آقای حداد! به خاطر تور راهنمایی بود یا حسینی؟


عصر ایران مهرداد خادر«یک بار از سال ۴۲ تا ۴۵ دانشجوی دانشگاه تهران بودم و هیچ دانشجوی دختری را ندیدم که چادر زده باشد، اما در سال ۵۶ دانشگاه‌ها مملو از دانشجویان انقلابی در همه رشته‌ها بود. ارباب غلامعلی حداد عادل پنجشنبه ۲۸ اکتبر در همایش “بررسی علل و عوامل ناآرامی های اخیر” او گفت

قبل از اینکه به جمله نقل شده فکر کنم، نقدی بر عنوان کنفرانس وجود دارد، وقتی کلمه آشفتگی را در عنوان کنفرانس ذکر می کنید، به این معنی است که هیچ کارشناس یا سخنوری نمی خواهد از این زاویه به آن نگاه کند. علت اصلی مشکلات همان نگاه از بالا به پایین بنیادگرایی ایرانی به جامعه است که اصرار دارد هرگونه اعتراضی را به عنوان ناراحتی و توهین به تظاهرکنندگان تلقی کند، حتی اگر فردی مانند دکتر دکتر باشد. حداد به دلیل ارتباطش با هیات علمی و اساتید دانشکده هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی ملاحظاتی دارد و می گوید: درست است که جمعاً ۲۰۰ هزار نفر بودند، اما قدرت هستند. شاید بتوان پرسید، اگر تعداد شما اینقدر زیاد است، چرا در هر انتخابات نیمی از کاندیداها را رد می کنید و زمینه را برای ورود خود از قبل فراهم می کنید؟

این یادداشت قصد دارد نکات و سوالاتی را در مورد همین جمله در ابتدای مقاله مطرح کند. بین سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۵۵ چه اتفاقی افتاد که دختران بدون روسری محجبه بودند؟ بخاطر پلیس امنیت اخلاقی و گشت فرمان راهنمایی و تعلیم آنها یا گسترش قرائت دیگری از اسلام با محوریت دکتر بود علی شریعتی و شوری که از آن است حسینیه ارشاد انداختن تو جامعه؟

دکتر حداد البته اغراق می کند چون همه دانش آموزان دختر چادر نمی پوشند بلکه اغلب نوعی حجاب بود که همان عبای و روسری فعلی است.برای اولین بار به دانش آموزی در لیسه دخترانه فراه می گویند. مورد علاقه متفقین او آن را تحت تأثیر عقاید د. شریعتی بین حجاب و نه حجاب به این سبک سوئیچ می کند. یک دانشجوی دختر هم در چادر بود، اما نه اینکه دانشگاه پر از چادر بود، بلکه حجاب های دیگری ظاهر شد و می توان فرض کرد که آقای حداد او را ندیده، بلکه صدای او را شنیده است، زیرا درس خوانده است. در انگلستان برای برخی در دهه پنجاه قرن گذشته (همراه با دکتر محمد سفراد) و اگرچه قبل از سال ۱۹۵۰ بین او و فرزیم شکافی وجود داشت، اما او به عنوان یک شخصیت انقلابی به معنای سنتی، شاید برادری شناخته نشد. مهندس ماجد– چه کسی نسبت به شهرتش سیاسی تر بود.

به هر حال اگر گفته دکتر حداد را اغراق بدانیم نشان دهنده این است که به زور نبوده است. شاید به خاطر میل جوانان به شریعت و حسینیه ارشاد یا مخالفت با رژیم شاه باشد، اما هر اتفاقی که افتاد به خاطر گشت ارشاد نبود، به خاطر حسینیه ارشاد بود و در کمال تعجب تعطیلی حسینیه ارشاد و گشت ارشاد. شروع شد، یعنی به خاطر یک گشت خلبان. ما به این بخشنامه رسیدیم و این بخشنامه دوم آنقدر پیش پا افتاده شد که در این ماه هیچکس حاضر به دفاع از آن نشد و هیچ افسری گشت ارشاد را به تلویزیون نبرد و نماز جمعه برای تعریف و تمجید و معرفی آن صرفا درخواست عکس از دبیر ارشد است. از خدمه عمرو با شناسنامه می خواهند بنده خدا را ساکت یا خلع کنند.

حقیقت این است که در سال هایی که حداد عادل به آن اشاره کرد، حتی ترویج حجاب از سوی سخنگویان سیاسی، مذهبی و غیرمذهبی نبود. آقای مطهری که در مجله زن رز مقالاتی نوشت که منجر به کتاب او در پیشگفتار شد فرج الله صبا یا همان نامه جعلی چارلی چاپلین به دخترش با جدی گرفتن، بقیه اغلب دغدغه های دیگری داشتند، اما این خانم پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی فقط محجبه بود و چادر سر نمی کرد و بعد از انقلاب همسر اولین رئیس جمهور جمهوری ایران چادر نبود و هیچ یک از رقبا این را به عنوان نقطه ضعف مطرح نکردند، البته بعدها مشخص شد. هاشمی رفسنجانی این در دفاع از بقا است جلال الدین فارسی که حذف شد چون ایرانی الاصل نیست، نزد امام رفت و گفت اگر آقا فارس نیست سینه قهوه ای حتماً رئیس جمهور می شود و امام فرموده اند خوب! اگر مردم رای دهند همینطور باشد. هاشمی همچنین گفت که این یعنی یک نفر رئیس جمهور می شود و همسرش محجبه کامل نمی شود و فقط چادر سفید می پوشد و امام فرمودند در پاریس اینطور بودند و هاشمی هم گفت که آنها هم هستند. در اینجا، و او در پاسخ شنید: لطفاً به حل مشکلات کمک کنید.

انتقاد امام خمینی (ره) از حجاب زنان در اوایل انقلاب متوجه ادارات و سواحل بود و نه اماکن عمومی و بعد از حوادث سال ۶۰ حجاب اجباری بدون قانون در خیابان ها گسترش یافت و چند سال بعد هم شامل آن شد. در قانون مجازات اسلامی این قانون ابتدا آزمایشی بود و چندان روی این حکم مانور داده نشد.

استاد حداد عادل اهل کتاب و کلام است اما در جزئیات انقلاب ۵۷ شرکت نکرد و کتاب بهتر است. «دولت ۵۸» که حاوی عکس های فوق العاده و تاریخی از بانو است مریم زندی از فضای سال اول بعد از انقلاب باید ببینند و فکر کنند چه اتفاقی افتاده است که این همه تنوع در لباس، اعتقادات و لباس جای خود را به یک نوع نگاه داده است که می خواهد خود را انقلابی نشان دهد. دو بار غیر رقابتی در سال های ۱۹۹۸ و ۱۴۰۰ به عنوان شاهد اکثریت.

برای ریشه یابی وقایع یک ماه اخیر ابتدا باید با کلمه اعتراض موافق باشند. بله، قطعاً اختلال، خرابکاری و سوء استفاده وجود داشته است. اما اعتراض هم داشت. اعتراض به چی؟ به عنوان د مجید ترشی او این را به صراحت در برنامه «شیوا» از شبکه شهر سیما گفت. نبودن یا نبودن شانس های برابر که در اقتصاد با لیزینگ در کار با نوع آشکار می شود انتخاب و در آموزش عالی با جیره بندی و در انتخابات و سیاست با نظارت اختیاری.

ایشان در خبرها حضور نداشتند اما امیدوارم استاد حداد آشنا به فضای دانشگاه به موضوع حجاب دانشجویان دختر سهمیه آزاد بپردازد یا سطح ایمان آنها را الان؟ آیا همان شور و شوق سال ۱۹۵۶ وجود دارد؟ اگر نه چرا و اگر بله نیاز به راهنمایی چیست؟