دلایل تاخیر در تحویل لوازم خانگی


مدیرعامل یک تولیدکننده لوازم خانگی دلایل تاخیر چند ماهه تحویل لوازم خانگی به مشتریان در بازار را تشریح کرد.

دلایل تاخیر در تحویل لوازم خانگی

گزارش کردن زمان خبریمدت‌هاست که کارشناسان و فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که رویه‌ای که در صنعت لوازم خانگی ایجاد شده مشابه خودروسازی است. این صنعت مانند سال‌ها رفتار می‌کند که صنعت خودروسازی انجام می‌دهد و اکنون می‌بینیم که صنعت خودروسازی کشور اگرچه در مرحله بلوغ قرار دارد، اما همچنان از نظر حجم، کیفیت و قیمت مشکلات ریشه‌ای دارد. و مردم از این صنعت داخلی بسیار ناراضی هستند.

اکنون در صنعت لوازم خانگی به دلیل ممنوعیت واردات بدون رقابت و روند توسعه تولید می کنند. تولیدی که در آن کیفیت افت کرده، خدمات پس از فروش ضعیف شده، تحویل کالا به مشتری چند ماه به تعویق افتاده و استفاده از فناوری های جدید به فراموشی سپرده شده است. قطعا با ادامه این روند نمی توان روزهای درخشانی را برای صنعت لوازم خانگی متصور شد.

اینکه این پرونده به موجی از تخلفات در صنعت تبدیل شده است و یکی از تخلفاتی که اخیرا رخ داده تحویل کالا پس از ۹۰ روز است. یعنی فروشگاه یا نمایندگی برند کالا را به مردم می فروشد و پس از ۹۰ روز کاری کالا را تحویل می دهند و همچنین تاکید می شود که در صورت تغییر قیمت، خریدار باید مابه التفاوت قیمت را پرداخت کند.

بر این اساس فروشندگان لوازم خانگی را به دو صورت می فروشند. اول اینکه کالا را می فروشند و قبل از اینکه برای مشتری فاکتور بنویسند اعلام می کنند که کالا با تاخیر تامین و ارسال می شود، حالا در صورت رضایت مشتری فاکتور نوشته می شود.

اما مورد دیگر این است که برخی از فروشندگان با علم به اینکه کارخانه قادر به تهیه کالا نیست آنها را می فروشند و پس از چند روز که کالا به دست مشتری نمی رسد، فروشنده تاخیر در تحویل کالا را به خریدار اطلاع می دهد و در این صورت. مشتری چاره ای جز صبر کردن ندارد و بدتر از آن این است که خریدار در صورت عدم تمایل امکان بازپرداخت پول خود را ندارد زیرا فروشنده می گوید پول به حساب کارخانه واریز شده است و پول نمی تواند. بازگردانده شود.

چنین اتفاقاتی کم نیست چرا که خریداران لوازم خانگی که به دلیل ممنوعیت واردات نمی توانند به سراغ برندهای دیگر بروند، با نظارت دستگاه های اجرایی به ویژه آیین نامه حمایتی و تعزیراتی ناچارند تا اصلاح روال تعیین شده صبر کنند.

تخلفات نمایندگی ها و فروشگاه ها

اکبر بازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی ضمن تایید ماجرای تاخیر در تحویل برخی از محصولات لوازم خانگی، تائید کرد که تاخیر در تحویل لوازم خانگی ناشی از فروشگاه های تولیدکنندگان لوازم خانگی است؛ چرا که این تاخیر در تحویل کالاها به دلیل تاخیر در تحویل کالاهای خانگی است. زمانی که مردم برای خرید کالا به واحدهای صنفی مراجعه می کنند، مجبور نیستند مدت زیادی منتظر بمانند و کالای خود را با سرعت دلخواه تحویل بگیرند، اما در نمایندگی ها و فروشگاه های تولیدکنندگان، چنین مشکلاتی پیش می آید و گاهی به مشتری گفته می شود که بعدا مدتی، کالاهای آنها تحویل داده می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هیچ فروشگاهی حق ندارد کالایی را که در انبارهای خود نیست به فروش برساند و این تخلف محسوب می شود، تصریح کرد: اگر فروشگاهی یا فروشگاهی باشد. هنگام انجام چنین اقدامی، خریدار می تواند شکایت کند زیرا کار فروشگاه و صاحب فروشگاه غیرقانونی است و فروشگاه یا نمایندگی موظف است کالای موجود در انبار را در اختیار مردم قرار دهد.

بازوکی ادامه داد: اما اگر فروشنده در قرارداد یا فاکتور این موضوع را با خریدار مطرح کرده و توافقی صورت گرفته است، پیش فروش قبلا انجام شده که خلاف قانون نیست، اما باید توجه داشت که فروشگاه یا نمایندگی مجوز پیش فروش لوازم خانگی دارد یا خیر؟ اگر نداشت، تخلف کرده است.

این مشکل در شهریور ماه حل خواهد شد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: خریدار باید بداند محصولی که هزینه کرده است چه زمانی تحویل می شود، اگر مشتری از کمیت و کیفیت آن آگاهی نداشته باشد، فروش با چالش مواجه می شود. بر این اساس، در صورتی که خریدار با چنین مشکلی مواجه شود و زمان تحویل لوازم خانگی در فاکتور ذکر نشده باشد، می تواند به سازمان صنعت، معدن و تجارت شکایت کند و پس از آن اتحادیه لوازم خانگی سریعا به آن رسیدگی خواهد کرد.

با تاکید بر اینکه چنین مواردی در واحدهای صنفی شهرستان رخ نمی دهد و چنین مشکلی در نمایندگی ها و فروشگاه هایی که مستقیما با کارخانه های لوازم خانگی کار می کنند رخ می دهد، تصریح کرد: به نظر می رسد مشکل تاخیر در تحویل برخی لوازم خانگی از شهریور ماه وجود داشته باشد: حل کنید. ضرب المثلی کنار هم که به سازندگانش اضافه می شود.

تولیدکنندگانی که دولت را همراهی نمی کنند

در گزارش های قبلی تخلفات تولیدکنندگان در عرضه کالا مطرح شده بود و گاهاً اتحادیه های صنفی از این موضوع گلایه داشتند اما در این مقطع سیل نارضایتی ها نیز افزایش یافت. در شرایطی که دولت به دنبال جمع آوری لوازم خانگی قاچاق در بازار و کد شناسایی است تا فضای فعالیت تولیدکنندگان داخلی هموارتر شود، برخی از تولیدکنندگان به جای همکاری با دولت و رفع مشکلات خود با مردم اقدام می کنند. برخی افراد را نسبت به کالاها در داخل بدبین کرد.

رویه جدید انحصاری برای لوازم خانگی

بابک نصیری فروشنده لوازم خانگی در شرق تهران. او می گوید بیش از ۱۶ ماه است که تولیدکنندگان لوازم خانگی به او یخچال، ساید بای ساید و فریزر پیشنهاد داده اند. این در حالی است که تولیدکننده تا قبل از سال ۱۳۹۶ هر کالایی را که سفارش می داد در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بهتر به واحدهای صنفی تحویل می داد، اما اکنون واحد پخش لوازم خانگی از عرضه کالا به واحدهای صنفی و تمامی کالاها به فروشگاه ها خودداری می کند. آژانس ها اعطا شده اند، به همین دلیل است که بسیاری از اتحادیه ها به فروش لوازم خانگی کوچک رفتند.

وی ادامه داد: برخی از توزیع کنندگان لوازم خانگی به ما می گویند که شما سفارش و پول را از مشتری می گیرید و سپس محصول تحویل می شود، اما اگر کالایی برای نمایش در مغازه نباشد چگونه می توان آن را فروخت؟ به نظر می رسد سیاست تولیدکنندگان لوازم خانگی تنها به سمت انحصار است.

ما نمی خواهیم مردم را اذیت کنیم

مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی که گفته می شود کالاها را با تاخیر چند ماهه به دست مشتریان می رساند، گفت: نمی خواهیم مزاحمتی برای مردم ایجاد کنیم، در مرحله فعلی مجبوریم برخی از لوازم خانگی را با تاخیر تحویل دهیم زیرا تولید ناشی از کمبود مواد خام است. این مشکل با تامین مواد اولیه به زودی حل می شود و بلافاصله کالا به دست مردم می رسد.

وی ادامه داد: تاخیر در تحویل لوازم خانگی به چند اقلام محدود می شود و سایر اقلام در هنگام خرید به دست مشتری می رسد.

اما آنچه از فعالان بازار شنیده می شود حاکی از آن است که کالاها با تاخیر چندین ماهه به دست مشتریان رسیده و با وجود وعده های مختلف هنوز این مشکل برطرف نشده است. از سوی دیگر تاخیر در تحویل منجر به گرانی غیرمنطقی این محصولات در بازار شد. افرادی که در گذشته این کالاها را داشته اند یا با کارخانه ارتباط خوبی دارند، لوازم خانگی کمیاب را با قیمت های بالاتر در بازار می فروشند.

تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی

پیش از این محمدمهدی بردران معاون وزیر صنایع عمومی گفته بود: امسال ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید می شود و در بهار امسال کاهش ۱۵ درصدی نرخ ارز، ۱۰ درصدی افزایش تقاضای داخلی و ۱۰ درصدی افزایش نرخ ارز در سال جاری قیمت ارز. صادرات ثبت می شود.

افزایش تولید لوازم خانگی باید بر اساس تقاضای مردم برای نوع محصولات باشد، زمانی که تقاضا برای یخچال ساید بای ساید بیشتر است باید تولید این محصول را نیز افزایش داد تا اینکه تولیدکننده تولید یخچال را افزایش دهد. فریزر دوبل و سایر محصولات و مجبور کردن خریدار به خرید همان کالا.

اجبار مردم

گزارش های میدانی حاکی از آن است که برخی از غرفه داران در پاسخ به درخواست مردم برای خرید در کنار هم، آنها را تشویق به خرید انواع دیگر کالا می کنند و می گویند که جانبی دیر تحویل می شود و قیمت آن در زمان تحویل (یعنی گران تر) محاسبه می شود. بنابراین وقتی مشتری چنین صحبت هایی را از نمایندگی ها و نمایشگاه ها در مورد عرضه لوازم خانگی می شنود، به ناچار خریدی انجام می دهد که مطابق میل او نیست.

به هر حال همانطور که دولت از شهریورماه به سمت آزادسازی واردات و واردات خودرو رفته است، در حوزه لوازم خانگی نیز چنین تصمیمی لازم است تا مردم بتوانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را در محیطی بهتر و با قیمت مناسب خریداری کنند. در شرایط کنونی تولیدکنندگان به دلیل انحصار و انحصاری که ایجاد کرده اند، خواسته یا ناخواسته مردم را آزار می دهند.