ارزیابی خسارت قندها – دکتر رضا اطمینانانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه اثرات مضر قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی دریافتی روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدرات پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما “قند” می نامیم در واقع حاوی یک یا دو قند مانند گلوکز یا فروکتوز است که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. «در این قسمت از وب سایت متخصص تغذیه اصفهان ، دکتر رضا اطمینانانی ، قصد داریم آسیب ها را بررسی کنیم. از قندها

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را از رژیم غذایی روزانه خود حذف یا حذف کنیم. من به نفع سلامتی عمل کردم ، در حالی که بسیاری از مردم تنها در مورد محدود کردن یا حذف قند از رژیم غذایی خود در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی فکر می کردند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن چربی اضافی را به استفاده بعدی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترونها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترون در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و پیری زودرس و پیری دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث خالی شدن استخوان ها می شود.

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، جذب کم کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، افزایش سنگ کلیه و کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند : افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

تبلیغات:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، می توان استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. رشد نکرده و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تامین کند.

به خاطر داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه کامل به جای آب میوه (حتی طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامت شما

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید