واریکوسل گرید ۲ چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد؟


واریکوسل گرید ۲ چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟ اگر سوالات شما اینچنین است یا سوالات دیگری درباره این گرید از واریکوسل دارید برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراهمان باشید. واریکوسل سیاهرگ‌های واریسی هستند که در کیسه بیضه وجود دارند. آن‌ها مجموعه‌ای از وریدهای ملتهب یا متورم هستند که به دلیل اختلال در جریان خون در وریدهای کیسه بیضه ایجاد می‌شوند. این جریان خون غیرطبیعی باعث تجمع خون در سیاهرگ‌ها شده و در نهایت این سیاهرگ‌ها به واریس تبدیل می‌شوند. افرادی زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ چیزی که مهم است تشخیص و درمان به موقع آن است. برای این کار مشورت با یک پزشک متخصص اورولوژی ضرورت می‌یابد. پزشکی که می‌توانید به کمک وبسایت بیابید و در زمانی کوتاه نوبت ویزیت خود را ثبت کنید.

واریکوسل گرید ۲ چیست؟

بیماری واریکوسل در واقع سیاهرگ‌های واریسی است. واریکوسل درجه ۲ زمانی است که واریکوسل شروع به بروز علائم و قابل تشخیص و لمس شدن می‌کند. این گرید از واریکوسل در حالت ایستاده قابل تشخیص خواهد بود.

متن انگلیسی:
Varicocele is a term used to describe abnormally dilated veins (called the “pampiniform plexus” of veins) in the scrotum
ترجمه متن:
واریکوسل اصطلاحی است که برای توصیف وریدهای متسع غیرطبیعی (به نام شبکه وریدی پامپینی فرم) در کیسه بیضه استفاده می‌شود.

hopkinsmedicine

علائم واریکوسل گرید ۲

مانند هر بیماری دیگری و به خصوص سایر گریدهای واریکوسل، واریکوسل گرید دو هم با بروز علائمی ظاهر خواهد شد. این علائم عبارتند از:

علائم واریکوسل گرید ۲ توضیحات
احساس درد شدید در ناحیه بیضه درد بیضه به دلیل ابتلا به واریکوسل معمولاً به صورت درد مبهم یا ضربان‌دار در بیضه، کیسه بیضه یا کشاله ران اتفاق می‌افتد. این احساس درد به ندرت می‌تواند حاد، تیز یا به شکل ضربه‌ای هم باشد.
تغییر اندازه ظاهری بیضه ابتلا به واریکوسل گرید دو با کاهش حجم و اندازه بیضه هم در بیماران بزرگسال و هم در کودکان قابل مشاهده است.
تورم در ناحیه بیرونی بیضه واریکوسل وریدهای متورم در کیسه بیضه توصیف می‌شود. تورم کیسه بیضه یا درد در بیضه دو مورد از معمول‌ترین علائم این بیماری به شمار می‌روند.
پیچ خوردگی شاهرگ‌های داخل اسکروتوم ابتلا به واریکوسل درست زمانی است که وریدهای شبکه پامپینی فرم در کیسه بیضه بزرگ می‌شوند. این وریدها به نوعی مانند وریدهای واریسی (وریدهای پیچ خورده و متورم که در پا یافت می‌شوند.) هستند. پیچ خوردگی بیضه، پیچ خوردگی زائده‌ها و اپیدیدیم ارکیت علائم شایع این بیماری هستند.
نشانه های واریکوسل گرید دو

علت واریکوسل گرید ۲

علل ابتلا به واریکوسل گرید دو التهاب یا تورم مجموعه‌ای از ورید‌های ناحیه بیضه مردان است. این مشکلات به علت اختلال در جریان خون در وریدهای کیسه بیضه ایجاد می‌شوند. جریان خون غیرطبیعی باعث تجمع خون در سیاهرگ‌ها و در نهایت تبدیل این سیاهرگ‌ها به واریس می‌شود.

علت درد بیضه‌هات رو نمیدونی؟

برای تشخیص واریکوسل با پزشک مشورت کن.

راه های تشخیص واریکوسل گرید ۲

واریکوسل درجه ۲ برای بیمار قابل مشاهده و قابل لمس است. اما اگر بخواهیم تمامی روش‌های تشخیصی این گرید از واریکوسل را نام ببریم می‌توان موارد زیر را مثال زد:

  • سونوگرافی: در این روش اندازه نهایی قطر سیاهرگ اهمیت دارد. اگر قطر ورید ۲.۵-۳ میلی متر یا بیشتر باشد، می‌توان در مورد ابتلا به واریکوسل حدس‌هایی زد.
  • ناباروری: تعداد اسپرم در مردان مبتلا به واریکوسل گرید دو به طور قابل توجهی کمتر از مردانی است که به این بیماری مبتلا نیستند. واریکوسل با تاثیر شدید بر تولید اسپرم و سطح تستوسترون بیمار، به شدت بر باروری بیمار تاثیر خواهد داشت.
  • معاینه بالینی واریکوسل گرید ۲: واریکوسل را می‌توان در معاینه فیزیکی و در وضعیت ایستاده تشخیص داد.

