سامانه قرعه کشی وزارت صمت به خودروسازان خصوصی ضربه زد


مرحله اول قرعه کشی مرکزی خودرو در سامانه وزارتخانه با سکوت، نارضایتی، سردرگمی و تردید خودروسازان و مشتریان به پایان رسید.

سامانه قرعه کشی وزارت صمت به خودروسازان خصوصی ضربه زد

بر اساس این خبر، مرحله اول قرعه کشی مرکزی خودرو در سامانه وزارت صمت با نارضایتی، سردرگمی و تردید خودروسازان و مشتریان به پایان رسید.
در اردیبهشت ماه امسال، وزارت صمت به خودروسازان خصوصی و دو خودروساز دولتی دستور داد تا ساز و کار فروش خود را اعم از پیش فروش، فروش خصوصی یا اشتراک تولید، در سامانه متمرکزی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شده است، راه اندازی کنند. این سامانه از ۲۷ اردیبهشت تا ۳۰ خرداد ماه سال جاری در اختیار متقاضیان قرار گرفت و مشتریان باید با ورود به این سامانه برای خرید خودرو ثبت نام کنند.
با انتشار اطلاعات دو شرکت بزرگ خودروسازی دولتی مشخص شد که از این طرح روش فروش استقبال نمی شود و به گفته عبدالله توکلی لاهجانی، مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت صمت، ثبت نام ۴ میلیون مردم در سامانه یکپارچه فروش خودرو قرار گرفتند و بررسی آخرین ها نشان از فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ کشور داشت که ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.
آمارهای سامانه مرکزی وزارت صمت نشان می دهد که تعداد ثبت نام در سامانه وزارت صمت نسبت به سامانه های مستقلی که پیش از این فروخته می شد، ۴۰ درصد کاهش داشته که به دلیل مشکلات این سامانه است. .

**سامانه وزارت صمت همان سایت قرعه کشی شرکت های خودروسازی است
برخلاف تبلیغات گسترده رسانه ای نزدیک به وزارت صمت، نحوه قرعه کشی در سایت مرکزی وزارت صمت هیچ تفاوتی با روش شرکت های قرعه کشی ندارد. به عنوان زیرساخت فنی سایت، اپراتور سایت، سامانه مرکزی وزارت صمت، نحوه استعلام و … دقیقا با همان شرکت هایی است که این فرآیند را به صورت جداگانه برای شرکت های خصوصی و دولتی انجام داده اند.
جالب اینجاست که حتی در سطح نظارت و بازرسی نیز تفاوتی وجود ندارد و در عمل اتفاق متفاوتی رخ نداده است. زیرا در گذشته وزارت صمت و سازمان بازرسی بر قرعه کشی شرکت های خصوصی نظارت می کردند. بنابراین در سامانه مرکزی وزارت صمت، قرعه کشی ها در یک مکان و به سبک و سیاق شرکت های خصوصی و دولتی برگزار می شود.

**ناشناس هنگام اعلام نتایج قرعه کشی خودکار
تا زمانی که قرعه کشی خودرو در دست شرکت ها باشد، نتایج ۴۸ ساعت پس از پایان مهلت ثبت نام اعلام می شود و برندگان قرعه کشی وارد مرحله پرداخت می شوند. اما با پایان یافتن مهلت ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو، متقاضیان اکنون منتظر اعلام قرعه کشی هستند.
اکنون که یکی از وزارتخانه های دولتی مسئولیت برگزاری قرعه کشی را بر عهده دارد، به نظر می رسد با توجه به تجربه قبلی کار دولتی، مراحل قرعه کشی وارد فرآیند مکاتبات اداری و اداری شده است و اسامی برندگان قرعه کشی اعلام خواهد شد. . گاهی توسط شرکت های مختلف خصوصی و دولتی.

**قرعه کشی طولانی مدت به مشتریان و خودروسازان آسیب می رساند
با تاخیر در اعلام نتایج قرعه کشی، علاوه بر متقاضیان، خودروسازان نیز متضرر خواهند شد. چند روز قبل از اعلام نتایج، شرکت های خودروسازی مقادیر قابل توجهی پول نقد به دست آوردند. اما با تاخیر در نتایج قرعه کشی، شرکت های خودروسازی نیز بعداً به سرمایه خود دسترسی خواهند داشت.
در این خصوص خودروسازان می گویند وزارت صمت هنوز مشخص نکرده است که پرداخت های متقاضیان را چند روز به حساب شرکت های خودروسازی واریز می کند و این مشکل بر نگرانی خودروسازان افزوده است.
با توجه به نامشخص بودن زمان بندی قرعه کشی در سامانه مرکزی وزارت صمت، گردش نقدینگی شرکت های خودروسازی با اختلال مواجه می شود. نتیجه این اختلال ناتوانی شرکت ها در تامین مواد اولیه، پرداخت نیروی کار و توسعه موسسات است. بنابراین در صورتی که وزارت صمت در خصوص برنامه قرعه کشی، واریز پول برندگان به حساب خودروسازان و سایر موارد مرتبط، برنامه مشخصی را مشخص نکند، مدیریت شرکت های خودروسازی با مشکل مواجه خواهد شد.

** تعجب مراجعین از قوانین عجیب سامانه وزارت صمت
سیستم یکپارچه وزارت صمت شاهد ادغام خریداران خودروهای متنوع بوده است. به گفته طراحان این سامانه، خریداران خودروهای میلیاردی مشابه متقاضیان خودروهای ارزان قیمت هستند. به عنوان مثال در این سامانه هر خریدار متقاضی قرعه کشی باید در ۴۸ ماه گذشته پلاک نداشته باشد. این قانون ممکن است برای خودروهای ارزان قیمت معقول به نظر برسد، اما برای کسی که حدود یک میلیارد دلار پول دارد، خرید خودرویی که در ۴۸ ماه گذشته خودرو نداشته است، منطقی نیست.
این گلایه بارها از سوی خریداران خودروهای گران قیمت به مدیران فروش شرکت های خودروسازی در نمایشگاه خودرو ابلاغ شد. به همین ترتیب، مکرر با امور مشتریان این شرکت ها تماس گرفته می شود و آنها از وجود این قانون برای حضور در سامانه یکپارچه وزارت صمت شکایت می کنند.

** خودروسازان بی احترام، متقاضیان سردرگم
در خاتمه می توان گفت اولین اقدام قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت ناموفق بوده است. چرا که با وجود اینکه یک هفته از قرارداد او می گذرد، هنوز اسامی برندگان قرعه کشی مشخص نشده است. چنین وضعیتی نه تنها مشکل فروش خودرو را حل کرد، بلکه موجب سردرگمی متقاضیان خودرو و تردید خودروسازان شد.