داروی فلوواستاتین در چه مواردی تجویز می شود؟ نحوه مصرف و عوارض آن


داروی فلوواستاتین از دسته داروهای استاتین است که برای کاهش میزان کلسترول بد خون و تری گلیسیرید و افزایش میزان کلسترول خوب تجویز می‌شود. این دارو روند تولید پلاک و رسوب چربی در عروق خونی را کاهش می‌دهد و برای پایین آوردن احتمال حوادث قلبی در بیماران قلبی عروقی برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۰ سال توصیه می‌شود. به‌منظور آشنایی با قرص فلوواستاتین، کاربرد، مزایا و عوارض این دارو این مطلب را تا انتها بخوانید.

اگر قصد دارید برای کاهش چربی خون از این قرص استفاده کنید، حتما پیش از مصرف با متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی هم استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

داروی فلوواستاتین چیست؟

فلوواستاتین داروی درمان کلسترول بالا و جلوگیری از مشکلات قلبی است که سطح کلسترول بد خون یعنی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را پایین می‌آورد و کلسترول خون را افزایش می‌دهد. به‌علاوه اینکه مصرف این دارو می‌تواند میزان تری گلیسیرید خون را هم پایین بیاورد.

از دیگر کاربردهای داروی فلوواستاتین می‌توان به کاهش گرفتگی عروق خونی شریانی و درمان بیماری ارثی هیپوکلسترولمی هتروزیگوت در کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله اشاره کرد. در این بیماری بدن نمی‌تواند کلسترول را به شکل طبیعی دفع کند. پزشک برای پایین آوردن میزان کلسترول بد خون همراه با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن مصرف قرص فلوواستاتین را تجویز می‌کند.

نحوه مصرف داروی فلوواستاتین

مصرف داروی فلوواستاتین و دوز مصرفی آن تنها باید با تجویز پزشک باشد، مصرف خودسرانه یا بی‌رویه بیشتر از دوره درمان یا قطع دارو زودتر از موعد مجاز نیستند. معمولا علاوه بر نحوه مصرف قرص فلوواستاتین پزشک رژیم غذایی کم چرب، فاقد شکر و چربی را به بیمار توصیه می‌کند. با بروز اولین علائم چربی خون ممکن است پزشک این دارو یا دیگر داروها را تجویز کند.

این دارو باید دقیقا هر شب یا هر روز سر ساعت مشخصی همراه غذا یا بدون غذا مصرف شود. معمولا مصرف نوشیدنی‌های الکلی طی دوره درمان با این قرص توصیه نمی‌شود چرا که ریسک ابتلا به آسیب کبدی را بیشتر می‌کند. میزان دوز مصرفی هم بسته به بیمار، وضعیت بیماری و میزان اثرگذاری قرص متفاوت خواهد بود.

اگر در مورد نحوه مصرف این دارو سوال دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید یا از مشاوره دارویی در استفاده کنید.

نمی‌دونی این قرص رو تا کی باید مصرف کنی؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

متن انگلیسی:
Do not open the capsule before taking it. Swallow the extended-release tablet whole. Do not crush, break, or chew it
ترجمه متن:
قبل از مصرف کپسول را باز نکنید. قرص پیوسته رهش (طولانی اثر) را به طور کامل قورت دهید. از خرد کردن، شکستن یا جویدن آن خودداری کنید.

mayoclinic

موارد مصرف قرص فلوواستاتین

عملکرد اصلی قرص فلوواستاتین، کنترل آنزیم ردوکتاز ۳ـ هیدروکسی ۳ـ متیل گلوتاریل کوآنزیم است که کار اصلی را در تولید کلسترول کبدی ایفا می‌کند. اگر چربی خون در آزمایش بالا باشد، باید برای درمان آن اقدام کرد. داروی فلوواستاتین از بیماری‌هایی مثل تصلب شرایین و گرفتگی عروق خونی ناشی از مسدودشدن رگ‌‌های خونی به خاطر چربی جلوگیری می‌کند.

از دیگر کاربردهای این دارو می‌توان به جلوگیری از بیماری‌های عروق خونی و قلبی و درمان ناراحتی قلبی در بیمارانی نام برد که ریسک بیماری قلبی در آن‌ها بالاست. در مجموع موارد مصرف قرص فلوواستاتین به‌طور خلاصه عبارتند از:

  • آترواسکلروزیس (تصلب شراین) (آترواسکلروز چیست؟)
  • هایپرکلسترولمی فامیلی هتروژن در کودکان
  • کاهش کلسترول تام، آپوپروتئینB
  • کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HD
  • جلوگیری ثانویه از وقایع کرونری

متن انگلیسی:
Fluvastatin is used together with a proper diet to lower high cholesterol and triglycerides (fats) in the blood
ترجمه متن:
از موارد مصرف داروی فلوواستاتین می‌توان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید (چربی) بالا در خون اشاره کرد که همراه با رژیم غذایی تجویز می‌شود.

mayoclinic

مصرف فراورده‌های حاوی استاتین باعث افزایش کالری دریافتی می‌شود.
مصرف فراورده‌های حاوی استاتین باعث افزایش کالری دریافتی و درنتیجه وزن بیشتر می‌شود.

‏دوز مصرفی فلوواستاتین

دوز مصرفی فلوواستاتین در بیماران مختلف متفاوت است و باید طبق تجویز پزشک یا برچسب توضیحات روی دارو مصرف شود. معمولا هم دوز مصرفی فقط با دستور پزشک قابل تغییر خواهد بود. بسته به اینکه قرص فلوواستاتین برای چه بیماری تجویز شده است تعداد قرص‌های مصرفی در هر روز، فاصله بین هر دوز و طول مدت دوره درمان متفاوت خواهد بود.

برای درمان کلسترول بالا و پایین آوردن چربی خون سریع در بزرگسالان روزی یکبار کپسول ۲۰-۴۰ میلی‌گرمی یا شاید دوبار در روز تجویز می‌شود و برای کودکان ۱۰ تا ۱۶ سال هم روزی یکبار کپسول ۲۰ میلی‌گرم خواهد بود.

در کودکان کوچک‌تر از ۱۰ سال هم دوز و نحوه مصرف را پزشک بسته به بیمار تعیین می‌کند. دوز مصرفی قرص فلوواستاتین هم روزی یکبار با دوز ۸۰ میلی‌گرم برای بزرگسالان، روی یکبار دوز ۸۰ میلی‌گرم برای کودکان ۱۰ تا ۱۶ ساله خواهد بود. نحوه و دوز مصرفی بچه‌های زیر ۱۰ سال را نیز پزشک تشخیص می‌دهد.

عوارض جانبی داروی فلوواستاتین

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی داروی فلوواستاتین واکنش آلرژیک است که به شکل زیر بروز پیدا می‌کند:

  • ورم زیرپوستی
  • تنگی نفس
  • ورم صورت، لب، دهان یا گلو

در موارد نادر ممکن است فرد دچار اختلال بافت عضلانی اسکلتی شود که در نتیجه آن کلیه‌ها از کار می‌افتند. در صورت مشاهده علائمی مثل درد بدون دلیل، ضعف و حساسیت همراه با تب، خستگی غیرعادی یا ادرار تیره رنگ بعد از مصرف قرص فلوواستاتین حتما به پزشک مراجعه کنید. عوارض جانبی داروی فلوواستاتین که در صورت مشاهده باید جدی بگیرید:

  • ضعف عضلانی باسن، شانه‌ها، کمر و گردن
  • دشواری در تکان دادن و بالا آوردن دست‌ها، یا سخت ایستادن
  • نشانه‌های مشکل کلیوی مثل کم شدن ادرار یا عدم دفع ادرار، دفع ادرار سخت یا دردناک؛ ورم پاها یا قوزک پا؛ احساس خستگی و تنگی نفس
  • مشکلات کبدی مثل درد در قسمت فوقانی شکم، کاهش اشتها، خستگی، مدفوع تیره، زرد شدن پوست یا چشم‌ها
  • درد معده
  • حالت تهوع
  • سوءهاضمه

اگر نگران عوارض جانبی این دارو هستی، برای کاهش کلسترول مشاوره بگیر.

‏منع مصرف و موارد احتیاط قرص فلوواستاتین

درست است که داروی فلوواستاتین برای جلوگیری و مهار چربی بد خون تجویز می‌شود اما در برخی افراد منع مصرف این دارو وجود دارد. درصورتی که شرایط زیر را دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سابقه سوءمصرف الکل
  • بیماری زمینه‌ای
  • سابقه ابتلا به دیابت یا بیماری کبدی در خانواده
  • افرادی که از اختلال کلیوی یا غدد درون ریز رنج می‌برند.
  • افت فشار خون (هیپوتاسیون)
  • کم کاری تیروئید
  • افرادی که عمل جراحی سنگین داشتند.
  • بیماران با سابقه آسیب‌دیدگی شدید یا تروما
  • بیماران با مشکل اختلال متابولیک
  • بیمارانی که عفونت خونی شدید دارند.
  • بیماران کبدی

‏مصرف داروی فلوواستاتین در بارداری

مصرف قرص فلوواستاتین به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود چرا که برای جنین خطرناک است و آسیب می‌رساند و باعث مشکلات بارداری می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که خانم‌هایی که فلوواستاتین مصرف می‌کنند در طول دوره درمان باردار نشوند. می‌توانید درباره روش‌های پیشگیری از بارداری امن در طول مدت درمان با این دارو با پزشک خود مشورت کنید. خانم‌هایی هم که در طول دوره مصرف باردار می‌شوند باید بلافاصله مصرف را متوقف کنند و به دکتر اطلاع بدهند.

مصرف داروی فلوواستاتین در شیردهی

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف داروی فلواستاتین در شیردهی اثر زیانباری روی نوزاد می‌گذارد. بنابراین به خانم‌های شیرده توصیه می‌شود که در طول مدت مصرف این دارو از تغدیه نوزاد با شیر مادر خودداری کنند یا از پزشک بخواهند که داروی جایگزینی برای فلوواستاتین تجویز کند.

مصرف قرص فلوواستاتین به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.
مصرف قرص فلوواستاتین به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود چرا که برای جنین خطرناک است و آسیب می‌رساند.

اختلالات دارویی فلوواستاتین

درصورتی که همزمان با فلوواستاتین داروی دیگری مصرف می‌کنید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید تا احتمال اختلالات دارویی فلوواستاتین به حداقل برسد. مصرف داروهای زیر همزمان با قرص فلوواستاتین به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود:

  • سیکلوسپورپن، جمفیبروزیل، آنتی بیوتیک های ماکرولیدی (اریترومایسین) و نیاسین
  • سایمتیدین، سیکلوسپورین، فلوکونازول، امپرازول و رانیتیدین
  • دیکلوفناک، دیگوکسین و گلی بوراید و هیدانتوئین
  • ریفامپین
  • وارفارین
  • کلستیرامین
  • تداخلات با تست های آزمایشگاهی

‏اطلاعات دارویی فلوواستاتین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی فلواستاتین را مشاهده کنید.

شکل دارویی عوارض تداخل دارویی
کپسول ۲۰ میلی‌گرم سردرد سایر داروهای کلسترول
کپسول ۴۰ میلی‌گرم اسهال داروهای آنتی بیوتیک
قرص ۸۰ میلی‌گرم درد خفیف معده داروهای ضد قارچ
درد در سینوس‌ها داروهای دیابت
سخت خوابیدن داروی تشنج
تنگی نفس داروی درمان اسید اضافی معده یا زخم معده
بدن درد بی‌دلیل
ادرار دردناک
درد مفاصل
کاهش میل جنسی
تغییرات خلقی
اطلاعات دارویی فلوواستاتین

اشکال دارویی فلوواستاتین

داروی فلوواستاتین به دو شکل خوراکی قرص و کپسول در دوز ۸۰ میلی‌گرمی برای قرص و ۲۰ و ۴۰ گرمی برای کپسول تولید می‌شود.

مکانیسم عملکرد داروی فلوواستاتین

مکانیسم عملکرد داروی فلوواستاتین در کاهش چربی بد خون این است که میزان HDL پلاسما را افزایش می‌دهد و با کاهش میزان کلسترول، گیرنده‌های LDL را القا می‌کند و در نتیجه کلسترول و چربی ناسالم بیشتری از پلاسما دفع می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

فلوواستاتین دارویی از دسته استاتین‌ها است که میزان کلسترول تولیدی کبد را پایین می‌آورد، البته اگر همراه با تغییر سبک زندگی، ورزش، رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن همراه شود. مهم‌ترین نکته در مصرف این دارو رعایت نحوه و دوز مصرفی مطابق با تجویز پزشک است. حتما پیش از شروع دوره مصرف، پزشک را از بیماری احتمالی یا سایر داروهای مصرفی مطلع کنید.

زیاده‌روی در دوز مصرفی فلوواستاتین خطر مسمومیت دارویی دارد. اگر فراموش کردید که دوز را سروقت بخورید بلافاصله بعد از اینکه یادتان آمد حتما دوز از دست رفته را میل کنید، اما اگر با وعده بعدی مصرف تداخل پیدا می‌کند دوز مصرف نشده را رها کنید و برنامه را طبق روال ادامه دهید. نیازی هم نیست که به جای دوز فراموش شده، نوبت بعدی دو برابر قرص بخورید.

قرص فلوواستاتین با خیلی از داروها تداخل دارویی دارد و مصرف همزمان آن با برخی داروها باعث بروز مشکلات عضلانی جدی می‌شود. یادمان نرود که اثرگذاری این قرص زمانی تکمیل می‌شود که با رژیم غذایی کنترل شده، پرهیز از غذاهای چرب، کاهش وزن و حذف الکل از رژیم غذایی همراه شود. در صورتی که علائم مشابه دارید می‌توانید از مشاوره آنلاین و پزشکان متخصص کمک بگیرید.

قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی مشورت کنید و سر خود دارو را مصرف نکنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی با داروسازان حرفه‌ای استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص قلب و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی وجود دارد.

‌ مراقب سلامتی شماست!



منبع