متاستاز استخوان چیست؟ چه علائم و راه درمانی دارد؟ آیا کشنده است؟


هنگامی که سلول‌های سرطانی از تومور اصلی جدا می‌شوند، ممکن است از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن منتقل شوند. این گسترش سرطان به بخش جدیدی از بدن متاستاز نامیده می‌شود. متاستاز استخوان هم سرایت این سرطان به بخش‌های دیگر بدن است. هنگامی که سرطان به یک منطقه جدید گسترش می‌یابد، هنوز هم با توجه به بخشی از بدن که در آن شروع شده است، نام‌گذاری می‌شود. به عنوان مثال، سرطان پستان که به استخوان گسترش می‌یابد، هنوز سرطان پستان نامیده می‌شود، نه سرطان استخوان. برای اطلاع از علائم و عوارض متاستاز استخوان می‌توانید از طریق سایت با متخصص انکولوژی یا دکتر ارتوپدی مشورت کنید.

متاستاز استخوان چیست؟

متاستاز چیست؟ متاستاز استخوان اصطلاح مورد استفاده برای توصیف تومورهایی است که از سایر بافت‌های بدن سرچشمه می‌گیرند و به استخوان گسترش پیدا می‌کنند. تقریباً تمام انواع سرطان می‌توانند به استخوان‌ها گسترش یافته یا اصطلاحاً متاستاز پیدا کنند، اما در برخی از انواع سرطان این احتمال بیشتر است؛ مانند سرطان سینه، سرطان کلیه، سرطان ریه، لنفوم، مالتیپل میلوما، سرطان پروستات و در نهایت سرطان تیروئید.

متن انگلیسی:
Bone metastasis occurs when cancer cells from a primary tumor spread to the bones, leading to complications such as pain and fractures
ترجمه متن:
متاستاز استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی از یک تومور اولیه به استخوان‌ها گسترش می‌یابند که منجر به عوارضی مانند درد و شکستگی می‌شود.

mayoclinic

متاستاز استخوان در کودکان

متاستاز استخوان در کودکان نیز رخ می‌دهد و بیشتر استخوان‌های لگن، بازو و ران را درگیر می‌کند. علائمی مانند خستگی، بی‌حالی مفرط و درد از نشانه‌های این نوع متاستاز است.

متاستاز استخوان در بزرگسالان

تحقیقات نشان داده که متاستاز استخوان در بیماران مبتلا به سرطان‌های ریه، پروستات و سینه بیش از سایر انواع سرطان رخ می‌دهد. البته در بیماران با سن کم‌تر از ۲۵ سال، سرطان غدد درون‌ریز و بافت نرم بیشتر موجب ایجاد متاستاز استخوان می‌شود. 

متاستاز مغز در بزرگسالان ممکن است از ریه یا پروستات یا سینه منتقل شود.متاستاز مغز در بزرگسالان ممکن است از ریه یا پروستات یا سینه منتقل شود.
سلول‌های سرطانی ممکن است در طول زمان از محل اصلی به سایر ارگان‌های بدن نیز انتقال پیدا کرده و در آن محل نیز تشکیل توده سرطانی دیگری را دهند. در چنین شرایطی اصطلاحاً گفته می‌شود که سرطان متاستاز پیدا کرده است.

شیوع متاستاز استخوان

تقریباً همه انواع سرطان می‌توانند به استخوان مهاجرت کرده و موجب متاستاز استخوان شوند. در واقع استخوان سومین بافتی است که میزبان سلول‌های سرطانی نشات گرفته از سایر بافت‌ها می‌شود. در برخی از انواع سرطان احتمال متاستاز به استخوان بیش از سایرین است؛ به طوری که گفته می‌شود تقریباً ۷۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته سینه یا پروستات به متاستاز استخوان مبتلا می‌شوند.

علائم متاستاز استخوان

متاستاز استخوان گاهی اوقات هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد. اما به‌طورکلی موارد زیر را به عنوان نشانه های سرطان استخوان و متاستاز استخوان در نظر می‌گیرند:

نشانه های متاستاز استخوان توضیحات
احساس درد در استخوان‌ها درد استخوان اغلب اولین علامت متاستاز سرطان به استخوان است. درد ممکن است در ابتدا در برخی مواقع به وجود آمده‌ و پس از مدتی نیز از بین برود. گاهی نیز ممکن است این درد در شب بدتر شده‌ یا با حرکت بهتر شود. با گذشت زمان، ممکن است درد در استخوان همیشگی شود یا ممکن است در طول فعالیت بدتر شود.
شکستگی‌های ممتد در استخوان شکستگی در استخوان‌های عادی ممکن است با سقوط یا آسیب رخ دهد، اما استخوان‌هایی که درگیر متاستاز هستند ممکن است در طول فعالیت‌های عادی نیز شکسته شوند. این شکستگی‌ها اغلب باعث درد ناگهانی و شدید می‌شوند. شکستگی اغلب در استخوان‌های بلند بازوها و پاها و استخوان‌های ستون فقرات اتفاق می‌افتد.
فشار بر نخاع گاهی اوقات سلول‌های سرطانی در استخوان به نخاع فشار آورده و آن را فشرده می‌کنند. یکی از اولین نشانه‌های فشرده شدن نخاع، درد در پشت کمر یا گردن است. تعلل در درمان فشرده شدن نخاع می‌تواند به فلج شدن فرد منجر شود.
بی‌اختیاری ادرار
بی‌اختیاری روده
ضعف در پاها یا بازوها درصورتی‌که سلول‌های تومور در ناحیه نخاع گردن باشند ممکن است رشد آنها باعث بی‌حس شدن دست و پاها شود.
سطح بالای کلسیم خون (هیپرکلسمی) می‌تواند موجب بروز تهوع، استفراغ، یبوست، احساس گیجی، احساس تنبلی یا خواب‌آلودگی، احساس تشنگی مداوم، ضعف عضلانی، دردهای عضلانی و مفصلی، نارسایی کلیه، و مواردی ازاین‌دست در فرد شود.
علائم متاستاز استخوان

طول عمر بیماران متاستاز استخوان

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند طول عمر بیماران درگیر با متاستاز استخوان را تعیین کند تشخیص متاستاز در مراحل ابتدایی است. تشخیص زودهنگام متاستاز امکان کنترل آن را بیشتر کرده و در نتیجه طول عمر فرد نیز بیشتر خواهد بود.

علائم متاستاز استخوان داری و نگرانی؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

علت متاستاز استخوان

پزشکان هنوز نمی‌توانند با قطعیت بگویند که چه عواملی موجب مهاجرت بخشی از سلول‌های سرطانی به نواحی دیگر بدن می‌شود. استخوان از دو نوع سلول استئوبلاست و استئوکلاست تشکیل شده‌است. هنگامی که سلول‌های سرطانی به استخوان گسترش می‌یابند، در عملکرد این سلول‌ها اختلال ایجاد کرده و عملکرد آنها را مسدود یا تسریع می‌کنند. در این شرایط استخوان بیش از حد شکسته شده یا بیش از حد ساخته می‌شود. هر یک از این تغییرات می‌تواند موجب کاهش استحکام استخوان‌ها شود.

متن انگلیسی:
Metastasis to the bones can result from various types of cancer, including breast, prostate, lung, kidney, and thyroid cancers
ترجمه متن:
متاستاز به استخوان می‌تواند ناشی از انواع مختلفی از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پستان، پروستات، ریه، کلیه یا تیروئید باشد.

Ncbi

راه های تشخیص متاستاز استخوان

تشخیص متاستاز استخوان اغلب با تصویربرداری انجام می‌شود. در انواع مختلفی از تصویربرداری متاستاز استخوان قابل شناسایی است. پزشک ممکن است در عکس اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن، MRI، یا اسکن استخوان متوجه متاستاز سلول‌های سرطانی به استخوان شود.

عکس متاستاز استخوان

در عکس زیر مناطق تیره‌تر نشان‌دهنده ضایعه‌های توموری هستند که در استخوان تشکیل شده‌اند. تاریکی‌ها ممکن است نشانگر فعالیت ناهنجار سلول‌های سرطانی یا نفوذ سلول‌های سرطانی به استخوان باشند. این نواحی ممکن است منطقه تخریب استخوان یا تجمع آن‌ها باشد که می‌تواند منجر به ضعف استخوانی، درد، و شکستگی‌های استخوانی شود.

عکس متاستاز استخوان را مشاهده می کنید.عکس متاستاز استخوان را مشاهده می کنید.
در عکس متاستاز استخوان می‌بینید که تراکم آن به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود که متاستاز استخوان درمان ندارد؛ اما با استفاده از روش‌های درمانی مختلف قابل کنترل است. درمان‌های معمولی که در بیماران با متاستاز استخوان تجویز می‌شود عبارتند از:

  • رادیوتراپی
  • عمل جراحی
  • درمان‌های دارویی

داروهای استخوان‌ساز ممکن است به افراد مبتلا به متاستاز استخوان کمک کند. این داروها می‌توانند استخوان‌ها را تقویت کنند و درد ناشی از متاستاز استخوان را کاهش داده و همچنین نیاز به داروهای مسکن قوی را نیز کاهش دهند. داروهای ساخت استخوان نیز ممکن است خطر ابتلا به متاستاز استخوان جدید را کاهش دهد.

