داروی نیاکور چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخلات دارویی


داروی نیاکور که با نام داروی نیاسین نیز شناخته می‌شود در این مقاله بیشتر خواهید شناخت. نیاسین یک ویتامین B است که توسط بدن برای تبدیل غذا به انرژی ساخته و استفاده می‌شود. این ویتامین به سلامت سیستم عصبی، دستگاه گوارش و پوست فرد کمک زیادی می‌کند. نیاسین بخشی از یک مولتی ویتامین روزانه است که اکثر مردم به اندازه کافی آن را از غذاهایی که می‌خورند دریافت می‌کنند؛ غذاهایی از جمله شیر، گوشت و غلات.

افراد از داروی نیاسین برای کمک به کنترل کلسترول خود استفاده می‌کنند. مقدار توصیه شده روزانه نیاسین برای مردان بالغ ۱۶ میلی‌گرم در روز و برای زنان بزرگسالی که باردار نیستند، ۱۴ میلی‌گرم در روز است.

نیاسینامید نوعی ویتامین B3، یکی از هشت ویتامین B است که از بسیاری از جنبه‌های سلامتی حمایت می‌کند. اما کمبود و حتی مقدار زیاد این ویتامین در بدن باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

قبل از مصرف داروی نیاکور حتما با متخصص قلب و عروق مشورت کنید یا مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

داروی نیاکور چیست؟

داروی نیاکور که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری است و از دسته داروهای نیاسین است. این یک دارو نیست، اما گاهی اوقات در دوزهای بالاتر به عنوان دارویی برای درمان برخی شرایط پزشکی استفاده می‌شود. نیاسین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کند و برای افراد دارای کلسترول بالا به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی تجویز می‌شود.

بااینحال، استفاده از نیاکور در دوزهای بالا، تنها باید تحت نظارت یک پزشک متخصص انجام شود، زیرا می‌تواند عوارض جانبی بسیاری به همراه داشته باشد. این ویتامین در حالت عادی در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود و می‌تواند جزئی از یک رژیم غذایی نرمال به حساب آید.

‏نحوه مصرف داروی نیاکور

داروی نیاکور را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. در درجه اول به عنوان یک مکمل غذایی یا به عنوان یک داروی تجویزی برای درمان برخی بیماری‌های خاص مصرف می‌شود. ما در اینجا درباره نحوه مصرف داروی نیاسین مواردی را توضیح داده‌ایم که شاید دانستن آن‌ها بد نباشد.

نیاسین به عنوان یک مکمل غذایی بدون نسخه در اشکال مختلف مانند نیاسینامید یا اسید نیکوتینیک موجود است. بسیاری از افراد برای اطمینان از دریافت کافی این ویتامین ضروری در رژیم غذایی خود از مکمل‌های نیاسین استفاده می‌کنند.

هنگام استفاده از نیاسین، پیروی از توصیه‌های پزشک بسیار مهم است؛ به خصوص اگر آن را در دوزهای بالاتر و برای شرایط درمانی خاص مصرف می‌کنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی و تداخل با سایر داروها وجود داشته باشد. همیشه قبل از شروع مکمل نیاسین یا استفاده از آن برای اهداف پزشکی با یک متخصص مشورت کنید.

از نحوه مصرف این دارو اطلاع نداری؟

هر سوالی داری از پزشک بپرس.

متن انگلیسی:
Niacin occurs naturally in many foods, including greens, meat, poultry, fish, and eggs
ترجمه متن:
نیاسین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد.

webmd

موارد مصرف داروی نیاکور

گاهی اوقات نیاسین به تنهایی یا همراه با سایر داروها توسط یک متخصص برای کمک به کاهش سطح کلسترول بالا و تسکین علائم چربی خون بالا تجویز می‌شود. داروی نیاکور می‌تواند کلسترول HDL (خوب) را افزایش و کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید را کاهش دهد و برای پایین آوردن چربی خون سریع تجویز می‌شود. این ممکن است به جلوگیری از ایجاد پانکراتیت (التهاب پانکراس) و سایر مشکلات ناشی از سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید در خون کمک کند. این مورد استفاده‌ از نیاسین، نیاز به تجویز و نظارت دقیق یک پزشک متخصص دارد.

نیاسین می‌تواند برای درمان پلاگرا مورد استفاده قرار گیرد. کمبود نیاسین می‌تواند منجر به بیماری به نام پلاگر شود که با علائمی مانند بثورات پوستی، اسهال و زوال عقل مشخص می‌شود.

داروی نیاکور ممکن است برای سایر شرایط پزشکی نیز توسط متخصصین تجویز شود. اما این مورد باید همیشه تحت راهنمایی یک پزشک انجام شود.

دوز مصرفی داروی نیاکور

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. در زمان مصرف این دارو دستورات پزشک یا دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط ​​این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد. اما به طور کلی به موارد زیر دقت کنید:

  • داروی نیاکور برای کلسترول و تری گلیسیرید بالا:

بزرگسالان  500 تا ۲۰۰۰ میلی گرم یک تا سه بار در روز مصرف کنند.

در کودکان نیز مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

  • داروی نیاکور برای فرم دوز خوراکی (قرص نیاکور با اثر طولانی):

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۶ سال در ابتدا باید ۵۰۰ میلی‌گرم در روز، قبل از خواب مصرف کنند. پس از ۴ هفته، پزشک دوز را به ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز، قبل از خواب افزایش می‌دهد. با این حال، دوز معمولا بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز نیست. در کودکان ۱۶ ساله و کمتر مصرف و دوز قرص نیاکور باید توسط پزشک تعیین شود.

متن انگلیسی:
The tolerable upper level (UL) for maximum daily dose of niacin is Children 1-3 years, 10 mg، Children 4-8 years, 15 mg، Children 9-13 years, 20 mg، Adults, including Pregnant and Lactating women, 14-18 years, 30 mg، and Adults, including pregnant and breast-feeding women, older than 18 years, 35 mg
ترجمه متن:
سطح بالای قابل تحمل (UL) برای حداکثر دوز روزانه نیاسین عبارت است از کودکان ۱-۳ ساله، ۱۰ میلی‌گرم، کودکان ۴-۸ ساله، ۱۵ میلی‌گرم، کودکان ۹-۱۳ سال، ۲۰ میلی‌گرم، بزرگسالان، از جمله زنان باردار و شیرده، ۱۴-۱۸ سال، ۳۰ میلی‌گرم و بزرگسالان، از جمله زنان باردار و شیرده، بالای ۱۸ سال، ۳۵ میلی‌گرم.

rxlist

نحوه و میزان مصرف داروی نیاکور بسته به شرایط هر فردی متفاوت است.
داروی نیاکور به منظور کنترل کلسترول بدن تجویز و مصرف می‌‌شود.

بهترین زمان مصرفی داروی نیاکور

دارو را به صورت خوراکی همراه با یک وعده غذایی یا میان‌وعده کم‌چرب طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. مصرف نیاکور با معده خالی عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده) را افزایش می‌دهد. در زمان مصرف قرص نیاکور تمام راهنمایی‌های موجود روی بسته‌بندی محصول را دنبال کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور مصرف کنید.

عوارض جانبی داروی نیاکور

نیاکور می‌تواند باعث گرگرفتگی شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار مصرف آن را شروع می‌کنید. احتمالاً پزشک افزایش آهسته دوز را برای کاهش این مشکل پیشنهاد می‌کند. همچنین ممکن است یک فرمول تجویزی برای کنترل گرگرفتگی ارائه دهد. نیاسین می‌تواند باعث ناراحتی معده و اسهال نیز شود. بااینحال، همه این عوارض جانبی با گذشت زمان از بین می‌روند.

داروی نیاکور علاوه‌بر موارد گفته شده می‌تواند باعث مشکلات کبدی، زخم معده، تغییر در سطح گلوکز، آسیب عضلانی، فشار خون پایین، تغییرات ریتم قلب و مسائل دیگری نیز شود. افراد مبتلا به هر نوع بیماری از جمله بیماری کبد یا کلیه، دیابت، فشار خون بالا یا مشکلات قلبی عروقی باید قبل از استفاده از مکمل‌های نیاسین با پزشک مشورت کنند.

کلسترول بالا را به تنهایی با انواع مکمل نیاسین بدون نسخه، درمان نکنید. اگر دارو یا مکملی را به طور منظم مصرف می‌کنید، قبل از شروع استفاده با پزشک خود صحبت کنید. چرا که این دارو می‌تواند با داروهایی مانند داروهای دیابت، رقیق کننده‌های خون، داروهای ضدتشنج، داروهای فشار خون، داروهای تیروئید و آنتی بیوتیک‌ها و همچنین مکمل‌هایی مانند جینکو بیلوبا و برخی آنتی اکسیدان‌ها تداخل داشته باشد.

