کلوئید گوش چه نشانه هایی دارد؟ چگونه آن را از بین ببریم؟


کلوئید گوش بافت‌ لاستیکی و فیبری مانند است که بعد از آسیب و ضربه یا حتی پس از سوراخ کردن گوش، ایجاد می‌شود. کلوئیدها می‌توانند در لاله گوش و غضروف بالای گوش ایجاد شوند و رنگ‌های متفاوتی از رنگ پوست تا صورتی و قهوه‌ای تیره داشته باشند.

در بعضی موارد بااحساس خارش یا درد همراه هستند و با رشد زیاد، باعث انحراف گوش یا تغییر شکل آن می‌شوند. اما علت اصلی ایجاد کلوئید گوش چیست؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی علل و روش درمان آن بپردازیم. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این عارضه چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ با چه روش‌هایی درمان می‌شود؟ در صورت عدم درمان چه اتفاقی میفتد؟

کلوئید گوش چیست؟

زمانی که زخم یا جراحتی روی گوش ایجاد می‌شود، سلول‌های بدن تلاش می‌کنند تا جای آن را ترمیم کنند. در حالت عادی بافت طبیعی پوست روی زخم ایجادشده و بعد از هفته‌ها، جای زخم به حالت قبل برمی‌گردد.

اما در بعضی موارد، بافتی فیبری‌مانند به نام اسکار برای بهبود زخم با تولید بیش‌ازحد بافت، توده‌ای بزرگ‌تر از زخم به نام کلوئید لاله گوش یا گوشت اضافه گوش به وجود می‌آورد. بافت کلوئیدی ساختار طبیعی گوش را به هم می‌ریزد و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. کلوئیدها شکل و اندازه‌های مختلفی دارند و کلوئید روی لاله گوش، بیشتر شکل گرد و جامد دارد. متأسفانه کلوئیدهای لاله گوش بسیار سرسخت‌اند و اغلب بعد از درمان، دوباره رشد می‌کنند. ترکیب چندین نوع روش درمانی شانس حذف دائمی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس آکادمی پوست آمریکا (AAD) در سایت medicalnewstoday:

 بر خلاف انواع دیگر اسکارهای برجسته، کلوئیدها معمولاً بزرگتر از زخم اصلی هستند.

همه‌گیرشناسی کلوئید گوش

  • رنگ پوست: افرادی که پوست تیره‌تری دارند، 15 تا 20 برابر بیشتر به کلوئید مبتلا می‌شوند.
  • ژنتیک: اگر یکی از اعضای خانواده این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به کلوئید بیشتر است.
  • سن: کلوئید در افراد زیر 30 سال شایع‌تر است.
  • سوراخ گوش: پیرسینگ یا سوراخ در گوش احتمال ایجاد گوشت اضافه گوش را افزایش می‌دهند.
چه کسانی به کلوئید گوش مبتلا می‌شوند؟
کلوئیدها می‌توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند، اما اغلب پس از سوراخ کردن گوش ایجاد می‌شوند.

علائم کلوئید گوش

کلوئید لاله گوش به‌آرامی رشد می‌کند و ممکن است 3 تا 12 ماه طول بکشد تا متوجه حضور آن شوید. بافت اسکار نیز حس متفاوتی با پوست اطراف گوش دارد؛ ممکن است نرم و لطیف یا محکم و انعطاف‌پذیر باشد. سایر علائم بافت کلوئیدی گوش عبارت‌اند از:

  • همراه با احساس خارش پوست، درد و قرمزی
  • همان‌طور که رشد می‌کند رنگ آن‌ها تیره‌تر می‌شود (صورتی، قرمز، بنفش یا قهوه‌ای).
  • ساختار دایره‌ای یا بیضی

علائم روان‌شناختی: کلوئیدهای گوش ممکن است باعث شوند که شما نسبت به‌ظاهر خود احساس ناخوشایندی داشته باشید و استرس عاطفی، اضطراب یا افسردگی را تجربه کنید.

کلوئید روی گوش معمولاً با گوش ‌درد یا عفونت لاله گوش همراه نیست. بااین‌حال با لمس آن ممکن است احساس خارش یا حساسیت داشته باشید؛ مخصوصاً زمانی که در حال رشد هستند (اگر به‌طور تصادفی به لباس شما ساییده شوند، ممکن است تحریک شوند).

چه زمانی برای بررسی نشانه های گوشت اضافه گوش به متخصص مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه بروز علائم کلوئید گوش روند آرامی را طی می‌کند، اگر علائم شما شدید است یا به‌مرور بدتر می‌شود، باید برای بررسی و درمان به دکتر پوست یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی و دکتر پوست وجود دارد.

علل ایجاد کلوئید لاله گوش

کلوئید گوش به دلیل تشکیل بیش‌ازحد بافت اسکار ناشی از آسیب پوستی ایجاد می‌شود. کلوئید زمانی که رشد بیش‌ازحد بافت گرانولاسیون (کلاژن نوع 3) با کلاژن نوع 1 جایگزین شود، بیشتر از مرزهای زخم اصلی رشد می‌کنند و به‌صورت اسکار برجسته ظاهر می‌شوند. یک کلوئید می‌تواند از هر نوع آسیبی به پوست شما ایجاد شود، مانند موارد زیر:

  • زخم یا جراحت
  • پیرسینگ و سوراخ کردن لاله گوش
  • سوختن بخشی از گوش
  • خراش و آسیب بافتی
  • خال‌کوبی غیربهداشتی
  • آکنه و جوش
  • بیماری آبله مرغان
  • اسکارهای ایجادشده بعد از جراحی
  • نیش حشرات

بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2016:

سوراخ کردن گوش شایع‌ترین دلیل ایجاد کلوئید گوش در افرادی است که مستعد تشکیل آن هستند. پشتی فلزی گوشواره ممکن است مسئول بروز مکرر کلوئیدها در لاله گوش باشد.

آبله مرغان یکی از دلایل ایجاد کلوئید است.
آبله مرغان یکی از دلایل ایجاد کلوئید است.

کلوئید گوش بیشتر چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

کلوئید یکی از بیماری های لاله گوش است که در افراد دارای رنگ‌دانه پوست تیره‌تر، ازجمله افراد آفریقایی -آمریکایی، آسیایی و اسپانیایی، بیشتر رخ می‌دهد و اکثر آن‌ها پس از سن بلوغ کلوئید را در بدن خود مشاهده می‌کنند. بافت اضافه گوش ممکن است با احساس خارش یا ناراحتی همراه باشد، اما خوش‌خیم و قابل‌درمان است.

تشخیص کلوئید گوش

کلوئید روی گوش به‌راحتی قابل‌تشخیص است. پزشکان با یک معاینه فیزیکی ساده از گوش  می‌توانند بروز آن را تشخیص دهند و معمولاً برای تشخیص کلوئید گوش نیازی به آزمایش ندارید. بااین‌حال، اگر متخصص پوست یا دکتر گوش شما نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد، ممکن است بیوپسی پوست را توصیه کند. از طریق بیوپسی پوست، می‌توان مطمئن شد که بافت اسکار رشد کرده در گوش به دلیل بیماری شبیه به کلوئید مانند درماتوفیبروسارکوم پروتوبرانس (نوعی سرطان پوست) نباشد.

درمان کلوئید گوش

درمان گوشت اضافه گوش تا حدی دشوار است. زیرا کلوئید به درمان مقاوم است و ممکن است به‌طور کامل از بین نرود یا دوباره در گوش ظاهر شود. همچنین امکان دارد استفاده از یک روش درمانی که برای یک فرد مؤثر است، برای فرد دیگری مؤثر نباشد. به همین دلیل بیشتر متخصصان ترکیبی از چند روش درمانی مختلف را توصیه می‌کنند.

۱. دارو برای درمان کلویید گوش

یکی از روش‌های درمانی مؤثر، تزریق کورتیکواستروئید است. کورتیکواستروئید نوعی دارو برای کوچک‌شدن و کاهش علائم کلوئید است که به‌صورت مستقیم به بافت اسکار تزریق می‌شود. این روش هر سه تا شش هفته یک‌بار تکرار می‌شود تا زمانی که به از بین رفتن کلوئید گوش کمک کند. عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای تزریقی نازک شدن پوست و افزایش قطر عروق خونی در ناحیه تزریق‌شده هستند.

با توجه به تحقیقات آکادمی پوست آمریکا:

 حدود 50 تا 80 درصد کلوئیدها پس از درمان با تزریق کورتیکواستروئید کوچک می‌شوند. بااین‌وجود بسیاری از افراد بعد از پنج سال عود مجدد را تجربه می‌کنند.

۲. لیزر درمانی برای کلوئید گوش

درمان با لیزر می‌تواند اندازه کلوئیدها را کاهش داده و رنگ آن را محو کند. لیزر درمانی معمولاً همراه با روش دیگری انجام می‌شود (مانند پرتودرمانی).

در پرتودرمانی، پس‌ازاینکه پزشک کلوئید را از گوش خارج کرد، از پرتوهای قوی برای جلوگیری از برگشت آن استفاده می‌کند. این روش درمانی درمان ممکن است بلافاصله یا یک هفته بعد از انجام روش درمانی دیگر، انجام شود.

۳. سرما درمانی برای کلوئید گوش

در این روش سرمای شدید روی کلوئید لاله گوش شما اعمال می‌شود تا آن را منجمد کند و از بین ببرد. یکی از روش‌ها استفاده از نیتروژن مایع برای منجمد کردن کلوئیدهای گوش است که دارای میزان موفقیت بالا و میزان عود کم است.

سرما درمانی معمولاً روی کلوئیدهای کوچک‌تر و کلوئیدهای تازه تشکیل‌شده نتیجه بیشتری دارد و به کاهش اندازه و استحکام بافت کلوئید کمک می‌کند. در سرما درمانی متخصص پوست کلوئید را از داخل به بیرون منجمد می‌کند و اگر با تزریق استروئید ترکیب شوند، بهترین نتیجه را دارد.

سرما درمانی معمولاً روی کلوئیدهای کوچک‌تر نتیجه بیشتری دارد و می‌تواند به کاهش اندازه و سختی کلوئید کمک کند.
سرما درمانی معمولاً روی کلوئیدهای کوچک‌تر نتیجه بیشتری دارد و می‌تواند به کاهش اندازه و سختی کلوئید کمک کند.

۴. پماد برای درمان کلوئید گوش

یکی از پمادهای مؤثر برای کمک به کاهش التهاب و درمان اسکار گوش، کرم‌های رتینوئید تجویزی توسط پزشک متخصص هستند. رتینوئیدها می‌توانند به بهبود ظاهر، اندازه و علائم کلوئیدها (به‌ویژه خارش آن‌ها) کمک کنند.

۵. عمل جراحی برداشتن کلوئید گوش

یکی دیگر از روش‌های درمانی برای برداشتن اسکارهای کلوئیدی، عمل جراحی با بی‌حسی موضعی در کلینیک یا مطب پزشک است. این روش در دو مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله 1 – یک فلپ کوچک از پوست را در اطراف لبه کلوئید بلند می‌کنند و بافت اسکار غیرطبیعی را با جراحی برمی‌دارند.
  • مرحله 2 – پوست با ظرافت بریده و تا می‌شود تا نقص بافتی را بپوشاند و با بخیه‌های ظریف ترمیم می‌شود. در برخی موارد، جراحی باعث ایجاد اسکار کلوئیدی بزرگ‌تر می‌شود، زیرا این عمل زخم جدیدی ایجاد می‌کند. جراح ممکن است تصمیم بگیرد که قبل از بخیه زدن، برای کاهش خطر عود داروی استروئیدی تزریق کند. در انتها نیز بخیه‌ها در کمتر از یک هفته برای جلوگیری از ایجاد واکنش آلرژیک به مواد بخیه برداشته می‌شوند.

تزریق کورتیکواستروئید یا روش کرایوتراپی به جلوگیری از بازگشت کلوئید کمک می‌کند.

۶. درمان خانگی کلوئید گوش

درحالی‌که هیچ درمان خانگی ثابت‌شده‌ای برای حذف کامل کلوئید لاله گوش وجود ندارد، چند روش درمانی هستند که می‌توانید به کاهش علائم ظاهری آن‌ها کمک کنند.

  • ژل‌های سیلیکونی: تحقیقات نشان می‌دهند که ژل‌های سیلیکونی می‌توانند آسیب بافتی را بهبود ببخشند و رنگ کلوئیدها را محو کنند. 34 درصد از اسکارهای برجسته پس از استفاده روزانه از ژل سیلیکونی مسطح‌تر شده‌اند.همچنین ژل سیلیکونی می‌تواند به جلوگیری از تشکیل مجدد کلوئید کمک کند، به همین دلیل پزشکان استفاده از آن را پس از عمل جراحی توصیه می‌کند.
  • عصاره پیاز: عصاره پیاز می‌تواند اندازه و علائم زخم‌های برجسته را کاهش دهد.
  • عصاره سیر: این روش در برخی از افراد به کاهش التهاب اسکارهای گوش کمک کرده است. اما همچنان دلیل قطعی برای کارایی آن وجود ندارد.

آیا می توان کلوئید گوش را تخلیه کرد؟

کلوئید گوش نوعی بافت اسکار است و چرکی یا مایعی درون آن وجود ندارد. به همین دلیل تلاش برای تخلیه کلوئید گوش می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و با ایجاد آسیب بافتی، باعث عفونت شود.

برای درمان کلوئید گوش به چه دکتری مراجعه کنیم؟

خوشبختانه کلوئید لاله گوش یک توده خوش‌خیم است و منجر به سرطان پوستی نمی‌شود. اما برای رفع ظاهری آن می‌توانید به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر پوست و مو مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر پوست و مو می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی یا سایر پزشکان وجود دارد.

عوارض ایجاد گوشت اضافه گوش

به‌طورکلی عوارض کمی برای اسکارهای کلوئیدی وجود دارد. اما با توجه به شکل ظاهری و مکان قرارگیری آن‌ها بر روی گوش، می‌توانند ناراحتی روحی به همراه داشته باشند. همچنین در برخی افراد احساس خارش، قرمزی و التهاب هم گزارش‌شده است که خوشبختانه، گزینه‌های درمانی زیادی در پیش روی افراد قرار دارد که می‌توانند برای کمک به حذف کلوئید از آن‌ها استفاده کنند.

آیا کلوئید گوش مسری است؟

کلوئیدها مسری نیستند. زیرا ویروس یا باکتری آن‌ها را ایجاد نمی‌کند؛ بلکه نوعی بافت اسکار هستند که پس از ایجاد آسیب در لاله گوش ایجاد می‌شوند.

عکس کلوئید گوش

عکس زیر، تصویری از کلوئید گوش در یک بیمار واقعی است.

کلوئیدها می‌توانند دردناک یا خارش‌دار باشند اما معمولا برای سلامتی فرد خطرناک نیستند.
کلوئیدها می‌توانند دردناک یا خارش‌دار باشند اما معمولا برای سلامتی فرد خطرناک نیستند.

پیشگیری از تشکیل گوشت اضافه در گوش

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد کلوئید لاله گوش، جلوگیری از ایجاد هرگونه آسیب به گوش است. این نکات را دنبال کنید تا خطر ایجاد کلوئید را کاهش دهید:

  • مراقبت‌های قبل و بعد از سوراخ کردن گوش: اگر پوست اطراف پیرسینگ یا سوراخ گوش شما شروع به متورم شدن یا ایجاد درد کرد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • پرهیز استفاده از پشت گوشواره‌های فلزی: پشت گوشواره‌های پلاستیکی را جایگزین کنید.
  • زخم یا جراحت روی گوش: اگر گوش‌تان آسیب‌دیده است، حتماً برای جلوگیری از عفونت یا ایجاد اسکار از آن مراقبت کنید. می‌توانید از ژل سیلیکونی با مشورت پزشک خود، برای بهبود آثار زخم استفاده کنید.
  • سابقه ابتلا قبلی یا ژنتیکی: اگر قبلاً کلوئید داشتید یا یکی از اعضای خانواده شما به آن مبتلا شده است، قبل از انجام هرگونه سوراخ کردن، خال‌کوبی یا جراحی زیبایی، حتماً با متخصص پوست مشورت کنید.

سوالات متداول شما

در این قسمت، به سوالات پرتکرار شما درباره کلوئید گوش پاسخ می‌دهیم.

چه کسانی به کلوئید گوش مبتلا می شوند؟

افرادی که سوراخ گوش دارند، اصالتاً آسیایی، آفریقایی یا اسپانیایی هستند، سابقه خانوادگی کلوئید داشته و بین 10 تا 30 سال سن دارند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا هستند.

آیا درمان گوشت اضافه بعد از سوراخ کردن گوش امکان پذیر است؟

خوشبختانه، گزینه‌های درمانی زیادی در پیش روی افراد قرار دارد که می‌توانند برای کمک به حذف کلوئید از آن‌ها استفاده کنند.

بهترین پماد برای کلوئید گوش چیست؟

کرم رتینوئید که از مشتقات ویتامین A یا رتینول است، یکی از بهترین پمادها برای درمان گوشت اضافه گوش است.

در کدام نواحی بدن احتمال بیشتری برای ایجاد کلوئید وجود دارد؟

اسکارها بیشتر در قفسه سینه، شانه‌ها، چانه، گردن، ساق پا و گوش تشکیل می‌شوند.

کلوئید گوش چقدر ماندگار است؟

در حالت عادی به‌آرامی رشد می‌کند و حدود 3 تا 12 ماه طول می‌کشد تا قابل‌تشخیص شود. اگر درمان نشود ممکن است تا مدت زیادی ماندگار باشد.

آیا کلوئید گوش می تواند سرطانی و بدخیم باشد؟

خیر، کلوئیدها به سرطان تبدیل نمی‌شوند.

عواملی که می توانند احتمال بروز کلوئید را افزایش دهند کدام اند؟

هر نوع آسیب پوستی مانند نیش حشره، آکنه، تزریقات، سوراخ کردن گوش، سوختگی و خراش‌ها و برآمدگی‌های جزئی احتمال بروز کلوئید گوش را افزایش می‌دهند.

آیا ممکن است آکنه باعث کلویید گوش شود؟

کلوئیدها بافت اسکار هستند و معمولاً در اثر عواملی مانند سوختگی، پیرسینگ، آکنه یا سایر ضایعات کوچک ایجاد می‌شوند. کلوئید گوش معمولاً درد ندارد بااین‌حال با لمس آن ممکن است احساس خارش یا حساسیت داشته باشید.

آیا کلوئید خطرناک است؟

کلوئیدها ممکن است دردناک باشند اما برای سلامتی فرد خطرناک نیستند.

بعد از سوراخ کردن گوش چگونه گوشت اضافه را درمان کنیم؟

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان کلوئید وجود دارند که بعضی از آن‌ها شامل دارودرمانی، لیزر درمانی، سرمادرمانی و عمل جراحی می‌شوند. پزشک متخصص می‌تواند با توجه به علائم بافت اسکار شما، بهترین روش را پیشنهاد دهد.

راهنمای برای مراجعه به پزشک متخصص

کلوئید لاله گوش نواحی برجسته‌ای از پوست هستند که با بافت اسکار پوشانده شده‌اند و تنها برخی از افراد مستعد ابتلا به آن‌ها هستند. کلوئیدها ممکن است ناراحت‌کننده باشد و احساس نارضایتی در شما به وجود بیاورند، اما بر سلامت جسمانی شما تأثیری نخواهد گذاشت. به‌طورکلی می‌توانید آن را با درمان مداوم کنترل کنید.

جهت مشاوره آنلاین و معاینه توسط فوق تخصص پوست و دکتر گوش و حلق و بینی به وب‌سایت ما سر بزنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!

منابع: chop.edu، my.clevelandclinic.org، healthline، richmondent



منبع