سینوس لاله گوش این بیماری مادرزادی چه علائمی دارد؟ آیا عوارضی دارد؟


سینوس لاله گوش یک یا دو سوراخ ریز مادرزادی گوش نزدیک به گونه یا شقیقه است که به‌دلیل رشد غیرطبیعی گوش در دوران جنینی ایجاد می‌شود و از زمان تولد نوزاد، قابل تشخیص است. برخی از افراد به‌صورت ژنتیکی در جلوی دو گوش خود سینوس دارند. اگر دلیل این عارضه سندروم باشد، با ناهنجاری کلیه‌ها در ارتباط است و به همین دلیل، پزشکان از بیماران اسکن کلیه دریافت می‌کنند.

سینوس جلوی گوش در حالت عادی مشکل یا بیماری ایجاد نمی‌کند، اما اگر مراقبت کافی صورت نگیرد، ممکن است عفونی شود و تورم دردناکی ایجاد کند که با ترشح چرک زرد از گوش همراه خواهد بود. در این حالت درمان آن در مرحله اول با آنتی‌بیوتیک یا تخلیه سوزنی است اما اگر عفونت شدید باشد، برداشتن کامل حفره سینوسی برای جلوگیری از عفونت‌های بیشتر تجویز می‌شود. اما سوال اینجاست که چرا این سوراخ کوچک در جلوی گوش ظاهر می‌شود و چه علائمی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سینوس لاله گوش چیست؟

سینوس گوش، از بیماری‌ های لاله گوش و بیماری ژنتیکی است که در برخی نوزادان اتفاق می‌افتد. این سوراخ ریز جلوی گوش (به‌اندازه یک سر سوزن)، ابتدای یک حفره یا کیسه خالی در قسمت بالای کانال گوش است که می‌تواند کوچک، وسیع یا شاخه‌شاخه باشد. معمولاً سینوس گوش یک حفره در سمت راست است، اما امکان دارد که برخی نوزادان با دو حفره متولد شوند.

حفره جلوی گوش بیشتر اوقات بی‌ضرر است و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. مشکل اصلی این اختلال این است که می‌تواند منجر به کیست‌های خوش‌خیم، عفونت لاله گوش یا توده‌های کوچک پر از چرک به نام آبسه لاله گوش شود. سینوس جلوی گوش زمانی شکل می‌گیرد که گوش به شکل طبیعی رشد نمی‌کند، بنابراین یک ردی از پوست گوش در حفره جلوی گوش مدفون می‌شود و زمینه را برای ابتلا به عفونت ایجاد می‌کند. زمانی که حفره سینوسی به عفونت‌های مکرر و پشت سرهم دچار شود، پزشک متخصص، برداشتن کامل آن را در عمل جراحی توصیه می‌کند.

بر اساس سایت healthline:

سوراخ ریز مادرزادی گوش هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، گاهی اوقات آلوده و عفونی می‌شود.

همه‌گیرشناسی سینوس لاله گوش

بر اساس تحقیقات آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP)، حفره گوش از هر 1000 تولد، بین 5 ‌تا 10 نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک اختلال مادرزادی شایع در نظر گرفته می‌شود (بااینکه کمتر از 1 درصد از نوزادان را درگیر می‌کند).

دیگر نام‌های رایج سینوس لاله گوش:

  • کیست پیش گوش
  • شقاق جلوی گوش
  • سینوس‌ جلوی گوش
  • سوراخ جلوی گوش
  • سوراخ ریز روی گوش
معمولاً سینوزیت گوش یک حفره در سمت راست است اما امکان دارد که برخی نوزادان با دو حفره متولد شوند.
معمولاً سینوس گوش یک حفره در سمت راست است. اما امکان دارد که برخی نوزادان با دو حفره متولد شوند.

علائم سینوس لاله گوش

باتوجه‌به اینکه سینوس گوش یک حفره توخالی است، میکروب‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد آن شده و باعث عفونت و تورم داخل و اطراف آن شوند که برای فرد با احساس درد همراه خواهد بود. سایر علائم آن شامل موارد زیر است:

  • مسیر نسبتاً طولانی و عمیقی که بیش از 3 سانتی‌متر امتداد دارد.
  • یک سوراخ کوچک قابل مشاهده در جلوی یک یا هر دو گوش است.
  • دهانه‌ای است که به‌صورت فرورفتگی به نظر می‌رسد.
  • اگر سینوس گوش عفونی شود، ممکن است باعث درد یا ناراحتی شود.
  • تورم یا التهاب در نزدیکی حفره گوش ممکن است نشان‌دهنده عفونت یا تشکیل کیست لاله گوش باشد.
  • پوست تیره یا تغییر رنگ در اطراف سوراخ جلوی گوش می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باکتریایی یا تشکیل کیست باشد.
  • در مواردی با احساس تب شدید همراه است.
  • ممکن است قرمزی یا چرک در داخل حفره و اطراف آن دیده شود.
  • یک توده کوچک پر از چرک به نام آبسه در آن شکل بگیرد.
  • یک توده بدون درد با رشد آهسته به نام کیست ایجاد شود.
  • یک خراش یا عفونت روی گودال یا نزدیک آن می‌تواند منجر به تحریک و قرمزی پوست شود.
  • پارگی کیست روی یا نزدیک حفره باعث ترشح چرک می‌شود.
  • اکثر نوزادان دارای سوراخ جلوی گوش سالم هستند. گاهی اوقات، ممکن است دچار کم شنوایی شوند.

یک مطالعه روی جوانان مبتلا به حفره‌های لاله گوش نشان داد که تا بزرگسالی، حدود 25٪ علائم بیماری عفونی در سینوس گوش (ترشحات چرک و مایع) بروز خواهد کرد.

برای بررسی علائم سینوس لاله گوش به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

زمانی که متوجه وجود سوراخ ریز مادرزادی در جلوی گوش خود یا فرزندتان شدید، قدم بعدی این است که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به‌خوبی سینوس گوش را ارزیابی کرده و برای درمان آن اقدام می‌کند. اگر احساس درد یا عفونت دارید، حتماً با پزشک در این‌باره صحبت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

همچنین می‌توانید برای بررسی این مشکل قبل از بارداری با متخصص ژنتیک مشورت کنید. در امکان مشاوره تلفنی با متخصص ژنتیک وجود دارد.

علل ابتلا به سینوس لاله گوش

در هفته ششم بارداری، زمانی که رشد گوش با مشکلات همجوشی مواجه می‌شود، سینوس لاله گوش شکل می‌گیرد (پوست تشکیل‌دهنده سطح گوش که به نام تپه‌های هیس شناخته می‌شوند، به‌طور کامل به هم نمی‌رسد و یک مجرای توخالی ایجاد می‌شود). به‌احتمال‌زیاد سندرم‌ها یا بیماری‌های ژنتیکی دلیل این اتفاق هستند. مهم‌ترین علل ابتلا به سینوس جلوی گوش عبارت‌اند از:

  • اختلالات یا جهش ژنتیکی
  • مصرف داروی پروپیل تیوراسیل: در اوایل بارداری باعث ایجاد حفره‌های گوش در کودک شما می‌شود. این دارو برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.

سندروم‌های مرتبط با سینوس جلوی گوش

  • سندرم بکویث ویدمن: با علائم لاله‌های گوش نامتقارن و زبان غیرطبیعی و بزرگ
  • دیزوستوز فک پایین صورت
  • سندرم‌ «VATER» یا شاخه‌ای-تو-کلیه: با علائم حفره‌های کنار گردن یا جلوی گوش، کم شنوایی و ناهنجاری‌های کلیوی. در صورت داشتن مشکلات شنوایی پزشک سونوگرافی کلیه را توصیه می‌کند. سابقه خانوادگی ناشنوایی، سابقه خانوادگی ناهنجاری کلیه و سابقه دیابت بارداری مادر از علائم این سندرم هستند.
  • سندرم ولف هیرشهورن
  • سندرم Branchiootorenal: برانکیو اکولو فاسیال با ایجاد اختلال در رشد سلول‌ها و بافت‌های گردن سبب ناهنجاری در کارکرد گوش و کلیه‌ها می‌شود.
  • سندرم حذف کروموزوم 5p
  • سندرم مضاعف بازوی کروموزوم 11q
  • دیسپلازی Oculoauriculovertebral
علل ایجاد سینوس لاله گوش چیست؟
زمانی که رشد گوش با مشکلات همجوشی مواجه می‌شود، سینوس لاله گوش شکل می‌گیرد.

تشخیص سینوس لاله گوش

معمولاً پزشکان حفره گوش را در بدو تولد می‌بینند و تشخیص می‌دهند همچنین یک معاینه انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که کودک مشکل عفونی یا پزشکی نداشته باشد. برای بیشتر نوزادان آزمایش شنوایی به‌عنوان بخشی از غربالگری منظم نوزادان انجام می‌شود.

انجام تصویربرداری، مانند سی‌تی‌اسکن یا MRI با کنتراست در مواردی که سینوزیت گوش غیرمعمول است، مانند قرارگرفتن در زیر کانال شنوایی گوش و سونوگرافی از کلیه‌ها برای رد احتمال وجود سندرم شاخه‌ای-تو-کلیه، از آزمایش‌های تشخیصی سینوس لاله گوش هستند. پزشک گوش، حلق و بینی برای تأیید تشخیص و بررسی علائم عفونت، حفره گوش را از نزدیک بررسی خواهد کرد.

درمان سینوس جلوی گوش

سوراخ جلوی گوش معمولاً بی‌ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر عفونت ایجاد کند، ممکن است برای رفع آن به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده را به‌طور کامل مصرف کنید و دوره آن‌ها را به اتمام برسانید، حتی اگر به نظر می‌رسد که عفونت برطرف شده است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به تخلیه چرک اضافی از محل عفونت باشد.

به نقل از سایت chop.edu:

یک سینوس را می‌توان به حال خود رها کرد، مگر اینکه خطر عفونت مکرر یا کیست را ایجاد کند. در این صورت، عمل جراحی می‌تواند با موفقیت کل مجرای سینوسی را از بین ببرد و مشکلات مرتبط با آن را رفع کند.

۱. درمان دارویی سینوس لاله گوش

یکی از روش‌های درمانی پزشکان، تجویز آنتی‌بیوتیک است. اگر ترشحات بدبو یا سایر علائم عفونت در حفره گوش وجود داشته باشد، پزشک به شما آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت می‌دهد که لازم است قرص‌ها را تا آخرین عدد، مصرف کنید.

تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی توسط متخصصان، سفالکسین، آموکسی سیلین، کلوولانات پتاسیم و اریترومایسین هستند. اگر حفره‌های گوش شما مرتباً عفونی می‌شوند، ممکن است به عمل جراحی برای برداشتن مجرای سینوس گوش نیاز داشته باشید.

۲. عمل جراحی سینوس جلوی گوش

برخی افراد که دچار کیست و عفونت گوش می‌شوند، به جراحی برای برداشتن سینوس نیاز دارند. این روش با بیهوشی کامل در اتاق عمل یا در بیشتر موارد به‌صورت سرپایی توسط متخصص گوش انجام می‌شود. اما قبل از آن اگر عفونتی وجود داشته باشد، باید از طریق دارودرمانی برطرف شود.

بعد از برداشتن کامل سینوس لاله گوش، ممکن است تا حداکثر یک ماه درد خفیفی حس کنید. حتماً مراقبت‌های بعد از عمل برای جلوگیری از عفونت را انجام دهید و در صورت بروز هرگونه ناراحتی و درد شدید به متخصص خود مراجعه کنید.

۳. آسپیراسیون سوزنی

اگر به آبسه گوش مبتلا شدید، در این حالت دکتر شما سوزن نازکی را برای جمع‌آوری مایع داخل حفره گوش در آن وارد می‌کند تا برای یافتن نوع باکتری و تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را آزمایش کند. اگر آبسه با آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا نکرد، از یک سوزن استریل برای تخلیه مایع و چرک استفاده می‌کنند.

اگر به آبسه گوش مبتلا شدید، در این حالت دکتر شما سوزن نازکی را برای جمع‌آوری مایع داخل حفره گوش در آن وارد می‌کند.
اگر به آبسه گوش مبتلا شدید، در این حالت دکتر شما سوزن نازکی را برای جمع‌آوری مایع داخل حفره گوش در آن وارد می‌کند.

۴. درمان خانگی سینوس لاله گوش

روش‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری انجام دهید:

  • مصرف مسکن‌های بدون نسخه
  • قرار دادن کمپرس گرم روی گوش
  • تمیز نگه‌داشتن اطراف گوش از هرگونه ترشح و آلودگی
  • خودداری از دست‌زدن به آن

برای درمان سینوس لاله گوش به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر گوش و حلق و بینی بهترین متخصص برای بررسی و درمان حفره مادرزادی جلوی گوش است. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین دکتر در هر جای ایران در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

عوارض سینوس جلوی گوش

سوراخ ریز مادرزادی گوش در حالت عادی خطرات حادی ایجاد نمی‌کند و بدون علامت باقی می‌ماند، مگر اینکه به عفونت و گوش درد دچار شود و نیاز به درمان دارویی یا عمل جراحی داشته باشد.

ابتلا به کیست گوش به دلیل تجمع چربی در زیرپوست اطراف آن، خروج و ترشح چرک و مایع از سوراخ گوش و تورم و التهاب از عوارض حفره سینوسی هستند که باید مراقب آن باشید.

پیشگیری از سینوس لاله گوش

مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند مرکبات، کیوی، اسفناج، انواع توت‌ها و سایر سبزی‌ها به محافظت از غشاهای مخاطی سینوس در برابر آسیب و بیماری کمک می‌کنند. چنین غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و شما را ایمن خواهند کرد.

سعی کنید مقدار زیادی مایعات بنوشید و از یک مرطوب‌کننده برای مرطوب نگه‌داشتن هوا استفاده کنید. در صورت احساس درد یا تورم، مسکن بدون نسخه مصرف کنید. اگر درد بیش از 10 روز ادامه داشت یا تب دارید، با پزشک مشورت کنید.

مقدار زیادی مایعات بنوشید و از یک مرطوب‌کننده برای مرطوب نگه‌داشتن هوا و سینوس لاله گوش استفاده کنید.
مقدار زیادی مایعات بنوشید و از یک مرطوب‌کننده برای مرطوب نگه‌داشتن هوا استفاده کنید.

سوالات متداول شما

در این قسمت به بررسی پرتکرارترین پرسش‌های شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری می‌پردازیم:

آیا سینوس جلوی گوش باعث وزوز گوش می شود؟

در حالت عادی خیر اما وزوز گوش می‌تواند در صورت بروز عفونت سینوسی که فشار غیرطبیعی در گوش میانی ایجاد می‌کند، اتفاق بیفتد و بر شنوایی تأثیر بگذارد.

چرا برخی افراد کنار گوش خود حفره کوچک دارند؟

حفره‌های گوش مادرزادی هستند، به این معنی که کودکان با این ناهنجاری به دنیا می‌آیند. بااین‌حال، این ناهنجاری با اختلالات شنوایی همراه نیست و به‌ندرت با یک سندرم ژنتیکی همراه است.

آیا سوراخ سینوس جلوی گوش خطرناک است؟

سینوس لاله گوش اگر با کیست، آبسه یا عفونت باکتریایی همراه شود، خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد.

چه افرادی به سینوس لاله گوش مبتلا می ‌شوند؟

افرادی که به دلایل ژنتیکی، اختلالات دارویی یا سندروم‌های نادر در دوران جنینی با مشکل همجوشی و رشد گوش مواجه شده‌اند.

بهترین روش درمانی سینوس لاله گوش چیست؟

اگر عفونی‌شده باشد، در ابتدا درمان آنتی‌بیوتیکی و در صورت لزوم عمل جراحی برای برداشت آن تجویز می‌شود.

درمان نکردن سینوس گوش چه عوارضی به دنبال دارد؟

ابتلا به کیست گوش به دلیل تجمع چربی در زیرپوست اطراف آن، خروج و ترشح چرک و مایع از سوراخ گوش و تورم و التهاب از عوارض حفره سینوسی هستند که باید مراقب آن باشید.

آیا عمل سینوس گوش عوارض دارد؟

بعد از عمل جراحی سینوس لاله گوش ممکن است تورم بینی، لب یا گونه را تجربه کنید. همچنین ابتلا به سرماخوردگی خفیف و درد و خونریزی جزئی هم ممکن است وجود داشته باشد. دراین‌باره حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سوراخ ریز روی گوش در چه سنی ایجاد می شود؟

این عارضه مادرزادی قبل از زمان تولد و در هفته ششم بارداری که ساختار گوش شکل می‌بندد، ایجاد می‌شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

سینوس لاله گوش یک بیماری نسبتاً شایع است که از بدو تولد تشخیص داده می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری دارای یک سوراخ کوچک در جلوی گوش هستند که معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند و فقط در صورت عفونی شدن یا ایجاد کیست نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی تا برش و درناژ دارد.

برای بررسی علائم عفونت لاله گوش به بررسی و تشخیص صحیح پزشک متخصص نیاز دارید. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر ژنتیک از طریق سایت اقدام کنید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!

منابع: kidshealth.org، chop.edu، drannabelle، webmd، healthline، medicalnewstoday، icliniq، verywellhealth



منبع