افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی ، به ویژه ریز مغذی هایی که از غذا یا مکمل دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری مثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و اهمیت آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این حال ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ها ضروری هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد یک محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی ها به انرژی کمک می کند. LAC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شود. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. نظرسنجی سال 2018 نشان داد که در حالی که LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به سلامت تخمک ها کمک کرده و از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری جلوگیری می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و فولات ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش دهد. اما مهم است که مردان و زنان به اندازه کافی از این ماده معدنی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. ADR کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که مکمل CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند ، بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. مطالعه انجام شده در سال 2019 نشان داد که سطح پایین ویتامین D در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود دارد. ویتامین D نقش کلیدی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با احتمال بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت باروری بیشتر و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، ADR برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد بارداری دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

اهن

ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن مکمل آهن یا آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید آشنا شویم: تبلت Iron Plus Health Brest

امگا 3

به سلامت بارداری بیش از 35 سال کمک می کند. وقتی الگوهای رژیم غذایی را بررسی می کنیم ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بالاتر مرتبط است. اگر به طور مرتب از غذاهای دریایی غنی از امگا 3 استفاده نمی کنید ، ممکن است هنگام مکمل بارداری ، مکمل مصرف کنید.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است توجه زیادی را به خود جلب نکند ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولار در اطراف تخمک زنان کمک کند. ADR برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. برای خانم ها ، توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشید که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: سلامت

دیدگاهتان را بنویسید