ، 7 منبع موثق) . کره و خامه: در صورت لزوم از نوع گیاهی استفاده کنید. همیشه سعی کنید سبزیجات و گوشت را در طولانی مدت بچرخانید، زیرا هر نوع از اینها، مواد مغذی و مزایای سلامتی خاصی را فراهم می کند.

رژیم کتوژنیک می تواند به شما در از دست دادن چربی اضافی کمک کند، که با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولیک ارتباط دارد. این یک رژیم لاغری معروف، سریع و کم کربوهیدرات است که طرفداران آن معتقدند که می تواند مقدار قابل توجهی از وزن را با مصرف پروتئین و چربی در هر مقدار و بدون کربوهیدرات کاهش دهد. اما برای ورزشکاران حرفه ای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، رژیم مناسبی نیست.کتوژنیک هم مانند تمام رژیم های غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

دلایل متعددی وجود دارد که رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به یک رژیم کم چربی بهتر است، از جمله افزایش پروتئین دریافتی، که مزایایی فراوانی دارد. رژیم های کتوژنیک می تواند باعث کاهش شدید قند خون و انسولین شود همراه با افزایش کتون ها، مزایای سلامتی فراوانی دارد ، طبق آنچه در ادامه این بخش از تناسب اندام نمناک خواهید خواند. با بهکارگیری این رژیم، صرع چارلی بهسرعت تحت کنترل درآمد و شاخصههای رشد و تکامل به حالت عادی برگشت. به طورکلی این رژیم در حالت عادی کاهش وزن بسیاری به دنبال دارد و نیاز نیست که به محدودیت خاصی در کالری های دریافتی شما صورت بگیرد. This was generated  by GSA᠎ Conte​nt ​Genera​tor DEMO!

رژیم کتوژنیک تبادل نظر

رژیم لو کرب به رژیمی گفته میشه که میزان کربوهیدرات کمی در مدت زمان رژیم استفاده بشه. کلید حفظ وزن سالم در طولانی مدت، الگوی غذایی است که میتوانید در طول زمان آن را حفظ کنید. این میان وعدهها میتوانند به شما کمک کنند تا گرسنگی خود را بین وعدههای غذایی مدیریت کنید و در طولانی مدت در کتوز باقی بمانید (قبلتر در مورد کتوز صحبت کردیم). در اینجا 3 نمونه ساده از وعده های غذایی کتو آورده شده است که باید در هفته اول برنامه ریزی کنید.  This ​da᠎ta has  be en ​done ᠎wi th t​he ᠎he​lp ᠎of GSA Con tent  Gener​ator DE᠎MO .

یک نوع رژیم کتوژنیک

هر کدام از انواع رژیم کتوژنیک لاغری بر روی تغییرات جزئی در نسبت چربی، پروتئین و کربوهیدرات تمرکز دارند. این رژیم غذایی شما را قادر به اضافه کردن کربوهیدرات در اطراف تمرینات می کند. با این رژیم می توانید در حین تمرینات ، کربوهیدرات مصرفی را کمی افزایش دهید. به طور خلاصه، مصرف هر غذایی با کربوهیدرات بالا باید محدود شود. در حال حاضر مطالعات نشان داده است که خطرات سلامتی ناشی از این رژیم غذایی افزایش یافته است. افزایش کتون ها، کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت انسولین نیز ممکن است نقش کلیدی ایفا کنند.