مثال رژیم کتوژنیک تفاوت رژیم کتوژنیک با رژیم کم کالری چیست؟ فواید این رژیم برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم کاهش وزن سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتو ، بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که در این رژیم غذایی برای چربی سوزی نیاز به خوردن چربی دارید!

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک ، رژیم کتو ، رژیم غذایی پرچرب ؛ مقدار کمی کربوهیدرات و پروتئین متوسط ​​دارد که برای کاهش سریع وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در رژیم کتو ، سوزاندن چربی های اضافی و انباشته بدون این که فرد احساس گرسنگی کند انجام می شود.

کتو ممکن است ساده ترین رژیم غذایی نباشد ، اما اگر از دستورالعمل های رژیم خود پیروی کنید ، دیری نمی گذرد که به هدف خود می رسید و از نتایج آن بسیار خوشحال می شوید.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب ، کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت خواهید کرد. در رژیم کتو ، باید کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند ، مانند قند ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کنید.

به طور معمول ، منبع انرژی بدن از کربوهیدرات ها (محصولات قندی) تامین می شود. اما در این رژیم غذایی ، بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم پروتئین تغذیه می کند. در واقع ، استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت به کاهش وزن شما کمک می کند. در رژیم کتو ، رژیم غذایی بر اساس کاهش مصرف کربوهیدرات ها (شکر ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید ، در نهایت انرژی شما تمام می شود (قند خون که بدن می تواند به سرعت مصرف کند). این معمولا 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه پروتئین ها و چربی ها برای تامین انرژی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

siet 1 - نمونه ای از رژیم کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک با رژیم های کم کالری

بر اساس یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند 2.2 برابر کمتر از افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، وزن کم کردند. سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL نیز در افرادی که رژیم کتو دارند بهبود یافته است.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم دارای اثرات بیشتر و بهتری نسبت به رژیم های کم چرب است. یکی از دلایل این است که در کتوژنیک ، می توانید به دلیل رژیم های کم چربی ، وزن بیشتری را کاهش دهید ، حتی اگر گرسنه نباشید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • به کاهش سریع وزن کمک می کند ؛
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ؛
  • مقابله با آکنه ؛
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • رفع اختلالات سیستم عصبی ؛
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه رژیم کتوژنیک

چگونه می توان رژیم کتوژنیک گرفت؟

چگونه کتوژنیک را شروع کنیم؟ اگرچه روشهای مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما بهترین نتایج معمولاً در 5 مرحله زیر به دست می آید:

  • مرحله اول: توقف سریع گلوکز از غذاهای کربوهیدرات دار ، از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره ؛
  • فاز دوم: این بدن شما را مجبور می کند تا منبع جایگزین سوخت را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • مرحله AMOUNT: در همین حال ، در صورت عدم وجود گلوکز ، بدن شروع به سوزاندن چربی و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون به نقطه خاصی می رسد ، شما وارد حالت کتوز می شوید.
  • مرحله 5: این وضعیت ناشی از سطح بالای کتون باعث کاهش سریع و پایدار وزن می شود تا زمانی که به وزن بدن سالم و پایدار برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالهاست که به رژیم غذایی عادت کرده اید. رژیمی که در آن گندم و برنج بخش عمده ای از رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند. حالا ، داستان متفاوت است. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری از افراد گیج کننده است. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم با متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را فراموش نکنید!

هنگام شروع رژیم کتو یا سایر رژیم های کم کربوهیدرات ، مطمئن شوید که مایعات زیادی مصرف می کنید. به یاد داشته باشید که آب همیشه بهترین انتخاب است. همچنین نمک کافی مصرف می کند. مصرف نمک علائم اولیه رژیم غذایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا بدنبال بهبود متابولیسم خود هستند بسیار عالی است. اما برای ورزشکاران حرفه ای ، کسانی که می خواهند در بدن خود عضله بسازند یا به دنبال افزایش وزن هستند ، رژیم غذایی مناسب نیست. این رژیم ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی مثر است که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

نمونه رژیم کتوژنیک

شنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: مرغ استیک یا گوشت با سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: مرغ استیک یا گوشت با سبزیجات

شام: همبرگر بدون نان با سبزیجات کره ای

ماه ها:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با کمی روغن زیتون

شام: گوشت چرخ کرده سرخ شده در پیاز با سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: مانند شام شب قبل ، گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره با سبزیجات

چهار شنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: کوفته قلی قلی با سبزیجات

پنج شنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: گوسفند چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک با سبزیجات

شام: بال مرغ کبابی یا کبابی با سبزیجات

توصیه می شود در رژیم کاهش وزن از انواع سبزیجات استفاده کنید و همچنین با پخت انواع غذاها با تزئینات جالب رژیم غذایی خود را سبک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید