ثبات در بورس با پایه عرضه و تقاضا


بازار بر اساس عرضه و تقاضا بدون هیچ گونه دخالتی در مبادله قیمت ها تعیین می شود.

ثبات در بورس با پایه عرضه و تقاضا

گزارش کردن زمان خبریدولت ها ابزار کنترل دارند و اجازه فعالیت این شرکت ها را نمی دهند و قیمت آنها آزاد است. این روزها با ادامه روند نزولی بورس، افراد زیادی سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به سراغ سرمایه گذاری های دیگری رفته اند. همچنین بسیاری از آنها در صف های طولانی فروش گیر کرده و ارزش سرمایه آنها روز به روز در حال کاهش است. مسئولان بازار سرمایه با توجه به افت شدید وضعیت سهام و اعتراض مردم برای حل این مشکل، اقدام به عرضه اوراق فروش ثانویه به فعالان و بورس ها کردند.

اوراق قرضه فروش تبعی به عنوان امنیت برای سهامداران خرد عمل می کند و تا حدودی می تواند نگرانی آنها در مورد از دست دادن سرمایه و ارزش سهام آنها را برطرف کند. در واقع سهامدار با خرید اوراق قرضه تبعی، سهام خود را بیمه می کند و ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

اوراق فروش ثانویه راهکاری از سوی مسئولان سازمان بورس برای کاهش ریسک سرمایه گذاری برای افراد مختلف در شرایط سقوط بورس است. این اوراق توسط سهامداران عمده شرکت ها منتشر می شود.

با سقوط بورس و نوسانات شدید آن، اشخاص حقیقی یا حقوقی تمایلی به سهامدار شدن ندارند و سهام شرکت ها بدون خریدار می مانند. در این صورت شرکت ها می توانند برای حفظ ارزش سهام خود و همچنین حمایت از سهامداران خود این اوراق یا ضمانت نامه ها را منتشر کنند.

در واقع با توجه به پتانسیل سهام، شرکت ها می توانند اقدام به انتشار این اوراق کرده و به خریداران اطمینان دهند که قیمت سهام کمتر از قیمت اعمال در تاریخ اعمال نخواهد بود. در غیر این صورت، شرکت سهام فردی را که از او اوراق قرضه تبعی خریداری کرده است، به قیمت اعمال می‌خرد و به این ترتیب زیان شخص را جبران می‌کند.

بازار سهام به دلیل قوانین حاکم بر ایالت مجاز به اعمال آزادی اقتصادی نیست. ماهیت بازار این است که بورس می خواهد بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد. بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا بدون هیچ گونه مداخله ای که در بازار سهام سالم تعیین می شود.

یعنی محصول عرضه شده در بورس در واقع همان سهام شرکت است. اگر زمان ارائه اوراق در بورس از نظر عملکردی و قیمتی مشخص شود، بر روال عادی بورس تاثیر می گذارد. چون شرکت های ما خصوصی هستند اما در زمان رفتن به بورس مدیریت و قیمت را دولت تعیین می کند.

دولت ها ابزار کنترل دارند و اجازه فعالیت این شرکت ها را نمی دهند و قیمت آنها آزاد است. در بازار سهام، قیمت سفارش، دامنه نوسانات و حجم زیربنایی را داریم که همگی از عوامل ایجاد محدودیت هستند. این محدودیت ها نمی توانند در نهایت بازار را به بازاری کارآمد بر اساس عرضه و تقاضا تبدیل کنند.

ما همچنین محدودیت های تقاضا داریم. زیرا مردم اعتماد ندارند و در عین حال ترس و محدودیتی برای خرید و فروش دارند که باعث کاهش تقاضا می شود. یکی دیگر از مواردی که تقاضا را محدود می کند، ایجاد استثنا بین خریداران مختلف است که در نهایت روال عادی بازار سهام را مختل می کند.

در این زمینه نمی توان اولویت را تعیین کرد، اما اگر به چهار مورد رسیدگی شود، می توان بورس را از حالتی بودن نجات داد. ما بنگاهی داریم که در صنعت و در اقتصاد کلان دنیا کار اقتصادی می کند. این شرکت از نظر خرید و فروش، از نظر کالا، از نظر انحصاری و موارد خارج از عرف و قانون دارای محدودیت هایی می باشد.

بنابراین شرکت به دلیل قوانین حاکم بر ایالت مجاز به اعمال آزادی اقتصادی نیست. از طرفی در صنعت به دلیل قوانین حاکم بر صنایع مختلف ما از جمله صنعت نفت که تحت تاثیر دولت هستند، محدودیت هایی داریم. عملکرد این صنعت به طور مستقیم بر تولید ناخالص داخلی کل کشور تأثیر می گذارد.

از سوی دیگر کشور ما در سطح جهانی به دلیل تحریم های سخت و اتفاقات مختلفی که رخ می دهد دارای محدودیت هایی در عملکرد است. ما در هر چهار موضوع (۱- عملکرد بنگاه ها، ۲- گروه های صنعتی، ۳- اقتصاد کلان کشور، ۴- اقتصاد کلان کشور که ارتباط با سایر ملت ها است) مشکل داریم. این چهار موضوع به هم بستگی دارد، بنابراین همه مسائل باید با هم حل شود و اولویتی وجود ندارد.

دولت اعتبار خود را در تسویه اوراق نشان داد

در مرحله شانزدهم مزایده بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ سه بانک و یک موسسه اعتباری غیربانکی مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان ثبت کردند که همه آنها مورد قبول وزارت اقتصاد قرار گرفت.

ارزش اوراق فروخته شده به سایر خریداران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه در آراد ۱۰۷ به ۵۰ میلیارد تومان، در آراد ۱۱۱ ۲۸۰ میلیارد تومان و در آراد ۱۱۲ به ۲۹۰ میلیارد تومان رسید، بنابراین حجم کل اوراق فروخته شده در هفته جاری برابر بود. . به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

نرخ بهره این اوراق بین ۲۱.۵۹% تا ۲۲.۲۹% بود.

بازار سرمایه ریسک های مختلفی دارد. با توجه به تمرکز ریسک، بازده نسبی در شرایط کارایی بازار باید به مرز کارایی بازار رسیده و پرداخت شود. اما در کشور ما میزان کارایی بازار محل بحث است و ماهیت کارایی آن گاهی اوقات بی تاثیر است.

در صورت کارآمد بودن بازار، حجم نقدینگی و به اصطلاح استخر نقدینگی پاسخگوی تمامی بخش ها و سلیقه های بازار خواهد بود. اما بیشتر اوقات طی دو سال گذشته، عطش زیادی برای نقدینگی در بازار وجود داشته است.

دولت سیزدهم نشان داده است که اعتبار خود در تسویه اوراق و پرداخت به موقع سود اوراق دولتی بسیار بالاست و در نتیجه ریسک نکول به صفر می رسد.

روش معامله اوراق قرضه دولتی بیشتر از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک، شرکت های سرمایه گذاری یا بورس اوراق بهادار است. در واقع اغلب افراد واقعی به طور غیرمستقیم مالک اوراق قرضه می شوند و در واقع صندوق های سرمایه گذاری آن را خریداری می کنند. اما برخی از اوراق از جمله اوراق تسهیلات مسکن نیز توسط مردم عادی خریداری می شود.

IPO ها در سیستم tsetmc.com در دسترس هستند که مردم می توانند خرید و مالکیت کنند. برخی از اوراق قرضه برای عمده فروشی در بازار سهام هستند، اما در بازار خرده فروشی نیستند.

اما به طور کلی چه خریدار حقیقی و چه حقوقی، اگر اوراق با قیمتی جذاب و بدون ریسک بالا عرضه شود، تمایل صندوق ها به معامله سهام کمتر شده و شرایط باعث افت شاخص می شود. معمولاً در صورت بی اثر بودن بازار، عرضه یا عدم عرضه اوراق بر جذابیت بازار سهام تأثیری نخواهد داشت و حجم معاملات کاهش یافته و باعث افت شاخص می شود.

شما باید با بورس معامله کنید. اما شرایط ایجاد شده توسط دولت در حاشیه بورس در جذابیت یا عدم جذابیت بازار بسیار موثر است.