انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات در فعالیت بدنی و رفتار درمانی به طور همزمان باشد. به طور کلی ، در درمان تغذیه چاقی ، نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به موفقیت آمیز کاهش وزن و حفظ سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده سازد ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. معمولاً این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. به خاطر سپردن این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شوند و حداکثر باید بین 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های هم کالری را با انرژی بسیار کم ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل برآورد انرژی مورد نیاز یک فرد) تا یک شخص) . این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل اندازه میز استفاده از میزهای آماده به جای میز اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و قند پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، کم قند خون و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او باید در نظر گرفته شود. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در آن فرد بررسی شود.

[1]

پست روز جایگزین

دیدگاهتان را بنویسید