دلایل بی خوابی چیست؟ راه های رسیدن به خواب کامل


وی ادامه داد: بیشتر بی خوابی ها ناشی از مشکلات روزانه است که در شب ظاهر می شود، البته پرخوری در شب یکی از شایع ترین علل بی خوابی است، زمانی که معده پر است، بدن باید انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کند. خوابیدن در چنین حالتی تقریبا غیرممکن است، ناخودآگاه فرد در رختخواب می چرخد ​​تا مشکل معده برطرف شود، در نهایت به خوابی غیرعادی می رود و صبح خسته و خواب آلود از خواب بیدار می شود، علاوه بر این موارد، فشارهای عصبی، عوارض جانبی برخی داروها، دردهای جسمی، ضعف و گرسنگی، اختلالات هورمونی، سوء مصرف الکل، اضطراب و افسردگی از مهم ترین علل بی خوابی هستند.

راه های رسیدن به خواب کامل

اکثر عوامل ایجاد بی خوابی به جز عواملی که جنبه روحی و روانی دارند با تنظیم برنامه غذایی و برخی اقدامات تا حد زیادی قابل رفع است. کاهش مصرف فرآورده های گوشتی به ویژه برای افراد مبتلا به اوره خون بالا، خوردن غذاهای سالم و کم انرژی آماده برای شام، کاهش وزن و کنترل فشار خون بالا، ورزش، لذت بردن از ورزش بدنی، خوردن غذاها و نوشیدنی هایی مانند ماست، خیار و آب لیمو آب هویج، تربچه یا تربچه، شیر گرم، نان، ماست، سیب قرمز، آب پرتقال بهار، ریشه بیدمشک هنگام خواب، کاهو و فندق.

گرم کردن و ماساژ کف پا، تلاش برای از بین بردن افکار مزاحم، گرفتن دوش ولرم تا آب گرم بعد از هضم کامل غذا و موارد می تواند بسیار موثر باشد. همچنین به افراد مبتلا به بی خوابی توصیه می شود در نیمه دوم روز یعنی از ظهر روزها نخوابند، در طول روز فعالیت بدنی انجام ندهند و از مصرف چای، قهوه و غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد محرک و ضد خواب خودداری کنند. به بعد. و از خوردن غذاهای سنگین، پرهیز از غذاهای چرب، یبوست و غذاهای خشک کننده اعصاب مانند سیر، فلفل و دارچین خودداری کنید.

گشنیز یک داروی گیاهی مفید برای بی خوابی است. این گیاه برخی از انواع بی خوابی را به سرعت درمان می کند. برای اینکه خوابتان سنگین تر و عمیق تر شود، می توانید بعد از شام یک لیوان آب سیب قرمز را با کمی عسل یا آب مرکبات تازه بنوشید. می توانید از یوگا، تمرینات تنفسی و تمرینات بدنی برای آرام کردن اعصاب خود استفاده کنید. در شهرهای غربی کشور مانند ایلام و لرستان بی خوابی را با جوشانده زنبق و رزماری درمان می کنند و کردها از دانه شنبلیله استفاده می کنند.