رادیوداروها برای افراد مبتلا به متاستاز استخوان متعدد تجویز می‌شود که به کنترل درد ناشی از متاستاز استخوان کمک می‌کنند. شیمی‌درمانی و هورمون تراپی نیز از دیگر درمان‌هایی است که برای متاستاز استخوان تجویز می‌شود.

راه های درمان متاستاز استخوان

راه‌های زیادی برای درمان درد ناشی از متاستاز استخوان وجود دارد. درمان به نوع سرطان و همچنین تعداد و محل متاستاز استخوان بستگی دارد. گاهی اوقات درمان مورد استفاده برای درمان سرطان اصلی (اولیه) به کاهش متاستاز کمک خواهد کرد. در موارد دیگر، داروهای ساخته شده برای جلوگیری از اثرات سرطان بر استخوان ممکن است برای فرد تجویز شود. علاوه بر این، برخی از درمان‌های موضعی مانند پرتودرمانی یا حتی جراحی نیز می‌توانند به تسکین درد در فرد کمک کنند.

داروهای ضددرد نیز برای کاهش درد بیمار بسیار مفید هستند. بسیاری از داروهای ضددرد به طور معمول برای درمان درد سرطان استفاده می‌شود. پزشک ممکن است برای جلوگیری از شکستگی‌های ممتد استخوان داروهایی تقویت استخوان برای فرد تجویز کند.

گاهی اوقات نیز ممکن است با تجویز پزشک در ناحیه تضعیف شده استخوان پین‌های فلزی برای افزایش استحکام جای‌گذاری شود. در مواردی نیز در صورت شکستگی و آسیب دیدن ستون فقرات ممکن است ماده‌ای که اصطلاحاً به آن سیمان استخوانی گفته می‌شود برای افزایش استحکام استخوان‌های این قسمت از بدن تزریق شود.

۱. درمان دارویی متاستاز استخوان

داروهایی که اغلب برای درمان مشکلات استخوانی در افراد مبتلا به متاستاز استخوان استفاده می‌شود عبارتند از:

  • داروهای بیس فسفونات
  • pamidronate (Aredia)
  • zoledronic acid (Zometa)
  • denosumab (Xgeva)

اکثر بیماران در ابتدا یک بار در ماه درمان دارویی می‌گیرند، اما اگر بهبودی در آنها مشاهده شود ممکن است بعداً دفعات درمان کمتر شود. درمان با یکی از این داروها می‌تواند به جلوگیری از وارد شدن آسیب بیشتر استخوان و حوادث مربوط به استخوان‌های ضعیف مانند شکستگی، هیپرکلسمی و فشرده سازی نخاع کمک کند. این درمان‌ها می‌توانند یک عارضه جانبی نادر اما جدی به نام استئونکروز فک (ONJ) داشته باشند.

در این عارضه پزشکان متوجه می‌شوند که بخشی از استخوان فک مرده است. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد یک زخم باز شود که بهبود نمی‌یابد یا موجب از دست دادن دندان در آن منطقه می‌شود.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات توصیه می‌شود که بهداشت دهان و دندان را با استفاده از نخ دندان و مسواک زدن رعایت کنید. علاوه بر آن از اهمیت معاینه منظم دندانپزشکی نیز غافل نشوید. عفونت‌های دهانی نیز اهمیت فراوانی داشته و هرگونه عفونت دندان یا لثه باید فوراً درمان شود.

۲. جراحی متاستاز استخوان

جراحی می‌تواند به تثبیت استخوانی که در معرض شکستن است کمک کند. در این موارد جراحان با استفاده از صفحات یا پین‌های فلزی استخوان را تثبیت می‌کنند. گاهی اوقات نیز ممکن است جراحی برای ترمیم استخوان شکسته یا جایگزینی مفصل‌ها انجام شود.

می‌خوای بدونی بهترین روش درمان متاستاز استخوان برای تو چیه؟ مشاوره بگیر.

۳. درمان خانگی متاستاز استخوان

درمان خانگی متاستاز استخوان معمولاً به تنهایی کارآمد نیست، اما روش‌هایی می‌تواند در کنار درمان‌های اصلی بهبود زندگی فرد را فراهم کند:

  • تغذیه سالم: مصرف غذاهایی که غنی از مواد مغذی از جمله فیبر، مواد معدنی، و ویتامین D است، می‌تواند به سلامت استخوان کمک کند.
  • ورزش منظم: فعالیت بدنی منظم و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و شنا می‌تواند به قوای استخوانی و عملکرد بدن کمک کند.
  • کاهش استرس: مدیریت استرس و روش‌های آرامش بخش مانند یوگا و مدیتیشن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

۴. طب سنتی برای درمان متاستاز استخوان

اگرچه طب سنتی در بسیاری از موارد عملکرد خوبی داشته و برای رفع بسیاری از مشکلات افراد موثر بوده است، اما در زمینه متاستاز استخوان بهتر است اولویت افراد استفاده از روش‌های درمانی کلینیکی و پیشرفته باشد. زیرا هرگونه تعلل در دریافت درمان در واقع به معنی این است که فرصت مناسب برای گسترش و افزایش را به سلول‌های سرطانی داده‌اید.

انواع متاستاز استخوان

گفته می‌شود که ستون فقرات شایع‌ترین محل برای متاستاز استخوان است. اما شیوع متاستاز استخوان در نواحی دیگری مانند استخوان لگن، استخوان ران، استخوان بازو، دنده‌ها و جمجمه نیز بالاست.

متاستاز استخوان ستون فقرات

ستون فقرات یکی از شایع‌ترین محل‌های متاستاز استخوان است. هنگامی که سرطان به استخوان‌های ستون فقرات گسترش می‌یابد، می‌تواند روی نخاع فشار آورد. این فشار در صورتی که به سرعت درمان نشود می‌تواند باعث بروز آسیب عصبی شود که ممکن است در نهایت به فلج شدن فرد منجر شود.

عوارض متاستاز استخوان

درد در استخوان‌ها، شکستگی‌های غیرعادی در استخوان، بی‌اختیاری ادرار، ضعف در اندام‌های حرکتی، بی‌اختیاری مدفوع، افزایش کلسیم خون، تهوع، استفراغ، یبوست و گیجی از عوارض و نشانه‌های متاستاز استخوان هستند.

راه های پیشگیری از متاستاز استخوان

از آنجا که سلول‌های سرطانی با استفاده از گردش خون متاستاز می‌کنند می‌توان گفت راه قطعی برای پیشگیری از متاستاز وجود ندارد اما درمان به‌موقع سرطان اولیه و همچنین ویزیت‌های منظم توسط پزشک متخصص می‌تواند متاستاز را در مراحل اولیه تشخیص دهد که در چنین شرایطی درمان‌های تجویزی نیز موثرتر خواهند بود. 

متاستاز استخوان می تواند مربوط به انواع مختلف سرطان باشد.متاستاز استخوان می تواند مربوط به انواع مختلف سرطان باشد.
بسته به محل مهاجرت سلول‌های سرطانی، متاستاز نام‌های مختلفی پیدا می‌کند.

ارتباط متاستاز استخوان با سرطان‌های دیگر

همان‌طور که اشاره کردیم متاستاز استخوان از سایر سرطان‌ها منشا می‌گیرد. مهم‌ترین انواع سرطان که منجر به متاستاز استخوان می‌شوند عبارتند از ریه، پروستات و سینه.

تاثیر متاستاز استخوان بر کیفیت زندگی

متاستاز می‌تواند باعث ایجاد محدودیت در برخی فعالیت‌های روزانه فرد شود. به عنوان مثال متاستاز استخوان می‌تواند موجب ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه فرد شود؛ زیرا استخوان‌های فرد ضعیف شده‌‌ و احتمال شکستگی در آنها بالاست. علاوه بر آن به دلیل عوارض این بیماری نظیر بی‌اختیاری ادرار و مدفوع یا تهوع، فرد ممکن است مشکلاتی برای فعالیت‌های خارج از منزل خود داشته باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مقاله به نکات مهمی پیرامون متاستاز استخوان و ویژگی‌های آن پرداختیم. در نهایت اما باید بدانید که متاستاز استخوان امری جدی بوده و باید نسبت به علائم آن هوشیار باشید؛ بنابراین در صورتی که علائم و نشانه‌های مداومی را تجربه کردید بهتر است در اولین فرصت توسط یک پزشک ویزیت شوید.

این مسئله به‌خصوص در افرادی که قبلاً سرطان داشته و حال سرطان آنها درمان شده است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این افراد باید بیشتر از سایرین نسبت به بروز نشانه‌های متاستاز استخوان هوشیار باشند و در صورت مشاهده علائم نگران‌کننده هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایند.

برای جلوگیری از متاستاز استخوان یا درمان آن باید با متخصص انکولوژی یا فوق تخصص ارتوپدی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر خون و سرطان آنلاین و همچنین دکتر ارتوپد آنلاین وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع