تحلیل لثه و دندان مصنوعی چه مشکلاتی را برای دهان و دندان ایجاد می‌ کنند؟


آیا امکان دارد تحلیل لثه با وجود قرار داشتن دندان مصنوعی در دهان، اتفاق بیفتد؟ باید بگوییم بله! تحلیل لثه و دندان مصنوعی می‌توانند باهم ارتباط نزدیکی داشته باشند. فرقی نمی‌کند دندان‌های مصنوعی داشته باشید یا نه، باکتری‌ها همچنان می‌توانند به لثه‌های شما حمله ‌کنند و لثه‌های شما ملتهب و دردناک شود.

وقتی یکی از دندان‌های ما به هر دلیلی می‌افتد، ممکن است سلامت کل دهان را به خطر بیندازد و دندان‌های کناری بدون تکیه‌گاه می‌مانند و جابه‌جا می‌شوند که این جابه‌جایی گاهی اوقات با التهاب و درد همراه خواهد بود. در این زمان است که درمان‌های ترمیمی دندانپزشکی جایگزینی مناسب برای دندان‌های ازدست‌رفته با دندان مصنوعی یا پروتز مصنوعی ارائه می‌کنند. دندان‌های مصنوعی می‌توانند ثابت یا متحرک باشند. اگرچه این روش برای حفظ سلامت دهان و دندان ایجاد شده، اما در مواردی هم تورم و حساسیت را به دنبال دارد. در ادامه این مقاله، قرار است تا این بیماری را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

تحلیل لثه و دندان مصنوعی

بیماری لثه یک عفونت شایع و جدی است که از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. وجود بیماری لثه، نه تنها بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می‌گذارد، بلکه در مواردی نشانی از وجود بیماری‌های سیستمیک است. در افراد زیادی مشاهده‌شده که بین بیماری قلبی عروقی، دیابت یا بیماری‌های عصبی آن‌ها با بیماری لثه ارتباط وجود دارد.

التهاب لثه، به دلیل تجمع پلاک‌های پر از باکتری در اطراف خط لثه ایجاد می‌شود. فضاهای خالی بین دندان‌ها، به پلاک‌ها آزادی عمل بیشتری می‌دهند تا در تمام قسمت‌های خط لثه پخش شوند. در این شرایط ممکن است شخص دچار تحلیل لثه شود. در این حالت با مبارزه سیستم ایمنی، عفونت و تورم ایجاد می‌شود. به‌مرور با نادیده گرفتن علائم این بیماری، پوسیدگی دندان، آسیب به بافت نرم لثه و در موارد شدیدتر پیشروی تا تحلیل استخوان فک در کمین مبتلایان به پسروی لثه خواهد بود.

تحلیل لثه زمانی ایجاد می‌شود که باکتری به بافت لثه برسد و باعث التهاب و عفونت شود.

درمان‌های ترمیمی دندانپزشکی جایگزینی مناسب برای دندان‌های ازدست‌رفته با دندان مصنوعی یا پروتز مصنوعی ارائه می‌کند.
درمان‌های ترمیمی دندانپزشکی جایگزینی مناسب برای دندان‌های ازدست‌رفته با دندان مصنوعی یا پروتز مصنوعی ارائه می‌کند.

آیا در صورت ابتلا به بیماری لثه می توانیم از دندان مصنوعی استفاده کنیم؟

در موارد خاص، برداشتن تمام دندان‌ها و استفاده از دندان مصنوعی بهترین راه‌حل مراقبت از دهان و دندان و تنها روش جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری لثه است. اما باید در نظر داشت که برای استفاده از دندان مصنوعی، نیاز است تا به‌اندازه کافی بافت لثه و استخوان نگه‌دارنده در دهان وجود داشته باشد.

هر چه مدت طولانی‌تری اجازه دهید تا بیماری لثه یا پریودنتال، لثه و استخوان فک شما را از بین ببرد، استخوان کمتری برای قرار دادن دندان مصنوعی باقی خواهد ماند و پوشیدن دندان مصنوعی را سخت‌تر می‌کند.