متن انگلیسی:
Grade 2 varicoceles start becoming visible and palpable for the patient
ترجمه متن:
واریکوسل درجه ۲ برای بیمار قابل مشاهده و لمس می‌شود.

pristyncare

راه های درمان واریکوسل گرید دو

روش‌های درمانی مختلفی برای واریکوسل گرید ۲ شناخته شده است. در ادامه انواع روش‌های درمان واریکوسل گرید دو را توضیح داده‌ایم:

۱. درمان دارویی

هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. اما داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

۲. جراحی

در صورت نیاز جراحی درمان اصلی است. اگرچه اکثر بیماران پس از تشخیص بسیاری از روش‌های مدیریت و درمان را امتحان می‌کنند اما در موارد شدید ممکن است جراحی لازم باشد. در ادامه انواع ورش‌های جراحی واریکوسل گرید دو را توضیح داده‌ایم:

از علائم رایج ابتلا به واریکوسل گرید دو می توان درد و تورم را نام برد.از علائم رایج ابتلا به واریکوسل گرید دو می توان درد و تورم را نام برد.
تورم بیضه، درد و تغییر اندازه بیضه از علائم رایج ابتلا به واریکوسل گرید دو است.

جراحی ترمیمی

جراحی ترمیمی همون واریکوسلکتومی است که شامل بستن رگ‌های بیضه است.

واریکوسلکتومی ﻣﻴﻜﺮوﺳﻜﻮﭘﻴک اﻳﻨﮕﻮﺋﻴﻨال و ﺳﺎب اﻳﻨﮕﻮﺋﻴﻨﺎل

واریکوسلکتومی بستن وریدهای بیضه است. در این روش و پس از انسداد وریدها، به مرور زمان و به دلیل عدم حرکت خون، وریدهای مسدود شده کوچک شده، از بین می‌رود و در نهایت واریکوسل برطرف می‌گردد. این روش از طریق ایجاد برشی کوچک روی پوست شکم و به طول ۴–۲ سانتی‌متر قابل انجام است.

روش رتروپریتونئال (خلف صفاقی) باز

روش رتروپریتونئال (خلف صفاقی) باز یکی از انواع روش‌های درمانی واریکوسل گرید دو و نوعی جراحی قدیمی برای درمان این بیماری محسوب می‌شود. در این روش بخش بالاتری از رگ‌های بیضه در منطقه شکمی تحت عمل جراحی قرار گرفته می‌شود.

یکی از نقاط ضعف این روش این است که طی آن انشعابات وریدی  تحتانی زیادی که به انشعابات سیاهرگ تهیگاهی خارجی معروف هستند و در ناحیه اﻳﻨﮕﻮﺋﻴﻨــﺎل (کشاله ران) قرار دارند تحت درمان قرار نمی‌گیرند. به همین خاطر پس از این عمل جراحی امکان عود مجدد بیماری وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از معایب این روش افزایش خطر عوارضی مانند هیدروسل (تجمع مایع در داخل اسکروتوم) است که دلیل آن عدم استفاده از میکروسکوپ در طول جراحی گزارش شده است.

روش لاپاراسکوپی

یک روش دیگر برای درمان واریکوسل گرید ۲ سمت چپ لاپاراسکوپی است. از این روش برای پیدا کردن و بستن رگ‌های گشاد شده در حفره شکمی در نزدیکی کلیه‌ها استفاده می‌شود. احتمال بروز هیدروسل بعد از روش لاپاروسکوپی کم است اما در مقابل هم خطر آسیب دیدگی روده یا صدمات عمده عروقی در این روش وجود دارد.

انجام این روش برای کودکان خردسال که رگ‌های اﻳﻨﮕﻮﺋﻴﻨــﺎل خیلی کوچک بوده و به این علت مشاهده دقیق آن‌ها حتی با میکروسکوپ‌های جراحی دشوار است و سبب آسیب دیدگی شریان‌ها می‌شود رایج‌تر است. با این حال از این روش درمانی برای بزرگسالان هم استفاده می‌شود اما پس از آن احتمال عود واریکوسل وجود دارد.

آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون (انسداد مختصر وریدها) درمان غیر جراحی واریکوسل گرید دو است که طی آن جراح جلوی جریان خون به وریدهای واریسی را می‌گیرد تا ادامه جریان خون از طریق آن‌ها مسدود شود.

دچار واریکوسل درجه ۲ شدی؟ باید جراحی کنی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

۳. درمان خانگی و طبیعی واریکوسل گرید دو

برای درمان واریکوسل گرید دو می‌توان از بسیاری از روش‌های درمان خانگی و طبیعی کمک گرفت. روش‌هایی از جمله:

  • ورزش‌های ملایم
  • کمپرس یخ
  • خودداری از پوشیدن لباس تنگ
  • استراحت کافی
  • مصرف فیبر
  • پیروی از یک رژیم آنتی اکسیدانی
  • خودداری از مصرف غذاهای ناسالم

۴. رژیم غذایی

غذاهایی که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند برای درمان واریکوسل فوق‌العاده مفید هستند. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان از سیاهرگ‌های بیضه در برابر اثرات مخرب ROS محافظت می‌کند. همچنین فیبر موجود در غذا به کاهش خطر ابتلا به واریکوسل کمک می‌کند؛ چرا که یبوست که ممکن است باعث ابتلا به واریکوسل شود را برطرف می‌کند.

برای اینکه بهترین درمان را از این موارد دریافت کنید، سعی کنید روزانه به وفور از مواد غذایی آنتی اکسیدانی و سرشار از فیبر استفاده کنید. برخی از غذاهایی که سرشار از این مواد مغذی هستند عبارتند از سبزی، لوبیا، جو دوسر، گردو، گل کلم و شکلات. شما باید با استفاده منظم از این مواد به بهبود باروری و کاهش درد بیضه کمک کنید.

نان غلات کامل، غلات، برنج و ماکارونی را در آن بگنجانید. مصرف سبزیجات سبز و نارنجی را در برنامه غذایی خود جای دهید و از لبنیاتی مانند شیر کم چرب، ماست و چدار استفاده کنید. مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت و مرغ بدون چربی، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و آجیل را هم در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

۵. طب سنتی

در برخی موارد ابتلا به واریکوسل گرید دو سمت چپ می‌توان از طب سنتی هم کمک گرفت. رعایت موارد گفته شده در ادامه برای کمک به بهبود واریکوسل گرید دو به کمک طب سنتی توصیه شده است:

  • مصرف ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری شربت سرکه انگبین با یک لیوان آب ۲ ساعت پس از صرف شام
  • ماساژ آرام روی کیسه بیضه‌ها به کمک روغن زیتون تصفیه نشده و به مدت ۱۵ دقیقه و یک مرتبه در روز
  • مصرف پودر ماءالجبن افتیمونی صبح‌ها به شکل ناشتا برای دفع سودا از بدن و پاکسازی آن
  • زالو انداختن ۲ نوبت به فاصله ۳ هفته
  • نوشیدن دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب به همراه لیمو عمانی و عناب برای دفع سودا
  • پرهیز از انجام ورزش‌های سنگین، پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ، خوردن خوراکی‌های سودازا و همچنین بلند کردن وسایل سنگین
  • پیگیری درمان و رفع ابتلا به یبوست

عوارض بیماری واریکوسل گرید ۲

از جمله عوارض واریکوسل گرید دو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناباروری: واریکوسل یکی از علل ناباروری در مردان است. این مشکل سبب کاهش تولید اسپرم و همچنین کاهش کیفیت اسپرم می‌شود که در نهایت منجر به ناباروری مردان خواهد شد.
  • بر هم خوردن تعادل هورمونی: واریکوسل ممکن است باعث کاهش سنتز تستوسترون و اختلال در تولید اسپرم شود. این موضوع نشان‌دهنده ارتباط بین واریکوسل و اختلال عملکرد هورمونی است.
واریکوسل گرید دو عوارضی مانند ناباروری ایجاد می کند.واریکوسل گرید دو عوارضی مانند ناباروری ایجاد می کند.
واریکوسل گرید دو می‌تواند باعث ناباروری شود.

واریکوسل گرید ۲ و سقط جنین

اگر واریکوسل قبل از اقدام به باروری درمان شود، احتمال سقط جنین کاهش می‌یابد. واریکوسلکتومی کیفیت مایع منی را بهبود می‌بخشد، میزان بارداری را افزایش می‌دهد و به همین نسبت میزان سقط جنین را هم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

ایا واریکوسل گرید ۲ باعث ناباروری میشود؟

در این مرحله، باروری بیمار هم به طور محسوسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. واریکوسل گرید دو می‌تواند منجر به کاهش نسبت اسپرم در مایع منی شود. در موارد شدید هم منجر به آسیب دائمی به بیضه‌ها شده که به عنوان آتروفی بیضه هم شناخته می‌شود.

راه های پیشگیری از ابتلا به واریکوسل گرید ۲

شاید کمی ناامید کننده باشد اما باید گفت که هیچ راهی برای پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. این بیماری برای هر مردی اتفاق نمی‌افتد، اما نسبتاً رایج است. یکی از علل این موضوع رشد سریع بیضه‌ها در دوران بلوغ و نیاز بیشتر آن به خون است.

عکس واریکوسل گرید ۲

در این جا عکس واریکوسل گرید دو را مشاهده می‌کنید:

تصویر واریکوسل گرید دوتصویر واریکوسل گرید دو
تصویری از واریکوسل گرید دو را مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

واریکوسل گرید ۲ را به موقع تشخیص دهید و به موقع درمان کنید. البته که برای این اتفاق نیاز به مشورت با فوق تخصص اورولوژی خواهید داشت؛ به شما این شانس را می‌دهد که با بهترین و متخصص‌ترین پزشکان در این زمینه آشنا شوید و نوبت مشاوره را در زمانی کوتاه ثبت و دریافت کنید. پس کافیست به وبسایت مراجعه کنید و به دنبال بهترین پزشک برای درمان واریکوسل گرید دو خود بگردید.

شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع