راهنمای درک پزشکی احیا کننده – زندگی سالم را حفظ کنید


بازار داروهای ترمیمی در حال حاضر در حال رونق است. پیش بینی می شود ارزش جهانی آن تا سال 2025 به 48.97 میلیارد دلار برسد.

تا به حال در مورد این نوع دارو نشنیده اید؟ مطمئن نیستید چیست یا گزینه خوبی برای شماست؟

اگر سوالی در مورد آن دارید، به جای درستی آمده اید. در زیر همه چیزهایی که باید بدانید توضیح داده شده است.

طب احیا کننده چیست؟

مرد-سیستم اسکلتی-عضلانی-به سمت بالاتمرکز اصلی طب ترمیمی جایگزینی بافت ها و/یا اندام های آسیب دیده است. چه آسیب ناشی از ضربه، بیماری یا یک مشکل مادرزادی باشد، این نوع دارو به جای درمان علائم، به دنبال ریشه‌یابی مشکل است.

پزشکانی که در این طب تخصص دارند از روش های مختلفی برای درمان بیماران استفاده می کنند، از مهندسی بافت و درمان های سلولی گرفته تا دستگاه های پزشکی خاص و حتی تشکیل اندام های مصنوعی.

در این مرحله، این نوع پزشکی یک حوزه عمل نسبتاً جدید است. با این حال، به سرعت در حال رشد است، زیرا کارشناسان همچنان به توسعه فناوری جدید و یافتن راه‌های مختلف برای مهار خواص درمانی و بازسازی طبیعی بدن خود ادامه می‌دهند.

انواع طب احیا کننده

پس زمینه سلول آلیچهار شاخه اصلی پزشکی بازساختی وجود دارد. آنها به شرح زیر است:

1. اندام های مصنوعی و دستگاه های پزشکی

بسیاری از محققان و پزشکان علاقه خاصی به ایجاد اندام های مصنوعی و دستگاه های پزشکی دارند.

این ابزارها می توانند به بیمارانی که با نقایص مادرزادی که بر عملکرد اندام تأثیر می گذارد، دست و پنجه نرم می کنند، کمک کنند. به عنوان مثال، ایجاد مثانه مصنوعی رشد یافته از سلول های خود بیمار می تواند یک گزینه انقلابی برای بیماران اسپینا بیفیدا باشد که نمی توانند به تنهایی مثانه خود را کنترل کنند.

2. مهندسی بیومواد و بافت

بسیاری از متخصصان نیز بر ایجاد بافت های جدید تمرکز کرده اند. به عنوان مثال، تمرکز قابل توجهی بر روی توسعه بافت سالمی است که می تواند جایگزین بافت قلب بیمار در بیماران نیازمند پیوند قلب شود.

پزشکان می‌توانند به جای اینکه برای یک قلب کاملاً جدید منتظر بمانند (و خطر دریافت نکردن آن را به موقع داشته باشند)، می‌توانند بافت آسیب‌دیده را جایگزین کنند و به بیمار کمک کنند بدون انجام پیوند، بهبود یابد.

3. سلول درمانی

سلول درمانی شامل استفاده از سلول های بنیادی برای بازسازی سلول ها و بافت های آسیب دیده در بدن است. این کمک می کند تا تمام اندام ها و سیستم های عملکرد در بهینه ترین حالت حفظ شوند.

درمان های سلولی این پتانسیل را دارد که به بیماران مختلفی از جمله بیمارانی که با بافت آسیب دیده ناشی از ضربه فیزیکی یا بیماری سر و کار دارند، کمک کند.

4. اقدامات بالینی

بسیاری از این شاخه ها هنوز در مراحل اولیه و فقط آزمایشگاهی هستند. با این حال، شاخه‌های بالینی وجود دارند که تاکنون موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند.

به عنوان مثال، برخی از پزشکان از درمان هایی مانند پلاسمای غنی از پلاکت (یا به اختصار PRP) و پرولوتراپی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی استفاده می کنند.

پلاسمای غنی از پلاکت شامل خارج کردن خون از بدن و چرخاندن آن در یک سانتریفیوژ برای جدا کردن پلاکت ها و پلاسما از بقیه خون است. سپس پلاسما و پلاکت‌ها مجدداً به محل آسیب تزریق می‌شوند تا روند بهبودی تسریع شود.

