با «بلیت شناور» گیشه را نجات دهید/ از دوران کرونا هم مخاطب کم شده است! خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان



سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی تهران درباره اجرای آزمایشی طرح فروش بلیت شناور سینماها در حوزه هنری به خبرنگار مهر گفت: این طرح به یک تجارت تبدیل شده است. شاید عاملی مثل کرونا به این دگرگونی سرعت بخشیده باشد، اما به طور کلی در همه جای دنیا، چه از نظر تولید، چه از نظر ارائه و چه از نظر تبلیغات، مانند هر تجارت دیگری، سینما سازوکارهای جدیدی را برای جذب مخاطب ایجاد کرده است.

وی افزود: در همه مشاغل، حتی صنایع بزرگ، مشاغل متوسط ​​و خدماتی، نسبت به ده سال یا حتی ۵ سال پیش، نحوه تعامل مردم با مردم تغییر کرده و طرح های جدیدی ایجاد شده است. متاسفانه در سینمای ما طی ۲۰ سال گذشته هیچ خلاقیت و طراحی جدیدی برای تعامل بهتر با مخاطب، ایجاد قابلیت های جدید و حتی حفظ مخاطب ندیده ایم. تنها تغییر عمده در زمینه تولید و توزیع تغییر از آنالوگ به دیجیتال بود، اما مکانیسم های سنتی در زمینه مرتب سازی همچنان پابرجا بود. انگار در یک توده متراکم و کشسان هستیم تقابل ما هر کاری می کنیم آنها موظف هستند که به عنوان تماشاگر به سینما بیایند!

نوروزی تاکید کرد: حداقل ۱۵ سال است که با مردم اینگونه برخورد کرده ایم. انگار به مخاطب میگویم ما میخوایم اینجوری فیلم بسازیم، اینجوری نشونش بدیم و شما هم بیایید ببینیدش! این رویکرد ربطی به دولت ندارد. این نگرش سنتی و تاریخ گذشته در بخش خصوصی در سینمای ما نیز نفوذ کرده است. امروز اگر بحث های روز سینمای ایران را در رسانه ها تماشا کنید، می بینید که هنوز دعوا و دعوا به پایان رسیده است. سیستم های مؤسسه ای خصوصی است، انگار موضوع به اصطلاح «عمومی» بی ربط است. این یکی از عوارض «اجاره سینما» و سینماست که از تماشاگر درآمدی ندارد.

و کارگردان سینما آزادی افزود: در چنین شرایطی از دو سال پیش که تیم جدید در حوزه هنری ایجاد شد، نگران این موضوع بودیم، اما نخواستیم به آب برویم و برویم. ” پروژه های هیجان انگیزی مثل بلیت فروشی نصف شده.» این برخوردهای احساسی اغلب جواب نمی دهد و ما به دنبال کار جدی و علمی در این زمینه بودیم.در حوزه مخاطب شناسی در حوزه هنری و با دقت کار انجام شد. بر اساس این نمودار نرخ شناور نشان داده شده است.

وی افزود: فروش بلیت شناور تجربه ای است که پیش از این در سراسر جهان انجام شده است و امروزه در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکارهای خاصی در قالب باشگاه مخاطبان و ویژه اجرا می شود. خدمات به مردم ارائه می شود.» در این طرح قیمت بلیت یک ساعت و ۴۵ دقیقه فیلم با بلیت ۹۰ دقیقه ای سینما متفاوت است. دو هفته اول اکران هر فیلم، قیمت بلیط با هفته های بعد متفاوت است. قیمت بلیط در ساعات مختلف روز تغییر می کند. خدمات ویژه ای به گروه های خاصی مانند بازنشستگان یا دانشجویان ارائه می شود. این یک تجربه جهانی تثبیت شده در زندگی و منسوخ شده مخاطب فیلم در بحران است، باید سراغش می رفتیم.

نوروزی تایید کرد که سینما آزادی با تمام قوا به این پروژه پیوسته است و از امروز شنبه ۲۸ خرداد این پروژه آزمایشی برای فیلم خواهد بود.هیناساجرا خواهد شد. این پروژه در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به صورت آزمایشی اجرا می شود و پس از این مرحله، آن را برای تمامی فیلم ها عرضه خواهیم کرد. در حال مذاکره با همه صاحبان مشاغل هستیم تا این مدل درست و بسیار جدی با روش علمی در سینمای ایران پیاده شود و به نتایج خوبی برسیم.

این فیلمبردار همه چیز درباره واکنش طبقاتی است صاحبان سینما وی با اشاره به اصرار آنها بر لزوم افزایش قیمت بلیت سینما گفت: باید یاد بگیریم در مواجهه با اتفاقات روز تحلیل های به روز و مرتبط داشته باشیم. وقتی صحبت از افزایش قیمت بلیت سینما شد، وضعیت تورم در جامعه اینگونه نبود که امروز است. پارسال افزایش شدید قیمت داشتیم اما امسال با سیل مواجه هستیم! در این شرایط تحلیل منطقی این بود که ما به عنوان سینماگر باید بتوانیم هزینه های خود را تامین کنیم. علاوه بر این، حوالی آبان و آذر سال گذشته، بحران مردم با آنچه در نوروز شاهد بودیم و همچنان شاهد آن بودیم، نبود. بدبینانه ترین سناریو برای استقبال مردم در این مدت محقق شد. اما امروز باید در مورد شرایط جدید تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: سناریوی خوشبینانه ما بازگشت به قبل از حذف کامل کرونا بود، سناریوی واقع بینانه ما کاهش جزئی مخاطب بود، اما خود این سناریو محقق نشد و اکنون مجبوریم بر اساس یک سناریوی بدبینانه ایجاد کنید. سیموا حتی امروز هم اطلاعات لازم برای مقایسه وضعیت مردم با وضعیت سال گذشته را در اختیار ما قرار نمی دهد. واقعیت این است که در ماه ژوئن ۱۴۴۰۴ در مقایسه با آذر هاله نیست ۱۴۰۰۰ آن کرونا بود، بگوییم مخاطبان ما! حتما باید به این موقعیت ها فکر کنیم.

عکاس تایید کرد: به نظر من صاحبان سینما آنها همچنان از طرح نرخ شناور برای بلیت های سینما استقبال خواهند کرد. این طرح هم مثل ماجرای نیم‌بلیت سه‌شنبه‌ها باید در همه سینماها گنجانده شود و تبدیل به یک سنت شود.

نوروزی درباره وضعیت اکران آنلاین در شرایط کنونی ادامه داد: چون در کشور ما همیشه می خواستیم پشت بیایید روی تجربیات سنتی، از جمله غربالگری آنلاین، کار کنیم به طور مشابه ما عمل می کنیم! در دنیا هرگز نمی بینید که فیلمی همزمان با اکران در سینماها روی پلتفرم اکران شود. قطعا در زمینه آزمون آنلاین به طور جدی تر صاحبان سینما زیر آن نمی روند. اگر قرار است فیلم همزمان در سینماها و آنلاین نمایش داده شود، لکه دار کردن هر دو جریان صفحه را مشاهده کنید. فیلم باید یا در سینماها یا در پلتفرم های آنلاین نمایش داده شود.

وی در پایان گفت: نمایش در اینترنت در این شرایط مانع از فروش فیلم در سالن می شود. زیرساخت های سینما را با دست خودمان خراب می کنیم! در تمام دنیا وقتی فیلمی برای عموم اکران می شود، روی پلتفرم ها منتشر می شود. اتفاقی که الان می افتد با هیچ منطقی جور در نمی آید! برای اینکه فقط علایق صنف را ببینم، من به عنوان یک فیلمبردار می‌توانم در قراردادم شرط کنم که فقط فیلم‌هایی را نمایش دهم که نمی‌خواهند آنلاین باشند. اگر قرار است شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، ما نیز ابزار مقابله با آن را داریم.