علائم تحلیل لثه دندان مصنوعی

به یاد داشته باشید، خونریزی ناگهانی لثه‌ در هیچ زمانی طبیعی نیست. اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌های شما خونریزی می‌کند، ممکن است به تحلیل لثه یا بیماری پریودنتال مبتلا شده باشید. سایر علائمی که در لثه تحلیل رفته با دندان مصنوعی رخ دهد، عبارتند از:

  • تورم، درد و خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
  • احساس طعم و بوی بد از دهان
  • عقب نشینی خط لثه
  • ایجاد چرک یا قرمزی در اطراف دندان مصنوعی
  • لق شدن دندان‌ها (درصورتی‌که در کنار پروتز مصنوعی، دندان طبیعی داشته باشید)
  • راه یافتن باکتری به جریان خون و ایجاد بیماری و سکته قلبی

در مواردی هم ممکن است به پسروی لثه با دندان مصنوعی دچار شده باشید؛ اما هیچ علامت هشداردهنده‌ای وجود نداشته باشد. به همین دلیل مهم است که در کنار رعایت بهداشت خوب دهان، دندان و پروتز مصنوعی، حداقل دو بار در سال برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هر چه زودتر بیماری لثه تشخیص داده شود، شانس بیشتری برای متوقف کردن آن دارید.

برای بررسی علائم تحلیل لثه دندان مصنوعی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر از مشکلات لثه‌ای رنج می‌برید، وقت آن رسیده که از یک دکتر دندانپزشک یا پریودنتیست، متخصص دندانپزشکی که به درمان بیماری‌های لثه تمرکز دارد، راهنمایی بخواهید. با اینکه اثرات بیماری تحلیل لثه قابل‌برگشت نیست، اما می‌توان از پیشروی بیشتر بیماری لثه با درمان مناسب جلوگیری کرد. با این کار حتی می‌توانید باقی دندان‌های خود را حفظ کنید زیرا هیچ جایگزین واقعی برای جویدن با دندان‌های طبیعی وجود ندارد.

شما می‌توانید از طریق سایت با بهترین دندانپزشکان در ارتباط باشید. در علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

تورم، درد و خونریزی هنگام مسواک زدن از علائم پسروی لثه با پروتز مصنوعی است.
تورم، درد و خونریزی هنگام مسواک زدن از علائم پسروی لثه با پروتز مصنوعی است.

علل تحلیل لثه در زمان استفاده از دندان مصنوعی چیست؟

  1. مهم‌ترین دلیل ایجاد عقب نشینی خط لثه، باکتری‌های موجود در دهان هستند که با ایجاد پلاک روی دندان‌ها، حتی باوجود دندان مصنوعی، برای بیماری لثه زمینه‌سازی می‌کنند. مراقبت ناکافی باعث تشکیل یک لایه متراکم پلاک از باکتری روی دندان مصنوعی می‌شود. عفونت باکتریایی دندان مصنوعی، یک تهدید واقعی است که می‌تواند شرایط رشد بیش از 1000 میکروارگانیسم را در لایه‌ای که روی پروتزها تشکیل می‌شود ایجاد کند.
  2. گیره‌های فلزی در دندان‌های مصنوعی در برخی افراد باعث درد، التهاب و تحلیل لثه می‌شود. اگر باید از دندان مصنوعی پارسیل استفاده کنید، در تمیز کردن آن‌ها دقت داشته باشید و به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکلی برای لثه شما ایجاد نشود.
  3. زخم لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی در دهان نیز، می‌تواند یک عارضه جانبی ناخواسته بعد از استفاده از دندان مصنوعی باشد که بلافاصله پس از نصب اولیه پروتز دندان، یا زمانی که دندان مصنوعی قدیمی، آسیب‌دیده و ضعیف شده است، رخ می‌دهد و باعث تحریک لثه می‌شود.

به نقل از سایت anbesol.co.uk دررابطه‌با احتمال عفونت بعد از گذاشتن دندان مصنوعی:

توجه نکردن به‌سلامت دندان و لثه‌ها ممکن است باعث ایجاد زخم‌های دهانی یا بروز هرگونه عفونت شود.

تشخیص تحلیل لثه دندان مصنوعی

زمانی که احساس می‌کنید خط لثه‌ شما در حال عقب‌نشینی است یا دندان مصنوعی شما بیشتر از قبل روی لثه می‌لغزد، زمان آن رسیده که به‌احتمال بروز تحلیل لثه شک کنید. در بیشتر موارد، تشخیص تحلیل لثه با دندان مصنوعی برای افراد دشوار است و این کار توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد. اما اگر علائمی مانند تورم، درد یا حساسیت به غذای سرد و گرم را مشاهده کردید، بهتر است برای معاینه دهان و دندان خود اقدام کنید.

درمان تحلیل لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

بیماری تحلیل لثه باعث از دست دادن دندان در حدود 70 درصد از بزرگ‌سالان می‌شود. بااین‌حال، هنگامی‌که زودتر برای درمان آن اقدام کنید، تا حد زیادی از پیشرفت تحلیل استخوان متوقف می‌شود.

حتی افرادی که از تحلیل لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی رنج می‌برند، برای جای‌گیری صحیح پروتز دندانی و جویدن غذا به‌سلامت لثه خود وابسته‌اند. لثه برای سلامتی به تنفس کافی نیاز دارد.

برداشتن دندان مصنوعی برای لثه‌های تحلیل رفته هنگام خواب باعث می‌شود تا در معرض رطوبت و هوای طبیعی قرار بگیرد و زودتر درمان شود. همچنین زبان و لثه‌های شما باید هرروز با یک مسواک نرم یا یکپارچه نخی تمیز برای بهبود جریان خون شستشو شود. با این روش به از بین بردن باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند نیز کمک زیادی می‌شود.

بیماری تحلیل لثه باعث از دست دادن دندان در حدود 70 درصد از بزرگ‌سالان می‌شود.
بیماری تحلیل لثه باعث از دست دادن دندان در حدود 70 درصد از بزرگ‌سالان می‌شود.

۱. قطره برای زخم لثه در تحلیل لثه دندان مصنوعی

استفاده از قطره یکی از روش‌های درمانی مناسب برای زخم لثه و دهان است. قطره‌هایی که برای لثه تحلیل رفته با دندان مصنوعی تجویز و استفاده می‌شوند، خواص متفاوت گیاهی و ضدعفونی‌کننده دارند که می‌توانند التهاب و درد را تسکین دهند. برای استفاده از قطره زخم لثه نیز کافی است روزی حداکثر سه مرتبه در ناحیه ملتهب لثه خود قطره بچکانید.

۲. آیا برای درمان تحلیل لثه و فک بعد از گذاشتن دندان مصنوعی می توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد؟

اکثر اشکال بیماری لثه را می‌توان بدون آنتی‌بیوتیک درمان کرد، اما بزرگ‌ترین مزیت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی این است که به مناطق هدف خاص خود هدایت می‌شوند و کل بدن تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

۳. درمان خانگی تحلیل لثه دندان مصنوعی

  • درمان ورم لثه با آب نمک: نمک یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که به بدن شما کمک می‌کند تا زودتر بهبود یابد. استفاده از آب‌نمک در کاهش التهاب لثه بسیار مؤثر است زیرا لثه‌های ملتهب را تسکین می‌دهد، به کاهش درد کمک می‌کند، باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و حتی ذرات ریز باقی‌مانده در دهان را حذف می‌کند. برای شستشو با آب نمک، 2 تا 3 قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه و خوب مخلوط کنید و 30 ثانیه در دهان بچرخانید. البته توجه داشته باشید که استفاده طولانی‌مدت از آب نمک باعث فرسایش مینای دندان می‌شود.
  • دهان‌شویه روغن بادرنجبویه: روغن بادرنجبویه نسبت به دهان‌شویه کلرهگزیدین در کاهش سطح پلاک و التهاب لثه مؤثرتر است.
  • دهان‌شویه مریم گلی: گیاه مریم گلی به‌طور قابل‌توجهی تعداد باکتری‌هایی که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند، کاهش می‌دهد. مریم گلی دارای خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی است که به بهبود لثه‌های متورم و درمان عفونت کمک می‌کند. برای استفاده از دهان‌شویه مریم گلی 1 تا 2 فنجان آب را بجوشانید. 2 قاشق غذاخوری مریم گلی تازه یا 1 قاشق چای‌خوری مریم گلی خشک را به آب اضافه کنید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بجوشد. از این محلول می‌توانید برای شستشو دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

برای درمان لثه های تحلیل رفته با دندان مصنوعی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

با گذشت زمان دندان‌های مصنوعی به دلیل اینکه در طول روز در دهان قرار دارند و با مواد غذایی مختلف برخورد می‌کنند، دچار آسیب و فرسودگی می‌شوند و به تعویض آن‌ها نیاز دارید. حتی اگر بیشتر دندان‌های طبیعی شما از بین رفته باشند، مهم است که از لثه‌های خود مراقبت کنید. زیرا لثه‌های شما مسئول نگه‌داشتن دندان‌ها در جای خود هستند. مراجعه منظم و دوره‌ای به دکتر دندانپزشک اولین گزینه برای درمان لثه‌های تحلیل رفته با دندان مصنوعی است. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید از مشاوره تلفنی دندانپزشک در جهت معرفی روش پیشگیری و درمان مناسب استفاده کنید.

عوارض تحلیل لثه و دندان مصنوعی

اگرچه دندان‌های مصنوعی برای افرادی که بیشتر دندان‌های خود را به دلایلی مانند بیماری لثه ازدست‌داده‌اند، توصیه می‌شود تا ظاهر و عملکرد دندان‌های ازدست‌رفته را به فرد برگرداند، اما در مواردی هم باعث ایجاد مشکلات جدید می‌شود:

  • استفاده از پروتز دندان نامناسب و ایجاد زخم و التهاب
  • ساییدگی و تورم لثه‌ها (توصیه به برداشتن دندان مصنوعی در هنگام خوابیدن)
  • مشکل در تکلم و صحبت کردن
  • مشکل در غذا خوردن و جویدن
  • آسیب به دندان‌های طبیعی باقی‌مانده
  • آسیب به بافت لثه و بافت‌های استخوانی

معاینات منظم شش‌ماهه دندانپزشکی می‌تواند به کاهش عوارض تحلیل لثه و پروتز مصنوعی کمک کند.

جلوگیری از تحلیل لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

اقدامات ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید برای حفظ سلامت دهان و دندان و به حداقل رساندن خطر بیماری لثه انجام دهید:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و هر دندان طبیعی را هر شب نخ دندان بکشید (در صورت از دست دادن کامل دندان‌ها، همچنان باید از مسواک نرم برای مسواک زدن لثه، زبان، قسمت داخلی گونه و سقف دهان استفاده کنید)
  • پروتزهای مصنوعی را بعد از غذا بردارید و بشویید تا مطمئن شوید که ذرات غذایی بین آن‌ها باقی نمی‌ماند.
  • دندان‌های مصنوعی را هر شب در آب یا محلول تمیزکننده دندان مصنوعی خیس کنید. (هنگام استفاده از پاک‌کننده دندان مصنوعی، قبل از قرار دادن دوباره در دهان، دندان مصنوعی را بشویید)
  • اجازه دهید لثه‌های شما استراحت کند. هرروز حداقل شش تا هشت ساعت با برداشتن دندان مصنوعی به لثه‌های خود استراحت دهید.
  • مواد مغذی را به میزان کافی مصرف کنید. اگرچه غذا خوردن با پروتز دندانی سخت به نظر می‌رسد، اما لثه، فک و ماهیچه‌های دهان شما سوخت لازم برای قوی ماندن را نیاز دارند که باید از طریق مواد غذایی فراهم کنید.
  • حتماً طبق برنامه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراجعه حداقل دو بار در سال به دندانپزشک، می‌تواند به حفظ سلامت لثه‌هایتان کمک کند. آن‌ها می‌توانند علائم اولیه التهاب لثه یا بیماری لثه را تشخیص دهند و قبل از اینکه به بدتر تبدیل شود آن را درمان کنند.

تحلیل لثه و دندان مصنوعی برای افراد جوان

بیماری لثه و پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین علل از دست دادن دندان در جوانان است که ممکن است به دلیل ناهنجاری‌های دندانی مانند دیسپلازی اکتودرم یا فرسایش دندان با رفلکس معده رخ دهد. هنگامی‌که فرسایش دندان شدید می‌شود، ممکن است به دندان مصنوعی نیاز باشد.

بیماری لثه و پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین علل از دست دادن دندان در جوانان است
بیماری لثه و پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین علل از دست دادن دندان در جوانان است

سوالات متداول شما

اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید و دچار تحلیل لثه شده‌اید، احتمالا با سوالاتی در مورد این عارضه روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

آیا می ‌توان از دندان مصنوعی برای لثه صاف استفاده کرد؟

دندان‌های مصنوعی می‌توانند جایگزین مناسبی برای دندان‌های ازدست‌رفته حتی در لثه‌های صاف باشند.

آیا برای تحلیل رفتن لثه در دندان مصنوعی درمانی وجود دارد؟

اگر فرورفتگی لثه زیاد باشد، امکان دارد پزشکان از روش پیوند استخوان یا پیوند لثه استفاده کنند. در پیوند لثه یک‌تکه نازک از بافت لثه از قسمت دیگری از دهان شما برداشته می‌شود و درجایی که بافت لثه عقب‌رفته، متصل می‌شود.

آیا برای لثه تحلیل رفته می توان از دندان مصنوعی استفاده کرد؟

متأسفانه، هیچ راهی برای رشد مجدد لثه‌ها وجود ندارد، اما استفاده از دندان مصنوعی یا روکش لثه (درصورتی‌که استخوان نگه‌دارنده کافی وجود داشته باشد) می‌تواند به بهبود ظاهر لثه‌های در حال عقب‌نشینی کمک کند.

چند روز بعد از کشیدن دندان می توان دندان مصنوعی گذاشت؟

معمولاً بین شش تا هشت هفته پس از کشیدن دندان برای قرار دادن دندان مصنوعی زمان نیاز دارید.

برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟

یکی از روش‌های قرارگیری مناسب پروتز دندانی، استفاده از چسب دندان است که می‌تواند از لغزیدن دندان مصنوعی جلوگیری کند.

آیا تقویت لثه برای دندان مصنوعی امکان پذیر است؟

در برخی موارد برای تقویت لثه، ممکن است تحت عمل تقویت بافت نرم قرار بگیرید. در این روش بافت لثه را به خط لثه منتقل می‌کنند یا از پیوند بافت نرم مصنوعی برای ایجاد خط لثه استفاده می‌کنند.

بیماری لثه می تواند در اطراف دندان مصنوعی ایجاد شود؟

بله، ممکن است. زیرا بیماری لثه به دلیل عدم مراقبت بهداشتی صحیح از دندان در دهان ایجاد می‌شود که باعث رشد باکتری‌ و تخریب لثه می‌شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

تحلیل لثه و دندان مصنوعی یکی از بیماری‌های رایج میان بیش از نیمی از بزرگسالان است که به دلایل مختلفی چون ایجاد پلاک بین دندان و خط لثه، زمینه‌های ارثی یا بیماری‌های سیستمیک بدن مانند دیابت ایجاد می‌شود. در نهایت با رشد بیشتر آن، دندان‌ها از بین خواهند رفت.

با اینکه هیچ جایگزین طبیعی برای دندان‌ها وجود ندارد، استفاده از دندان مصنوعی یک روش جایگزین درمانی است که می‌تواند در موادی مانند داشتن یک لبخند زیبا، جویدن غذا و تکلم کمک کند. اگر در کنار استفاده از پروتز مصنوعی به بیماری لثه مبتلا هستید، از روش‌های درمانی مناسب غافل نشوید. می‌توانید برای تعیین وقت ویزیت حضوری یا مشاوره تلفنی و آنلاین جهت مشاوره تلفنی با دندانپزشک، با ارتباط برقرار کنید. متخصصان دندانپزشک به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را برای رسیدگی به سلامت دهان و دندان خود داشته باشید.

مراقب سلامتی شماست!

منبع: rochester، nycpediatricdentist، childrensedationdentist، newmouth، cardinalfamilydentistry، medicalnewstoday



منبع