پرولوتراپی شامل تزریق یک ماده تحریک کننده به ناحیه آسیب دیده است. این امر پاسخ التهابی بدن را تشدید می کند و باعث می شود منابع را به سمت محل آسیب دیده هدایت کند. در نتیجه، بدن سریعتر شروع به ترمیم نقطه آسیب دیده می کند.

فواید آن چیست؟

نورون ها-پالس های الکتریکیاین نوع دارو فواید بی شماری را ارائه می دهد. برای مثال، این پتانسیل را دارد که مشکل کمبود عضو اهداکننده را حل کند و می‌تواند به بیمارانی که قبلاً گزینه‌ای نداشتند کمک کند تا از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار شوند.

در کاربردهای بالینی خود، پزشکی بازساختی در حال حاضر نیز زندگی را تغییر می دهد. بسیاری از افراد در نتیجه این درمان ها بهبود قابل توجهی را تجربه می کنند.

برخی از مزایای خاص استفاده از آن برای بهبود جراحات و دردهای مزمن شامل موارد زیر است:

  • بهبودی سریعتر
  • کاهش درد
  • افزایش عملکرد و دامنه حرکتی
  • بهبودی سریعتر

درمان های ترمیمی همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به آسیب های بعدی کمک کند. انعطاف پذیری بافت ها را افزایش می دهد و آنها را کمتر در معرض آسیب قرار می دهد.

آیا برای شما مناسب است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است کسی بخواهد درمان های ترمیمی را امتحان کند. آیا به طور خاص برای شما مناسب است؟

افراد زیر به طور کلی بهترین کاندیدها برای این نوع درمان هستند:

  • کسانی که درد یا جراحات خفیف تا متوسط ​​دارند
  • کسانی که به طور کلی در سلامت کامل هستند
  • کسانی که از سایر گزینه های درمانی تسکین پیدا نکرده اند
  • کسانی که مایل به شرکت در یک برنامه بهبودی چند وجهی هستند

این نکته آخر اهمیت ویژه ای دارد. درمان‌های ترمیمی بسیار مؤثر هستند، اما زمانی که با درمان‌های دیگر مانند فیزیوتراپی ترکیب شوند، بهترین نتیجه را خواهند داشت. بدون این روش های تکمیلی، مشاهده پیشرفت های قابل توجه دشوارتر خواهد بود.

نکاتی برای یافتن متخصص طب احیا کننده

در این مرحله، ممکن است علاقه مند به دریافت اطلاعات پزشکی ترمیمی بیشتر باشید و سعی کنید متخصصی را در نزدیکی خود پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند.

اگر می خواهید تحت هر نوع درمان احیا کننده قرار بگیرید، باید مطمئن شوید که با یک متخصص واجد شرایط کار می کنید. در اینجا چند سوال خوب برای یافتن چنین شخصی وجود دارد:

  • چه نوع آموزشی دیده اید؟
  • آن آموزش را از کجا دیدید؟
  • چه مدت است که این نوع پزشکی را تمرین می کنید؟
  • چند بیمار را دیده اید که آسیب هایی مانند من داشته باشند؟
  • چه نوع نتایجی را می توانم انتظار داشته باشم؟
  • چقدر طول می کشد تا نتایج را ببینم؟
  • آیا می توانید مرجعی از بیماران گذشته ارائه دهید؟

از پاسخ این سوالات برای کمک به تصمیم گیری خود استفاده کنید. در طول جستجوی خود وقت بگذارید و برای یافتن بهترین فرد برای این شغل صبر و حوصله به خرج دهید.

امروز درباره پزشکی احیا کننده بیشتر بدانید

اکنون که در مورد طب بازساختی بیشتر می دانید، نظر شما چیست؟ آیا به نظر می رسد چیزی است که می تواند برای شما مفید باشد؟

اگر علاقه مند به استفاده از درمان های ترمیمی برای کمک به بهبود آسیب یا کاهش درد هستید، حتما نکات ذکر شده در بالا را در نظر داشته باشید. آنها به شما کمک می کنند تا متخصصی را پیدا کنید که مناسب شما باشد و بتواند مراقبت های لازم را برای شما فراهم کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سلامت و پزشکی، امروز به بخش سلامت سایت ما مراجعه کنید. انواع بینش مفید را در آنجا خواهید یافت که به شما در اتخاذ بهترین تصمیمات در مورد مراقبت های بهداشتی کمک می کند.