در دوزهای پایین DRI، نیاسین برای همه بی‌خطر است. با این حال، در مقادیر بالاتری که برای درمان شرایط پزشکی خاصی استفاده می‌شود، می‌تواند خطراتی داشته باشد. به همین دلیل، کودکان و زنان باردار یا شیرده نباید مکمل‌های نیاسین را بیش از DRI مصرف کنند، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد. افراد مبتلا به نقرس کنترل نشده نیز نباید از مکمل‌های نیاسین استفاده کنند.

نگران عوارض داروی نیاکور هستی؟ قبل از مصرف با متخصص مشورت کن.

منع مصرف و موارد احتیاط داروی نیاکور

باید بدانید که نیاسین باعث برافروختگی (قرمزی، گرمی، خارش و سوزن سوزن شدن) صورت، گردن، سینه یا پشت می‌شود. این عارضه جانبی معمولاً پس از چند هفته مصرف دارو از بین می‌رود. از نوشیدن الکل یا نوشیدنی‌های گرم یا خوردن غذاهای تند در زمان مصرف نیاسین خودداری کنید.

تداخلات دارویی داروی نیاکور

داروهای ضد انعقاد (رقیق‌کننده‌های خون) ممکن است اثرات این داروها را قوی‌تر کند و خطر خونریزی را افزایش دهد. داروهای فشار خون و مسدودکننده‌های آلفا نیز می‌تواند اثرات داروهای مصرفی برای کاهش فشار خون را قوی‌تر کند و منجر به خطر ابتلا به فشار خون پایین شود.

اطلاعات دارویی نیاکور

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی داروی نیاکور را مشاهده کنید.

اشکال دارویی تداخلات دارویی عوارض جانبی
قرص نیاکور آتورواستاتین گرگرفتگی
فلوواستاتین ناراحتی معده
لوواستاتین اسهال
پراواستاتین مشکلات کبدی
سیمواستاتین زخم معده
داروهای قلبی آسیب عضلانی
رقیق کننده‌های خون تغییر ریتم قلب
مولتی ویتامین‌ها
داروهای فشارخون
اطلاعات دارویی نیاکور

مکانیسم عملکرد داروی نیاکور

داروی نیاکور به عنوان یک دارو، دو نشانه اصلی دارد. دوزهای درمانی نیاسین می‌تواند سطح کلسترول تام را تا ۲۵ درصد، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را تا ۱۰ تا ۱۵ درصد و تری گلیسیرید را تا ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. نیاسین با افزایش ۱۵ تا ۳۵ درصدی، بالاترین اثربخشی را برای افزایش کلسترول با چگالی بالا (HDL) دارد.

داروی نیاکور دارای عوارض جانبی متفاوتی است که باید از آن‌ها جلوگیری شود.
داروی نیاکور دارای عوارض جانبی متفاوتی است که باید از آن‌ها جلوگیری شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کمبود نیاسین معمولاً از دریافت ناکافی غذاهای حاوی نیاسین و تریپتوفان ناشی می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از عواملی باشد که تبدیل تریپتوفان به نیاسین را کاهش می‌دهد. افرادی که دچار سوء تغذیه هستند و یا بی‌اشتهایی، اختلال مصرف الکل، ایدز، بیماری التهابی روده یا سیروز کبدی داشته و دچار سوءتغذیه هستند، اغلب میزان نیاسین ناکافی را در بدن خود احساس می‌کنند.

افرادی که به اندازه کافی ریبوفلاوین (ویتامین B2)، پیریدوکسین (ویتامین B6) یا آهن مصرف نمی‌کنند، تریپتوفان کمتری را به نیاسین تبدیل می‌کنند زیرا آنزیم‌های موجود در مسیر متابولیک این تبدیل برای عملکرد به این مواد مغذی وابسته هستند. تمامی این افراد در معرض ابتلا به مشکلات جدی‌تر بوده و باید توسط یک پزشک متخصص بررسی شوند. در این موارد پزشک داروی نیاکور را تجویز می‌کند.

اگر شما هم در هر یک از این شرایط هستید، لازم است با متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی مشورت کنید تا روند درمانی مناسبی برای شما در نظر گرفته شود. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. در این مسیر همراه شماست تا بتوانید مناسب‌ترین پزشک را بیابید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق نیز وجود دارد.

مراقب سلامتی شماست!



منبع