انتخاب کارگردان در سایپا سیاستمدار


انتخاب کارگردان در سایپا سیاستمدار

به گزارش خبر تایم، بهزاد رحیمی در گفتگو با نبض بازار با اشاره به اینکه موضوع مهم در صنعت خودرو کشور بحث مدیریت است، گفت: دولت به اندازه سهمی که در این شرکت های خودروسازی دارد می تواند در آنها دخالت کند اما انتخاب مدیریت این صنایع خودروسازی در کشور ما سیاسی است و تصمیمات بر اساس سرمایه و سهم بازار در خصوص مدیریت آنها اتخاذ نمی شود. به همین دلیل این سوء مدیریت باعث ناکارآمدی در صنعت خودرو شده است.

وی ادامه داد: مدیران شرکت های خودروسازی از جمله سایپا باید منافع سهامداران را در نظر بگیرند اما زمانی که دولت که کمترین سهم را در اختیار دارد بیشترین نقش را در انتخاب و تصمیم گیری های مدیریتی داشته باشد، تنها وضعیت فعلی می تواند باشد. به دست آورد.

رحیمی تاکید کرد: در شرکت های سهامی عام انتخاب مدیران باید بر اساس میزان سهام انجام شود نه اینکه مدیران خارج از صنعت خودرو و بدون مشارکت در زیان سهام انتخاب شوند که عواقبی را برای سهامداران به همراه خواهد داشت.

ضرر افراد و سهامداران با انتخاب مدیران خارج از بدنه خودرو

وی گفت: مدیر منتخب به دلیل اینکه اهل صنعت خودرو نیست خود را جزو منافع آن شرکت خودروسازی نمی داند و نتیجه آن وضعیتی است که اکنون با آن دست به گریبان هستیم.

رحیمی با بیان اینکه اکنون خودروهای ارزان قیمت در کشور تولید نمی شود، گفت: مهمترین دلیل آن وجود انحصار است. البته زمانی که پراید در بازار کشور تولید می شد از نظر قیمت خودرو مناسبی بود اما اکنون با توجه به قیمت های بالا نمی توان گفت خودروی ارزان قیمتی در کشور تولید می شود.

کاهش کیفیت و حذف گزینه انحلال خودروسازان برای تولید خودروی اقتصادی

وی بیان کرد: کاهش کیفیت و حذف آپشن یکی از راهکارهای خودروسازان برای کاهش قیمت تمام شده تولید است و راهکار مناسبی برای اقتصادی ساختن تولید خودرو نیست.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: در سال های گذشته مسیر اقتصادی تولید خودرو با حذف دستگاه های ضبط صدا، سیم ها و برخی گزینه های داخلی دنبال شده که این سیاست درستی نیست.

وی تاکید کرد: ادارات در صنعت خودرو کشور باید تغییر کنند تا صنعت خودرو کشور از نظر کیفیت و قیمت از شرایط مطلوب تری برخوردار شود. در شرایط کنونی دولت هرچه تلاش کند در بهبود وضعیت صنعت خودرو موفق نخواهد بود.

رحیمی با اشاره به سرمایه گذاری هنگفت در صنعت خودرو کشور گفت: در بخش های خصوصی شده تجربه مناسبی وجود ندارد و مدیران منتخب عملکرد خوبی نداشته اند.

تولید ضعیف و خودروهای گران قیمت در شرایط خاص

وی مشکلاتی مانند کمبود عرضه، کیفیت پایین و گرانی محصولات گروه خودرو سایپا را ناشی از انحصار در صنعت خودرو دانست و افزود: زمانی که در بازار رقابت برای خودروسازان وجود نداشته باشد و انحصار کامل را در خودرو ببینند. صنعت برای عرضه محصولات خود نشان از تلاش برای ارتقای کیفیت دارد.”

رحیمی با اشاره به محدودیت واردات خودرو به کشور و یکنواختی خودروسازان داخلی، گفت: در بازار خودرو کشور رقابتی وجود ندارد و تنها صنعت خودرو نیست، بلکه چنین صنعتی با هر صنعت دیگری مواجه خواهد شد. در رقابت نیست نگرش. اکنون در مورد صنعت لوازم خانگی این خطر وجود دارد که با انحصار کیفیت و قیمت ایجاد شده دستخوش تغییرات اساسی شود.