متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی نامطبوع ناشی از خوردن برخی غذاها را می توان با خوردن غذاهای دیگر از بین برد. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن مقدار زیاد و متنوعی از میکروب ها وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک شود. این پلاک ها روی دندان ها هستند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان به هم بخورد ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
مقداری غذا بخورید

چندین ماده غذایی وجود دارد که می توانند باعث بوی بد دهان شوند ، که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم بعد از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شوند ، ایجاد کنند.

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسید تولید کنند. در نتیجه بوی بد می دهد.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول نگهداری ماهی ، این غذا به تجزیه و تولید “آمین های بیوژنیک” که با تولید بوی بدن مرتبط هستند ، ادامه می دهد.

کربوهیدراتهای سریع تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات اجابت مزاج و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد ، زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، خودداری کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مشورت با پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای درمان بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل می تواند ناشی از مصرف فقط غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل می توان این مشکل را برطرف کرد. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با مصرف آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان ها یا لثه ها ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، معمولاً باید به خودتان اجازه دهید نه تنها از بوی بد دهان خلاص شوید ، بلکه گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع مواد غذایی در دندان ها و گوشه دهان وجود دارد. علاوه بر این ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور برای باکتری های موجود در دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه خوردن میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای داشتن یک نفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود روزانه دهان خود را بعد از مسواک زدن با روغن نارگیل بشویید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر انواع عوامل بیماری زای دهان است. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبور باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی خطرناک

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید