طبقه بندی معلمان شرکت کننده در حاشیه فضای مجازی/ هنوز آیین نامه طبقه بندی نهایی نشده است


خبرگزاری فارس – اداره آموزش و پرورش: لیست رتبه بندی معلمان به یک ماجرای پر فراز و نشیب تبدیل شد که سال ها بود تکمیل نشده بود. موضوع ساماندهی در سند تحول آموزشی ذکر شد و مستقیماً مورد تاکید قرار گرفت و عدم اجرای آن یکی از گلایه هایی است که نشان دهنده ضعف اجرای سند تحول است.

اگر به سند تحول آموزشی در راهکار ۲-۱۰ مراجعه کنیم، برای ایجاد سامانه سنجش شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای و تعیین معیارهای ارزشیابی و ارتقای رتبه علمی و آموزشی (نظام رتبه بندی) معلمان و افزایش انگیزه آنها. برای ارتقای شغلی بر اساس نظام موازین اسلامی و راهکار ۴-۱۱ نیز به ایجاد نظام ارزیابی شایستگی معلمان اعم از شایستگی های اخلاقی، عقیدتی، انقلابی، حرفه ای و حرفه ای و ارزشیابی بر اساس اصول و مبانی اشاره دارد. اهداف استراتژی سند شیفت

قانونی برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان وجود دارد، اما در عمل همیشه مورد اعتراض بوده است. چالش این بود که گاهی مُهر حقوق اضافه بر رتبه معلمان زده می شد و در نتیجه رتبه بندی نمی شد و معلمان راضی نمی شدند.

* رتبه بندی معلمان در براکت ۱۱ ساله

اولین سامانه طبقه بندی معلمان توسط حمیدرضا حاجبابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دوران وزارتش تهیه شد که آن را نظام طبقه بندی مشاغل حرفه ای و استخدام و تامین نیروی انسانی نامید. در این نظام رتبه معلم، استادیار، دانشیار و استاد مدرس پیش بینی می شد و حاجبابایی سعی می کرد معلمان را با اساتید دانشگاه برابری کند، اما این نظام رتبه بندی جواب نداد.

اگرچه نظام رتبه بندی که توسط حاجی بابایی تهیه شده بود ناقص بود، اما رتبه بندی معلمان در دوره وزارت اصغر وانی انجام شد. در آن زمان اعلام شد که این اولین مرحله در رتبه بندی معلمان است، اما در این ترتیب گلایه هایی مانند بحث شاخص ها و استانداردها وجود داشت و از همه مهمتر صحت آنها در فصل دهم قانون مدنی. قانون مدیریت خدمات؛ اعتبار اختصاص یافته به سایر کارمندان دولت بدون رتبه!

اعتراض به رتبه بندی معلمان باعث شد که روند رتبه بندی متوقف شود و بحث رتبه بندی مطرح شود، اما این بررسی بسیار طولانی شد و در نهایت در وزارت محسن حاجیمیرزایی به تصویب رسید.

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان لازم‌الاجرا شد، اما مشکل اصلی آیین‌نامه رتبه‌بندی مجدداً این بود که اعتبار مقرر برای آنها فصل X قانون خدمات کشوری بود. و این اعتباری است که دیگر کارمندان دولت هیچ دستوری نگرفتند!

البته ایراد دیگری هم به چیدمان معلمان توسط نمایندگان مجلس وجود داشت. آنها استدلال کردند که طبق قانون، دولت باید لایحه ای را برای ترتیب دادن معلمان آماده کند و برای تصویب به مجلس ارائه کند. در واقع نمایندگان موافق این موضوع نبودند که خود دولت این آیین نامه را نوشته، تصویب و اجرا کند.

به همین دلیل بود که در بحث های فراوان و پس از کش و قوس های فراوان، لایحه آرایش معلمان در اواخر سال ۱۳۹۹ تهیه و به تصویب دولت رسید و در ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ برای سیر مراحل قانونی تقدیم مجلس شد. این لایحه نزدیک به یک سال در مجلس شورای اسلامی سپری شد و در نهایت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، در ۱۶ اسفندماه به تصویب شورای نگهبان رسید و سرانجام در اسفندماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

* دسته ای از رتبه بندی معلمان

قانون رتبه بندی معلمان برای تهیه آئین نامه به دولت ارائه شد. مهلت دولت برای تهیه و تصویب آیین نامه طبقه بندی معلمان ۳ ماه است که به گفته صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد.

وی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا این آیین نامه را در مهلت قانونی و بر اساس مواد و چارچوبی که در قانون تعیین می کند، تهیه و ابلاغ کند.

اما در این مدت اخباری در فضای مجازی از جلسات بررسی رتبه بندی منتشر می شود که معلمان را نگران کرده است; به عنوان مثال، شرایط به قدری سخت است که معلمان فقط می توانند نمره اول و دوم را کسب کنند یا معلمان باید برای گرفتن نمره جدید تلاش کنند.

سید بابک هاشیمنکو دبیر شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: وزارت آموزش و پرورش آیین نامه اجرایی تنظیم معلمان را تهیه کرده است اما شنیده ها حاکی از آن است که برخی ارگان ها مانند سازمان امور استخدامی و … وزارت آموزش و پرورش.سازمان اداری مواردی مانند برگزاری آزمون، معلمان و ایجاد مراکز سنجش را به آیین نامه اضافه می کند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت در آزمون را با شأن و شخصیت معلم در تضاد می دانیم، افزود: آیا در طرح ارتقای اساتید دانشگاه برای آنها آزمون وجود دارد؟ معلمی با ۱۵ سال، ۲۰ سال سابقه تدریس، روش تدریس و روش کار مشخص است، دستاوردهایش قابل اندازه گیری است، حضور در کلاس ها در حین انجام وظیفه ثبت می شود. تحقیقات، نوشته ها و شهادت های او همه روشن است.

* فضای مجازی نباید ملاک قضاوت من و شما باشد

حسین عرب اسدی معاون منابع انسانی سازمان در امور اداری و استخدامی امروز در حاشیه نشست دو روزه نمایندگان سوادآموزی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخبار در فضای مجازی مبنی بر اینکه آزمون برنامه‌ریزی‌شده» معیارهای رتبه‌بندی معلمان چیست؟ «هر وقت آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی در دولت تصویب شد و صادر شد، می‌توان درباره اجزای آن صحبت کرد، تا زمانی که پیش‌بینی نشده باشد، نمی‌توان اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی توسط ارزیابان سازمان امور اداری و استخدامی کشور صحت دارد؟ ، با پرسیدن “آیا ارزیاب زیادی داریم؟” فضای مجازی نباید ملاک قضاوت من و شما باشد. من آن را تکذیب می کنم. کیفیت رتبه بندی بسیار مهم است و قانونگذار تاکید کرده است که کیفیت همان آیین نامه ای است که باید اجازه دهد تا نهایی شود. سپس به تفصیل با رسانه ها صحبت خواهیم کرد.

همانطور که عرب اسدی درباره اینکه چرا بررسی و تصویب این ترتیب طولانی شد، گفت: بسیار مهم است که این مدت طولانی شد. برخی فکر می کنند مشکل ما فقط بودجه است، مشکل اصلا بودجه نیست، مصوبه قانونگذار است و باید از ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ پرداخت شود، کیفیت مهم است. از نظر ارتقاء هیئت علمی دانشگاه، ما چندین دهه آیین نامه ای داریم که مشخص می کند یک فرد باید چه رتبه ای داشته باشد، دانشیار شود، استاد شود و غیره. اکنون ما یک نسخه از تحصیلات و زحمات او را دریافت خواهیم کرد که تکنیکی است که زمان می برد و فکر می کنم به زودی هیئت وزیران آن را تصویب کند. البته ما مسئولیتی در قبال هیئت دولت نداریم.

به گزارش فارس، اکنون باید منتظر ماند تا ببینیم در روزهای پایانی مهلت دولت برای تصویب آیین نامه آرایش معلمان چه تصمیمی اتخاذ می شود و این ترتیب چگونه اجرا می شود؟

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید