پرخوری عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال روانی خوردن است که در آن دوره هایی از پرخوری (خوردن غذای زیاد در یک وعده) وجود دارد. در طول این پرخوری

فرد هیچ گونه کنترلی بر رژیم غذایی خود ندارد و به دنبال راهی برای حذف غذاهایی است که می خورد. که:
استفراغ کننده

پست

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

ورزش اجباری

در این نوع پرخوری ، که معمولاً در اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود ، فرد معمولاً خود را پنهان می کند و سعی می کند بعد از پرخوری پاک شود.

این دارد. وقتی بیش از حد غذا می خورید ، احساس انزجار و شرم می کنید و پس از تمیز کردن ، احساس راحتی می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً اضافه وزن دارند

و ارتفاع در محدوده طبیعی است. اما ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن کم کنند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

از جانب

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از ویژگی های شخصیتی ، احساسات و الگوهای تفکر ، و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی ، ممکن است مسئول باشد.

محققان معتقدند این اختلال خوردن می تواند با نارضایتی از بدن و نگرانی شدید در مورد اندازه و شکل بدن شروع شود. فرد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات سوء مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم جسمی پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
غدد متورم در گردن و صورت
معده می سوزد
سوء هاضمه
نفخ
پریودهای نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
پینه روی مچ یا پشت دست به دلیل استفراغ عمدی و مکرر
سرگیجه یا غش کردن
دائماً احساس سرما می کند
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

علائم رفتاری پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

غذای کنترل نشده و به دنبال آن تمیز کردن
چنگ زدن یا سرقت غذا
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن زیاد ضروری است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
بیش از حد تمرین کنید

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز کرده اید یا به غذا علاقه زیادی دارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه تماس بگیرید. زیرا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، شانس موفقیت بالاتری خواهید داشت.

عوارض بولیمیا:

یکی از دلایل مهم درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از مشکلات جدی است که می تواند در طولانی مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
فرسایش مینای دندان در اثر تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان ها به غذاهای گرم یا سرد
تورم و درد در غدد بزاقی (ناشی از استفراغ مکرر)
زخم
پارگی معده یا مری
اختلال در عادات مدفوع
کم آبی بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا آسیب به خود
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری و داروهای خانگی برای درمان پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) توسط FDA برای درمان پرخوری عصبی تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

داروها نیز توصیه می شود. بستری شدن اغلب اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید ، پرخوری می تواند برای مدت کوتاهی رخ دهد

بیمارستانی که باید درمان شود. بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی است.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر مواردی تمرکز می کند که فرد را به پرخوری یا پاکسازی سوق می دهد. به این ترتیب ، افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم هنگام پرخوری عصبی ایجاد می شود.

خانواده درمانی (FBT):
اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که می توانند منجر به پرخوری عصبی شوند مقابله کنند.

روان درمانی بین فردی (IPT):
این روش بر مشکلات روابط با سایر افراد در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی بین فردی معتقد است که نحوه تعامل با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

درمان تغذیه ای

هدف از تغذیه درمانی یادگیری عادات غذایی خوب است. متخصص تغذیه به شما کمک می کند علائم گرسنگی و سیری بدن را بشناسید. همچنین به شما کمک می کند وزن خود را حفظ کرده و نگرش سالم تری نسبت به غذا پیدا کنید.

مراقبت از خود برای پرخوری

همراه با پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز ، غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. و نکاتی در مورد بهترین نوع و زمان ورزش برای سلامتی دریافت کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند بر عادات ناسالم غلبه کرده و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید